Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane
i umów się na jazdę próbną

  lub
Facebook


Najnowszy film
Używany Ford Galaxy i Seat Alhambra pierwszej generacji – prawie takie same, ale niezupełnie

Ford Galaxy.

Szukając używanego, dużego samochodu rodzinnego, z pewnością pod rozwagę weźmiecie vana. Jeżeli ma być to niedrogie auto, to nie ma możliwości, byście nie rozważyli Forda Galaxy lub Seata Alhambry. Czy warto kupić takie auta?

Na pewno warto wiedzieć, że samochód był produkowany pod trzema różnymi markami: Ford jako Galaxy, Seat jako Alhambra i Volkswagen jako Sharan. Auto powstało w wyniku współpracy Forda z Volkswagenem, natomiast Seat skorzystał z projektu i był bliższy technicznie Volkswagenowi.

autowp.ru_ford_galaxy_64

Auto pierwszej generacji, bo o takim mowa, produkowano w Portugalii w jednej fabryce. Ford odpowiadał za projekt nadwozia, natomiast Volkswagen za napęd. Mimo to, Ford stosował własne silniki, choć nie wszystkie. Były to jednostki benzynowe – 2.0 DOHC oraz 2.3 16V. Seat oczywiście stosował w 100 procentach technikę Volkswagena. To dlatego pod maską Alhambry można znaleźć silnik benzynowy 1.8T, którego nie ma Galaxy. Analogicznie można kupić Forda 2.3, ale Seata już nie. Wspólne były motory 2.8 VR6, które można warunkowo polecić, pomimo wysokiego spalania, ponieważ cechują się wysoką kulturą pracy i dobrymi osiągami.

autowp.ru_seat_alhambra_1

Dobrym źródłem napędu dla osób szukających silnika benzynowego będzie wspomniany 1.8T. To turbodoładowana jednostka o mocy 150 KM, o dobrej elastyczności oraz przyzwoicie ekonomiczna. Ma tylko jeden problem – dość wrażliwe hydrauliczne kompensatory luzów zaworowych. Jeżeli regularnie wymienia się olej na dobrej jakości, to problemu nie ma. Niestety mało kto to robi. Dlatego też nie polecamy zakupu takiego samochodu z instalacją gazową. Bez niej jak najbardziej. Warto po zakupie przyjechać do serwisu na kontrolę kompensatorów oraz napędu rozrządu.

autowp.ru_seat_alhambra_10

Bardziej jednak wyczulamy na instalacje gazowe w Fordach Galaxy, zwłaszcza w silnikach 2.0 i 2.3. Po prostu nie nadają się do pracy na gazie, a zużywają dużo paliwa, więc pomimo to, użytkownicy je przerabiają. Efekt jest taki, że po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów nic już nie pracuje właściwie i auto idzie na sprzedaż.

Nie dajcie się zmylić. Pomimo pojemności 2.0 i tej samej mocy 115 KM, silnik benzynowy w Seacie jest zupełnie inną konstrukcją niż ten w Fordzie. Co więcej, ten w Alhambrze doskonale nadaje się do współpracy z gazem i tu można śmiało konwertować.

autowp.ru_seat_alhambra_uk-spec_5

Najlepszym wyborem do tego auta, niezależnie od marki jest diesel 1.9 TDI. Był oferowany w wielu odmianach o mocy od 90 KM do 140 KM w Fordzie i 150 KM w Seacie. Im wyższa moc, tym potencjalnie wyższe koszty napraw, ale też większa przyjemność z jazdy, a zużycie paliwa można przyjąć takie samo dla każdej wersji. Jak przystało na około 10-letniego diesla trzeba się liczyć z pewnymi usterkami wrażliwych elementów, ale to i tak najlepsza jednostka w tych modelach. Części zamienne są do niej tanie.

autowp.ru_ford_galaxy_32autowp.ru_seat_alhambra_21

Warto przy tym zaznaczyć, że Seata napędzał również silnik 2.0 TDI niedługo po wprowadzeniu na rynek, obarczony wieloma wadami. Nie polecamy tego motoru, zwłaszcza, że w tym samym okresie produkowano lepszy 1.9.

Choć samochody nieco różnią się zarówno wyglądem jak i projektem wnętrza, to z technicznego punktu widzenia są bardzo podobne. Mają te same wspólne usterki, jeżeli weźmiemy pod uwagę egzemplarze od 2000 roku, kiedy przeszły facelifting. Naszym zdaniem tylko takie warto kupować, zwłaszcza Seaty, które wcześniej miały sporo wad fabrycznych.

autowp.ru_ford_galaxy_7

Wspólnym problemem Alhambry i Galaxy jest korozja pojawiająca się na rantach i łączeniach blach. Może występować także na podłodze samochodu. Zawieszenie choć nie imponuje trwałością, to dzięki prostej konstrukcji można je tanio naprawić. Gorzej z elektryką, która lubi płatać figle. Drobne usterki to coś, do czego należy przywyknąć. Często wynikają one z korozji styków.

autowp.ru_seat_alhambra_ecomotive_4

Warto dodać, że niektóre odmiany silnikowe obu modeli były wyposażone w napęd na cztery koła produkcji Volkswagena. Jest to system z dołączaną osią tylną za pomocą sprzęgła haldex. Działa ono dość szybko i jest prawie bezobsługowe. Pamiętać trzeba jedynie o wymianie oleju co 40 tys. km. Jeżeli zaniedbacie tę czynność, w końcu sprzęgło przestanie działać.

Jeżeli mielibyśmy polecić ten samochód, to trzeba jeszcze wziąć pod uwagę roczniki i silniki. Szukając benzyniaka skłaniajcie się ku Seatowi, zwłaszcza z jednostkami 2.0 i 1.8T. Bardziej niezawodny, ale też wolniejszy jest 2.0. Ponadto Alhambra była wytwarzana do 2010 roku, co sprawia, że możecie dziś kupić 7-8-letni egzemplarz. Galaxy nie, przynajmniej nie tej generacji, ponieważ Ford poszedł już własną drogą w 2006 roku i zaprezentował Galaxy II autorskiej konstrukcji. A są to samochody wyraźnie droższe i zupełnie inne. Dlatego Galaxy I można polecić osobom, szukającym roczników do 2006, a szczególnie z silnikiem Diesla. Oczywiście diesle polecamy także w Seacie.

autowp.ru_ford_galaxy_1

Ile trzeba zapłacić za takie auta? Najdroższe Alhambry kosztują do 18 000 zł, ale bez trudu znajdziecie egzemplarze za 10 000 – 15 000 zł. Nieco inaczej jest z młodszymi Seatami, których ceny sięgają do 30 000 zł. Droższe są też roczniki analogiczne do Forda – za 2006 r. zapłacicie nawet 25 000 zł. Czy warto wydać tyle na ten samochód? Naszym zdaniem tak i podsumowując oba modele, Seat jest nieco lepszym wyborem.

Jesteś zainteresowany zakupem nowego Forda Galaxy lub Seata Alhambry? Umów się na jazdę testową!



Wróć