W 2003 roku Ford wskrzesił legendę czterokrotnego zwycięzcy 24H Le Mans – modelu GT40. Auto nosiło nazwę Ford GT. Nie każdy jednak wie, że osiem lat wcześniej amerykańska firma przedstawiła znacznie potężniejszy koncept, który miał być następcą legendarnego GT40. Mowa oczywiście o Fordzie GT90.
GT90 był jednym z pierwszych modeli prezentujących nowy styl Forda o nazwie New Edge Design (pierwszy Focus nakreślony został właśnie z zachowaniem zasad nowego trendu). Mimo że na pierwszy rzut oka GT90 nie jest zupełnie podobny do swojego protoplasty, to można doszukać się podobieństw w wielu detalach.
Nadwozie samochodu wykonano z kompozytów węglowych i pomalowano na biało. Uwagę zwracał ruchomy spojler o nietypowym kształcie, który miał się wysuwać przy prędkości 120 km/h. Interesujące były też przednie i tylne światła. Nowy styl designerski sprawił, że auto wyglądało agresywnie i nietypowo, a motywem przewodnim karoserii były ostre krawędzie. Niecodzienny kształt miała także kabina pasażerska z przeszklonym dachem, która sprawiała wrażenie doklejonej do reszty nadwozia.
Opony miały bieżnik nacięty w ten sposób, że układał się on w nazwę wozu „GT90”.
Kabinę budowano przez 3 miesiące, a dominują w niej: niebieska skóra i Alcantara® (również w tym kolorze) oraz włókno węglowe (konsola środkowa), a także aluminium wykorzystane do zbudowania układu sterowania skrzynią biegów.
Auto powstało w 6 miesięcy na bazie pewnej ilości części pochodzących ze sportowego Jaguara XJ220. Z brytyjskiego supersamochodu wzięto m.in. 5-biegową skrzynię biegów i zawieszenie. Silnik to już konstrukcja Forda.
Motor miał 12-cylindrów w układzie widlastym i nieco ponad 5,9 l objętości skokowej. Jak na amerykańską konstrukcję jednostka napędowa była bardzo zaawansowana technicznie. Miała po dwa wałki rozrządu w głowicy i po 4 zawory na cylinder. 4 były również turbosprężarki, które pozwalały uzyskać niewiarygodną moc 730 KM przy 6600 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosił aż 895 Nm przy 4750 obr./min.
Zarówno silnik, jak i nadwozie oparto na aluminiowej strukturze nośnej. Choć w GT90 wykorzystano duże ilości włókna szklanego i węglowego. Samochód nie był lekki, bo ważył 1450 kg. Spora masa nie przeszkadzała jednak potężnemu „kotłowi”, który rozpędzał wóz w 3,10 s do 100 km/h i w zaledwie 6,20 s do 160 km/h.
Prędkość maksymalna wynosiła aż 378 km/h, co oznaczało, że gdyby GT90 wszedł do produkcji, to byłby najszybszym seryjnie produkowanym autem, pozostawiając z tyłu choćby Bugatti EB 110 SuperSport i poważnie zagrażając McLarenowi F1.
W wersji produkcyjnej Ford planował podkręcić silnik do aż 900 KM, co pozwoliłoby osiągnąć prędkość około 400 km/h.
Producent planował wypuszczenie 100 egzemplarzy w cenie 100 tys. dolarów za każdy. Cena była niewiarygodnie niska i tylko wielki producent mógłby sobie pozwolić na sprzedaż na tak atrakcyjnych warunkach.
Niestety nic z całego planu nie wyszło. Przyczyną były kłopoty techniczne, z którymi Ford nie mógł sobie poradzić. Chodziło mianowicie o przegrzewający się silnik. Z obawy o jego stopienie Amerykanie odłączyli turbosprężarki, a prędkość została ograniczona do zaledwie… 64 km/h. Nie dokonano też pomiarów ewentualnych możliwości wozu.
Ford GT90 pozostał tylko prototypem, który wzbudził sensację i przez chwilę dawał nadzieję, że producent masówki wypuści jakiś wyjątkowy samochód. Nietuzinkowe auto pojawiło się dopiero 8 lat później, ale było i słabsze i wyglądało mniej ekstrawagancko od GT90.
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: V12
- Ustawienie: centralnie, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 5927 cm3
- Doładowanie: Cztery turbosprężarki
- Moc maksymalna: 730 KM przy 6600 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 123,17 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 895 Nm przy 4750 obr./min
- Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
- Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 328 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 328 mm
- Koła przednie: 10,0 x 18”
- Koła tylne: 13,0 x 19”
- Opony przednie: 275/35 R 18
- Opony tylne: 355/30 R 19
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1451 kg
- Stosunek masy do mocy: 1,99 kg/KM
- Długość: 4470 mm
- Szerokość: 1963 mm
- Wysokość: 1140 mm
- Rozstaw osi: 2946 mm
Osiągi (teoretyczne):
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,10 s
- Przyspieszenie 0-160 km/h: 6,20 s
- Prędkość maksymalna: 378 km/h