Logo DAT, DATSON i DATSUN (fot. hemmings.com)

Nissan to firma, która jako pierwsza rozpoczęła w Japonii produkcję samochodów na masową skalę. Obecnie jest to jedno z najszybciej rozwijających się przedsiębiorstw motoryzacyjnych świata. W zeszłym roku Nissan sprzedał prawie pięć milionów aut. Geneza marki jest dość skomplikowana. Żeby ją prześledzić, musimy się cofnąć do 1911 roku.

Wtedy to Masujiro Hashimoto założył firmę Kwaishinsha Motorcar Works, która miała zająć się produkcją aut. Japończyk nie miał w tym względzie doświadczenia, ale był wszechstronnym inżynierem i już za młodu poznał tajniki zarządzania przedsiębiorstwem.

Masujiro Hashimoto
Masujiro Hashimoto

Absolwent Tokijskiej Szkoły Przemysłowej wkrótce po studiach trafił do Stanów Zjednoczonych, gdzie z polecenia swojego dziekana i japońskiego Ministerstwa Rolnictwa i Handlu odbył praktyki biznesowe. W USA zatrudnił się w spółce McIntosh and Seymour, dla której budował stacjonarne silniki parowe. Gdy w 1904 roku wybuchła wojna rosyjsko-japońska, wrócił do ojczyzny i zajął się konstruowaniem karabinów.

Po zakończeniu działań militarnych Hashimoto został szefem inżynierów w Etchujima Company, ale wkrótce firma została wykupiona. Japończykowi pozostała praca w warsztacie kopalnianym. Jak nietrudno zgadnąć, nie był to szczyt jego marzeń.

Masujiro Hashimoto w czerwcu 1911 roku odchodzi z kopalni, a już miesiąc później zakłada Kwaishinsha Works Motorcar Works (Kaishin Jidōsha Kōjō). Nie było go stać na rozkręcenie biznesu, ale w przedsiębiorstwo zainwestowali Kenjiro Den, Rokuro Aoyama i Meitaro Takeuchi. Od pierwszych liter ich nazwisk wzięła swoją nazwę nowa marka samochodowa – DAT.

DAT 1 - najbardziej po prawej stoi Masujiro Hashimoto

To samo dotyczyło pierwszego hasła reklamowego. Auta produkowane przez Kwaishinsha miały być „Durable, Attractive, Trustworthy”, czyli „Trwałe, Atrakcyjne, Godne Zaufania”. Samo słowo „dat” oznacza po japońsku 'bardzo szybki’ lub 'szybki jak zając’.

Hashimoto zbudował pierwszy prototyp w 1912 roku, ale nie był z niego zadowolony. Następny, skonstruowany dwa lata później DAT 1, okazał się znacznie lepszy i zdobył brązowy medal na Tokyo Taisho Expo. Samochód napędzał silnik V2 o mocy 10 KM. DAT 1 rozwijał prędkość maksymalną 32 km/h. Trzecią ewolucją był DAT 31, który w 1915 roku trafił do produkcji. Mały samochód miał pod maską jednostkę o pojemności 2,0 l. Powstał w liczbie sześciu sztuk. Następnym modelem w gamie był DAT 41, wytwarzany w latach 1916-1925. Auto mogło pomieścić pięć osób. Silnik 2,3 montowany w DAT 41 miał cztery cylindry i 15 KM.

DAT 31

Zakład Kwaishinsha Works Motorcar Works w 1918 roku zatrudnia już 60. pracowników i przekształca się w spółkę Kwaishinsha Motor Car Co., Ltd. Fabryka zaczyna produkować model DAT 51, który był dostępny w kilku wersjach nadwoziowych, w tym popularnym torpedo (ze składanym w przedniej części miękkim dachem przymocowanym do szyby).

Również w 1918 roku firma Hashimoto zaczyna produkować ciężarówki dla wojska. Zapewnia to Kwaishinsha Motor Car stałe źródło dochodu, rynek aut osobowych wciąż bowiem w Japonii raczkuje. Osiem lat później Kwaishinsha łączy się z Jitsuyo Motors, firmą będącą w posiadaniu nowoczesnej fabryki i produkującą auta konstruowane przez Amerykanina Williama R. Gorhama. Tak rodzi się DAT Automobile Manufacturing (Datto Jidōsha Seizō Kabushiki-Gaisha) z siedzibą w Osace.

Jitsuyo Gorham
Jitsuyo Gorham

W 1930 roku japoński rząd tworzy ustawę, na mocy której samochodami z silnikami o pojemności do 500 cm3 można jeździć bez prawa jazdy. Masujiro Hashimoto dostrzega w tym szansę dla swojej firmy i buduje małe auto, które nazywa „son of DAT” (czyli „syn [modelu] DAT”), w skrócie Datson. Auto o oznaczeniu Typ 10 jest wyposażone w motor o pojemności 495 cm3 i mocy 10 KM, mierzy 2710 mm długości i waży 400 kg. DAT Typ 10 w pierwszym roku sprzedaży rozchodzi się w liczbie dziesięciu egzemplarzy. Dane za rok 1931 nie są dostępne, ale wiadomo, że auto znacznie zyskało na popularności. W tym czasie w firmie Hashimoto zachodzą rewolucyjne zmiany.

Datson Typ 10 (fot. earlydatsun.com)
Datson Typ 10 (fot. earlydatsun.com)

Większościowym udziałowcem DAT staje się producent części do samochodów Tobata Casting, który zmienia nazwę Datson na Datsun. Powód jest bardzo prosty. W języku japońskim słowo „son” oznacza 'stratę’ lub 'wadę’. Właścicielem Tobata jest Yoshisuke Aikawa, który marzył o masowej produkcji samochodów w liczbie 15 000 sztuk rocznie. Z firmy odchodzi Masujiro Hashimoto i całkowicie rezygnuje z działalności w branży motoryzacyjnej. Umiera w 1944 roku w wieku 69 lat.

Pierwszym modelem marki DATSUN jest Typ 11 z 1932 roku, który praktycznie niczym nie różnił się od Datsona 10. Mechanika pozostała ta sama. Wloty na masce zostały zmienione z poziomych na pionowe. Na grillu po raz pierwszy pojawia się logo marki Datsun. Jego twórcy, Yoshizaki Ryouzou i Tanaka Tsunesaburou, czerpali inspirację ze znaku firmowego Chevroleta.

Datsun Typ 11 (fot. earlydatsun.com)
Datsun Typ 11 (fot. earlydatsun.com)

Tobata w 1933 roku kupuje w Jokohamie teren o powierzchni 66 000 m2 pod budowę zakładów. Fabryka Nissana do dziś stoi w tym samym miejscu.

W tym samym roku Tobata Casting oraz Nihon Sangyo, której również prezesuje Yoshisuke Aikawa, łączą się w spółkę Jidosha Seizo. Nowe przedsiębiorstwo w 1934 roku przyjmuje jako swoją nazwę giełdowy skrót Nihon Sangyo – Nissan.

O pierwszych autach stworzonych przez Nissan Motor Co., Ltd. – w następnej części.

Poprzedni wpis Następny wpis

    Szukasz auta dla siebie?
    Wypełnij formularz, a my się z Tobą skontaktujemy!