Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane
i umów się na jazdę próbną

  lub
Facebook


Najnowszy film
Ile trzeba dopłacić za napęd na cztery koła w samochodach osobowych?

Opel Mokka

Coraz mniej jest producentów oferujących samochody osobowe, w których gamie modelowej zabrakło by choć jednego modelu bez napędu na cztery koła. Moda na crossovery i inne samochody uterenowione spopularyzowała takie rozwiązania, a klienci doceniają mobilność w trudnych warunkach. Jednak nie tylko auta uterenowione, ale i zwykłe osobowe można wyposażyć w napęd na cztery koła, który poprawia bezpieczeństwo czynne i trakcję na zakrętach. Ile trzeba za to dopłacić?

Każda marka należąca do grupy PGD oferuje przynajmniej dwa modele samochodów z napędem 4×4, a my przyglądamy się tym, w których klient ma wybór. Nie każdy potrzebuje – nawet w samochodzie typu SUV – napędu na cztery koła i nie każdy chce za to dopłacać. Gdy jednak zechce, może wybrać odpowiednią wersję. Dlatego postanowiliśmy przyjrzeć się ofertom tylko tych modeli, w których napęd na cztery koła wymaga dopłaty lub kupienia konkretnej wersji modelu. Jest to standardowe rozwiązanie w takich autach jak Kia Sorento, Hyundai Grand Santa Fe czy Nissan Murano i takich nie braliśmy pod uwagę.

Patrząc na tabelę umieszczoną pod tekstem wydaje się, że najdroższy napęd 4×4 jest w markach Fiat, Mitsubishi i Nissan, ale to nie do końca prawda. Są to bowiem wersje modeli, które nie mają swojego identycznego odpowiednika z napędem na jedną oś. Tak jest w przypadku Mitsubishi Outlandera i Nissana Juke, w których poza napędem na cztery koła klient otrzymuje ponadto automatyczną skrzynię biegów, a w Mitsubishi jeszcze bogatsze wyposażenie. W Mitsubishi Outlanderze za napęd 4×4 trzeba dopłacić w wersji benzynowej, natomiast w dieslu jest seryjny. W Nissanie napęd All Mode 4×4 i oferowany jest tylko w odmianie benzynowej o mocy 190 KM. Natomiast Fiata Panda 4×4 Climbing to samochód nie tylko lepiej wyposażony, ale również zmodyfikowany tak, by mógł jeździć w terenie. Jeżeli chcielibyście poznać możliwości tego modelu, zapraszamy na nasz test porównywalnej wersji Pandy Cross.

Najtaniej napęd na cztery koła można dokupić do Opla Mokki. Wymaga dopłaty tylko 4000 zł do wersji benzynowej 1.4 Turbo lub diesla 1.6 CDTI. Nie jest to jednak najtańszy samochód 4×4, ponieważ takim jest wspomniana Panda 4×4 Climbing za 69 200 zł. Niewiele więcej, bo 69 900 zł zapłacicie za benzynową Vitarę 1.6 VVTI. Test takiego samochodu również możecie obejrzeć na naszym kanale YouTube, a napęd 4×4 możecie dokupić także do Vitary S z nowym silnikiem turbo. Mniej niż za Opla Mokkę 4×4 zapłacicie również za Suzuki SX4 S-cross 1.6 VVTI i tu również zapraszamy do obejrzenia testu.

Co ciekawe, choć Opel Mokka ma najtańszy napęd 4×4, to Opel Insignia ma najdroższy w zestawieniu. 13 000 zł trzeba zapłacić za takie rozwiązanie do sedana klasy średniej z 2-litrowym dieslem o mocy 170 KM lub 2-litrowym benzynowym motorem o mocy 250 KM. Rozsądnej dopłaty 9000 zł za wersję AWD wymaga natomiast jego rynkowy rywal Ford Mondeo z porównywalnym silnikiem 2.0 TDCI. To samo dotyczy bliźniaczego technicznie Forda S-Maxa. W Fordach napęd 4×4 jest dostępny tylko dla silników Diesla. 9000 zł to również dopłata za napęd 4×4 w Fiacie 500X z silnikiem 1.4 Multiair, ale i tu dostajemy coś gratis, a konkretnie dodatkowe 30 KM mocy. Warto zaznaczyć, że wszystkie diesle 2.0 Multijet w tym modelu są standardowo wyposażone w napęd 4×4. Taką samą kwotę trzeba dopłacić również w Seacie Alhambra, który napęd 4×4 może mieć w połączeniu z silnikiem 2.0 TDI.

Wyższe, ale i tak stosunkowo niskie ceny są w koreańskich markach Hyundai i KIA. W SUV-ach tych marek napęd na cztery koła kosztuje od 7000 do 8000 zł niezależnie od tego czy chcemy dopłacić za to w silniku benzynowym GDI czy wysokoprężnym CRDi. Podobnych kwot żąda Nissan. 7600 zł to dopłata w Qashqaiu z mocnym dieslem dCi130, natomiast 8000 zł trzeba dopłacić w X-Trailu z tym samym silnikiem. Tyle samo kosztuje napęd 4Drive w Seacie Leonie X-Perience, który to rozwiązanie oferuje do silnika benzynowego 1.8 TSI oraz diesla 2.0 TDI bez dopłaty.

Ile więc średnio trzeba dopłacić za napęd na cztery koła w samochodach oferowanych przez Grupę PGD. Jeżeli wyłączyć ze średniej modele, w których do napędu producent oferuje coś więcej, to średnia cena za 4×4 wynosi około 8200 zł.

Model samochodu Dopłata za napęd 4×4 Najtańsza wersja z 4×4
Fiat Panda 12 000 zł* Panda 4×4 Climbing od 69 200 zł
Fiat 500X Cross 9 000 zł** 500X Cross 1.4 Multiair 170 KM 9AT od 100 200 zł
Ford Mondeo 9 000 zł Mondeo 2.0 TDCI 150 KM MT od 116 000 zł
Ford S-Max 9 000 zł S-Max 2.0 TDCI 150 KM MT od 127 600 zł
Hyundai Tucson 7 000 zł Tucson 1.6 T-GDI AWD od 115 990 zł
Hyundai Santa Fe 8 000 zł Santa Fe 2.0 CRDI AWD od 142 900 zł
KIA Sportage 8 000 zł Sportage 2.0 GDI AWD od 89 990 zł
Mitsubishi Outlander 17 000 zł*** Outlander 2.0 AWD CVT od 112 990 zł
Nissan Juke 12 000 zł**** Juke DIG-T 190 Xtronic od 93 600 zł
Nissan Qashqai 7 600 zł Qashqai dCi130 All Mode 4x4i od 100 900 zł
Nissan X-Trail 8 000 zł X-Trail dCi130 All Mode 4x4i od 124 900 zł
Opel Insignia 13 000 zł Insignia Sedan 2.0 CDTI 4×4 od 135 750 zł
Opel Mokka 4 000 zł Mokka 1.4 Turbo 4×4 od 86 250 zł
Seat Alhambra 9 000 zł Alhambra 2.0 TDI 4Drive od 141 900 zł
Seat Leon X-Perience 8 000 zł Leon X-Perience 1.6 TDI 4Drive od 115 400 zł
Suzuki SX4 S-cross 7 000 zł SX4 S-cross 1.6 VVTI 4WD od 76 900 zł
Suzuki Vitara 8 000 – 10 000 zł***** Vitara 1.6 VVTI Comfort 4WD od 69 900 zł
*Fiat Panda – dopłata za wersję  4×4 Climbing w porównaniu z wersją standardową 1.3 Multijet Easy Klima+Radio
**Fiat 500X – dopłata za napęd 4×4 i mocniejszy silnik 170 KM zamiast 140 KM
***Mitsubishi Outlander – dopłata do napędu 4×4 i skrzyni biegów CVT oraz bogatszej wersji wyposażenia
****Nissan Juke – dopłata do napędu 4×4 i automatycznej skrzyni biegów Xtronic
*****Suzuki Vitara – dopłata do napędu 4×4 8000 zł dla wersji podstawowej Comfort i 10 000 zł dla wyższych wersji wyposażenia

 



Wróć