Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane
i umów się na jazdę próbną

  lub
Facebook


Najnowszy film
Opel Mokka X 1.6 CDTI 4×4: mały crossover na długie trasy [wideotest]

Opel Mokka X - test PGD (4)

Crossovery to już nie jest segment, którego istnienie należy czymkolwiek uzasadniać. To samochody pożądane głównie dlatego, że komuś się podobają. Jeżeli są przy tym wygodne i funkcjonalne, to tylko wartość dodana. Jakie atuty poza oryginalnym wyglądem oferuje użytkownikowi Opel Mokka X?

Litera X przy znanej od kilku lat nazwie Mokka oznacza nową rodzinę crossoverów Opla, której pierwszym członkiem jest ten właśnie model. Jego rodzeństwo to mniejszy Crossland X i większy Grandland X.

Nowy przedni pas, przeprojektowany zderzak i relingi dachowe to główne obszary, po których rozpoznacie nową Mokkę X. Zupełnie nowe reflektory są teraz dostępne jako diodowe AFL i jak przystało na Opla świecą znakomicie. Więcej interesujących rzeczy czeka na kierowcę wewnątrz.

Opel Mokka X - test PGD (16)

Zmieniona deska rozdzielcza bardziej przypomina tę znaną z Astry – jest prostsza, lepiej uporządkowana, bardziej ergonomiczna i elegancka. Zmniejszyła się liczba przycisków, za to zwiększył się rozmiar ekranu systemu multimedialnego IntelliLink, który wyposażono także w nowy, łatwiejszy w obsłudze interfejs. Czytelniejszy, większy i bardziej zaawansowany jest ekran komputera pokładowego, pokazujący więcej informacji, mający kolorowe ikony. Umieszczono go dokładnie pośrodku zmniejszonych zegarów, które są równie czytelne jak w poprzedniku.

Opel Mokka X - test PGD (21)

To co zostało z poprzedniej Mokki to przede wszystkim wygodna, wysoka pozycja za kierownicą, szeroki zakres regulacji, dobrze podpierające ciało fotele z długimi siedziskami i dobra jakość wykonania. Opel Mokka nigdy nie należał do samochodów szczególnie przestronnych. Przestrzeni z przodu nie zabraknie, ale z tyłu jest trochę ciasno. Pod warunkiem, że mówimy o osobach dorosłych, ale subkompaktowe crossovery zwykle służą jako auta rodzinne 2+2, czyli dorosła para i najwyżej dwójka dzieci. Te usiądą na kanapie z krótkim siedziskiem, które dla nich będzie odpowiednie. Foteliki da się łatwo zamontować na wygodnie umieszczonych zaczepach ISOFIX, ale może brakować miejsca na bardziej rozbudowane urządzenia.

Opel Mokka X - test PGD (15)

Zaletą wnętrza tego modelu jest ogromna liczba skrytek, schowków, kieszeni i uchwytów. Opel zaprojektował dobrze Mokkę pod kątem funkcjonalności. W samych drzwiach mamy po trzy różnej wielkości kieszenie i miejsca na butelki z napojem. W dodatku z przodu są aż trzy dodatkowe, zamykane schowki na drobiazgi. Dwa w tunelu środkowym i jeden po lewej stronie kierownicy.

Bagażnik może nie należy do dużych – ma 356 litrów pojemności – ale i tu poświęcono dużo uwagi na odpowiednie zagospodarowanie. Znajdziecie w nim cztery haczyki na zakupy, niedużą kieszeń na drobiazgi przydatne na co dzień, podłoga jest dwupoziomowa, a w zderzaku ukryto dostępny za dopłatą system FlexFix.

Opel Mokka X - test PGD (24)

Kosztuje 3200 zł i jest to wysuwana szuflada, którą w ciągu kilku minut można przekształcić w praktyczny bagażnik rowerowy. Nie trzeba go montować i wymontowywać z samochodu – jest dostępny zawsze, pod warunkiem, że w wyposażeniu nie ma koła zapasowego lub instalacji gazowej.

To, co najbardziej cenię w Oplu to komfort jazdy. Bez względu na model, każdy Opel jest projektowany tak, by podczas długiej podróży dostarczyć kierowcy i pasażerom tego, czego naprawdę oczekują. To dlatego zawieszenie jest zestrojone dość miękko, choć auto pozostaje zwarte i prowadzi się bardzo pewnie zarówno na zakrętach jak i na autostradzie przy wysokiej prędkości. Pod tym względem Opel Mokka X może stanąć w pierwszej linii  z najmocniejszymi konkurentami. Dodatkowo pewność tę pogłębia napęd na cztery koła z dołączaną automatycznie tylną osią. Jest dostępny w wybranych wersjach silnikowych w cenie 6700 zł.

Opel Mokka X - test PGD (14)

Moim zdaniem idealnym silnikiem do Mokki X jest diesel 1.6 CDTI w odmianie 136-konnej. To motor, który z jednej strony daje dobrą dynamikę,  z drugiej jest oszczędny i pracuje z wysoką kulturą. Nie ma imponujących parametrów, ale 320 Nm momentu obrotowego robi swoje, gdy wciska się gaz. Zakres użytecznych obrotów to przedział 1700-3000. Przy tym warto zaznaczyć, że długie przełożenia precyzyjnie pracującej skrzyni biegów powodują nieco osłabienie dynamiki, za to poprawiają ekonomikę i komfort jazdy w trasie. W kabinie jest cicho i spokojnie, nawet przy prędkościach przekraczających 100 km/h. Dopiero na autostradzie słychać dość wyraźnie szumy powietrza, ale wciąż nie słychać silnika.

Opel Mokka X - test PGD (8)

Podróżując ze stałą prędkością 140 km/h można liczyć na przyzwoite spalanie na poziomie 7,9 l/100 km. Na drodze krajowej zużycie paliwa spada do 4,7 l/100 km. W mieście auto potrzebuje od 6 do 7 l/100 km. Zbiornik paliwa o pojemności 53 litrów wystarcza na przejechanie około 700-900 km bez tankowania w zależności od warunków.

Opel Mokka to samochód, który w teście okazał się wyjątkowo dobry podczas długich podróży. Jednak radzi sobie nieźle także w mieście, ale trzeba uważać na jedną rzecz – bardzo nisko poprowadzony zderzak przedni i wyjątkowo mały kąt natarcia. Przez to nie tylko łatwo uszkodzić dokładkę zderzaka, ale można nią też solidnie uderzyć w asfalt po zbyt szybkim najechaniu na szeroki próg zwalniający. To trochę nie przystoi do crossovera. Przydałyby się nieco większe lusterka zewnętrzne, a także to wewnętrzne. Warto do tego auta kupić kamerę cofania za 2800 zł w komplecie z czujnikami parkowania z przodu i z tyłu.

Właściwości terenowe Mokki X ograniczają się do dróg nieutwardzonych, które nie są zbyt pagórkowate. Auto w ogóle nie wykazuje aspiracji terenowych i tym samym pod znakiem zapytania stoi sensu dokupowania napędu na cztery koła. Prywatnie wolałbym wydać 4000 zł mniej za wersję przednionapędową, ale z sześciobiegowym automatem. Wiem jednak, że 4×4 może być niektórym potrzebny i dobrze, że Opel daje w tym modelu wybór. Wspomnę tylko, że Mokka to jedyny w gamie X czteronapędowy crossover. Crossland X oraz Grandland X nie mają tego rozwiązania.

Samochód w podstawowej wersji kosztuje 72 450 zł z benzynowym silnikiem 1.6 Ecotec. Za 110-konnego diesla 1.6 trzeba zapłacić 86 950 zł. To właśnie atrakcyjne ceny sprawiły, że Mokka jest trzecim najchętniej wybieranym Oplem w Polsce i ósmym crossoverem na liście tych najpopularniejszych. Trzeba przyznać, ze samochód po liftingu robi pozytywne wrażenie, nabrał charakteru, jeździ jeszcze lepiej i jest bardzo przyjemnym autem do dłuższych podróży. Nie jest terenowy, ale nie o to chodzi w tym segmencie.

Umów się na jazdę testową nowym Oplem Mokką X

Opel Mokka X 1.6 CDTI 4×4 – dane techniczne

Silnik i napęd:

Układ i doładowanie: R4 z turbodoładowaniem
Rodzaj paliwa: Diesel
Ustawienie: Poprzeczne
Rozrząd: DOHC 16V
Objętość skokowa: 1598 cm3
Moc maksymalna: 136 KM przy 3500-4000 rpm
Moment maksymalny: 320 Nm przy 2000-2250 rpm
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Typ napędu: Na cztery koła
Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne: Tarczowe
Zawieszenie przednie: Kolumna typu MacPhersona
Zawieszenie tylne: Belka skrętna
Średnica zawracania: 11,5 m
Koła, ogumienie przednie: 215/55 R18
Koła, ogumienie tylne: 215/55 R18

Masy i wymiary:

Typ nadwozia: Crossover
Liczba drzwi: 5
Masa własna: 1504 kg
Ładowność: 320 kg
Długość: 4275 mm
Szerokość: 1781 mm
Wysokość: 1658 mm
Rozstaw osi: 2555 mm
Pojemność zbiornika paliwa: 53 l
Pojemność bagażnika: 356 l
Osiągi:
Katalogowo:
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,3 s
Prędkość maksymalna: 187 km/h
Zużycie paliwa (miasto): 5,2-5,0 l/100 km 6,5 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa): 4,4-4,2 l/100 km 4,7 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane): 4,7-4,5 l/100 km
Autostrada (140 km/h): 7,9 l/100 km
Emisja CO2: 124-119 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP: 5 gwiazdek
Cena:
Cena wersji testowej:  od 101 950 zł
Model od: 72 450 zł
Diesel 1.6 CDTi (136 KM) od: 90 850 zł


Wróć