Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane
i umów się na jazdę próbną

  lub
Facebook


Najnowszy film
Fiat Tipo SW 1.4 T-Jet: coś więcej niż dobre auto w rozsądnej cenie [wideotest]

Fiat Tipo SW 1.4 T-Jet - test PGD (6)

Pierwotnie stworzono go jako sedana, ale niedługo po premierze pojawiły się dwie kolejne wersje nadwoziowe: hatchback i kombi. Tę druga mieliśmy okazję przetestować i ku naszemu zaskoczeniu, mieliśmy do czynienia z zupełnie innym samochodem.

Zwykle przesadą jest twierdzenie, że wersje nadwoziowe czymkolwiek się od siebie różnią poza wymiarami, wyglądem i kształtem bagażnika. Jednak w przypadku Fiata Tipo SW, różnic jest więcej niż można by się spodziewać. Już samo to, że patrząc na kombi widzimy prawdziwy, pełnowartościowy samochód kompaktowy, zmienia nieco postrzeganie modelu. To jednak nie koniec – to dopiero początek.

Przeczytaj test Fiata Tipo Sedan 1.4 16V

Zacznijmy od najważniejszego – bagażnika. Mieści 550 litrów, co jest dobrym wynikiem w segmencie C. Do tego ładowność wynosząca 550 kg sprawia, że auto jest w pełni funkcjonalne i przydatne nawet w ciężkiej pracy. Przestrzeń bagażowa ma regularny kształt prostopadłościanu z szerokimi wnękami po bokach i przydatnymi kieszeniami, których przegródki można wyciągać. Podwójna podłoga pozwala schować spore przedmioty pod nią i wcale nie trzeba jej przytrzymywać – zaprojektowano do tego celu dwa wsporniki. Pod drugim poziomem podłogi zmieszczono pełnowymiarowe koło zapasowe, które można zastąpić butlą na LPG.

Fiat Tipo SW 1.4 T-Jet - test PGD (24)

Otwór załadunkowy jest duży, a klapa otwiera się na odpowiednią wysokość. Na tyle, że osoba o wzroście 180 cm nie uderzy o zamek głową. Składanie oparć siedzeń odbywa się dwustopniowo. By maksymalnie wykorzystać przestrzeń, należy najpierw podnieść siedziska kanapy do pionu, a następnie położyć oparcie. Dbałość o detale zdradzają nawet takie drobiazgi jak specjalnie wyprofilowane pod spodem siedziska, by zagłówki oparcia pasowały na styk. Po złożeniu kanapy uzyskuje się płaską przestrzeń bagażową o równym poziomie.

Fiat Tipo SW 1.4 T-Jet - test PGD (14)

Spróbuj znaleźć wady

Kabina pasażerska jest w zasadzie identyczna jak w wersji sedan, którą mieliśmy okazję testować po premierze. Z jedną tylko różnicą. W testowanym Tipo SW mieliśmy do czynienia z systemem multimedialnym Uconnect z nawigacją firmy TomTom. Całość jest przejrzysta, a do obsługi można się przyzwyczaić w ciągu kilku dni użytkowania. Ikonki menu mogłyby być większe, ale rekompensatą za to jest czułość ekranu, co ułatwia korzystanie z urządzenia. Zaletą tego systemu jest nie tylko cena, która w wersji 7-calowej z nawigacją wynosi 1650 zł, ale także to, że ma kamerę cofania. Na widoczność trudno narzekać – w końcu do dość długie kombi. Pomocne są duże lusterka.

Fiat Tipo SW 1.4 T-Jet - test PGD (15)

Pod względem jakości wykonania kabiny Tipo SW stoi na nieco wyższym poziomie niż we wcześniej testowanym przeze mnie sedanie, ale warto zaznaczyć, że była to odmiana Easy, natomiast teraz miałem do czynienia z Lounge. Przyjemne materiały siedzeń i obicia paneli drzwi zupełnie zmieniają charakter wnętrza. To jest przestronne i pod każdym względem wygodne. Niezależnie od wyboru miejsca, cztery osoby będą podróżowały w komfortowych warunkach. Mówię o czterech z pełną premedytacją, ponieważ do tej pory nie powstał klasyczny kompakt, który zapewniałby wygodę pięcioro pasażerom.

Fiat Tipo SW 1.4 T-Jet - test PGD (17)

Trudno mieć jakiekolwiek zastrzeżenia co do wygody foteli, zakresu ich regulacji, ustawień kierownicy czy też wygody kanapy z tyłu, umieszczonej na odpowiedniej wysokości. Każdy z pasażerów znajdzie dla siebie jakiś schowek. Są tylko dwie rzeczy, które można uznać za wadę. Po pierwsze, jakość materiałów, a raczej ich subiektywny odbiór jest poniżej standardu w segmencie C i tylko pod tym względem Tipo odstaje od kompaktowej konkurencji. Drugi mankament to mocowania ISOFIX, ukryte gdzieś głęboko pomiędzy siedziskiem kanapy a oparciem. Te dwa drobiazgi, nie mogą jednak rzutować na ocenę wnętrza samochodu, które wraz z bagażnikiem zasługuje na naprawdę wysoką notę.

Fiat Tipo SW 1.4 T-Jet - test PGD (10)

Mocny i charakterny

To jeszcze nie koniec zalet Fiata Tipo SW. Montowany w nim nowy i stary zarazem silnik 1.4 T-Jet zmienia charakter i oblicze samochodu. Nowy, ponieważ w Tipo sedan go nie było i nie będzie. Stary, ponieważ to jednostka napędowa pamiętająca jeszcze czasy nieprodukowanego już Fiata Bravo. Rozwija moc 120 KM z niedużej pojemności i dzięki turbodoładowaniu moment obrotowy o wartości 215 Nm, dostępny od 2500 obr./min. Warto zauważyć, że parametrami silnik ten odbiega nieco od nowocześniejszych, konkurencyjnych silników jak chociażby 1.4 TSI Seata czy 1.4 DIT Opla. Dlaczego? Ponieważ nie jest wyposażony w bezpośredni wtrysk benzyny.

Fiat Tipo SW 1.4 T-Jet - test PGD (4)

Z punktu widzenia użytkownika to… duża zaleta. Dzięki temu istnieje możliwość wyposażenia Tipo w instalację gazową kosztującą 3500 zł. Fabryczną, czyli w pełni kompatybilną z dostosowanym do pracy na LPG silniku. Tym, który zupełnie zmienił charakter auta z pojazdu do podróży z punktu A do punktu B w samochód dający przyjemność z prowadzenia. Jego parametry dają przyzwoite przyspieszenie do 100 km/h w 9,8 s, natomiast prędkość maksymalna to 200 km/h. Elastyczność silnika jest duża, zakres użytecznych obrotów zaczyna się gdzieś w okolicy 1500-1600. Jest to motor lubiący raczej średnie obroty rzędu 2000-5000.

Sparowano z nim manualną, sześciobiegową skrzynię, która pracuje lekko i precyzyjnie. Dobrano dość krótkie przełożenia, co przekłada się na nieco podwyższone obroty w porównaniu do typowych aut kompaktowych. Można zrozumieć takie posunięcie, ponieważ Fiat w ten sposób zmniejszył niedobory mocy. Mimo to, nawet przy prędkości 140 km/h nie jest głośniej niż w przeciętnym aucie segmentu C, choć wówczas obrotomierz wskazuje 3500 obr./min.

Fiat Tipo SW 1.4 T-Jet - test PGD (2)

Przy prędkości autostradowej Fiat Tipo SW 1.4 T-Jet spala 8,0 l benzyny na 100 km. Zużycie jest najwyższe w mieście – wtedy silnik jest dość pazerny. Wartość 8,7 l/100 km nie jest jeszcze najgorsza. Dobrze natomiast Tipo wypada w trasie, na drogach wyłącznie krajowych. Wystarcza mu wtedy 5,0 l/100 km. To jednak tylko wartości testowe, osiągnięte przy łagodnej, ekonomicznej jeździe, obrazujące możliwości silnika. Natomiast osiągi jednostki napędowej skłaniają ku dynamicznej jeździe, co kończy się średnim spalaniem na poziomie 8-9 l/100 km.

Dla ceniących komfort

Układ jezdny też ma swój charakter i docenią je przede wszystkim osoby szukające kompromisów. Tipo z pewnością nie jest mistrzem pokonywania zakrętów, zwłaszcza na poprzecznych nierównościach, na których czuć, że zawieszenie tylne to prosta konstrukcja z belką skrętną. Zapewnia jednak wystarczającą stabilność i odpowiednią do osiągów silnika przyczepność. Jest bardziej zwarte niż w Tipo Sedan 1.4 16V, a zarazem bardziej komfortowe.

Fiat Tipo SW 1.4 T-Jet - test PGD (9)

Właśnie komfort resorowania jaki daje, jest jednym z najwyższych w klasie kompakt i to jest jego prawdziwe oblicze. Auto z jednej strony szybkie ze względu na silnik, z drugiej wygodne i przyjemnie tłumiące nierówności drogi. Całość jest spójna. Nie byłoby tak, gdyby silnik osiągał powiedzmy 150-160 KM. Lekko pracujący układ kierowniczy nie odbiera precyzji prowadzenia. Choć osobiście lubię dynamiczną jazdę z takimi silnikami, to w Fiatach zawsze włączam tryb City, który pozwala obracać kierownicą przy pomocy jednego palca.

Cena jest atutem, ale już nie podstawowym

69 400 zł trzeba zapłacić za wersję Lounge testowanego przeze mnie auta. Po doposażeniu w podgrzewane fotele za 800 zł oraz pakiet Tech Lounge z systemem Uconnect, nawigacją, kamerą cofania i tylnymi czujnikami parkowania za 3200 zł auto będzie kosztowało 73 400 zł. Teraz spróbujcie znaleźć kompakt kombi z podobnym silnikiem, wyposażeniem i w tej cenie. To atut, który był najmocniejszym Fiata Tipo Sedan. W wersji kombi nie musi być głównym motywem wyboru tego modelu, ponieważ znalezienie w nim wad jest naprawdę trudne.

Umów się na jazdę testową Fiatem Tipo SW!

Fiat Tipo SW 1.4 T-Jet Lounge – dane techniczne

Silnik i napęd:

Układ i doładowanie: R4
Rodzaj paliwa: Benzyna
Ustawienie: Poprzeczne
Rozrząd: DOHC 16V
Objętość skokowa: 1368 cm3
Moc maksymalna: 120 KM przy 5000 rpm
Moment maksymalny: 215 Nm przy 2500 rpm
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Typ napędu: Przedni
Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne: Tarczowe
Zawieszenie przednie: Kolumna typu MacPhersona
Zawieszenie tylne: Belka skrętna
Średnica zawracania: 10,9 m
Koła, ogumienie przednie: 205/55 R16
Koła, ogumienie tylne: 205/55 R16

Masy i wymiary:

Typ nadwozia: Kombi
Liczba drzwi: 5
Masa własna: 1380 kg
Ładowność: 550 kg
Długość: 4571 mm
Szerokość: 1792 mm
Wysokość: 1514 mm
Rozstaw osi: 2638 mm
Pojemność zbiornika paliwa: 50 l
Pojemność bagażnika: 550 l
Osiągi:
Katalogowo: W teście:
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,8 s
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Zużycie paliwa (miasto): 7,7 l/100 km 8,7 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa): 5,0 l/100 km 5,0 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane): 6,0 l/100 kml 7,6 l/100 km
Emisja CO2: 139 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP: 4 gwiazdki
Cena:
Cena testowego egzemplarza: od 69 400 zł
Wersja benzynowa od: 53 400 zł
Diesel od: 63 400 zł


Wróć