Amerykanie mieli w historii swojej motoryzacji wiele wspaniałych samochodów, ale jeden budzi szczególne emocje. Chodzi o Cobrę, do której odwołuje się wiele współczesnych projektów i aut. Jednym z nich był Shelby Cobra GR-1 z 2005 roku.
Choć tak naprawdę Cobra to samochód brytyjskiej myśli technicznej, wóz pewnie nie zyskałby nigdy rozgłosu, gdyby nie potężne silniki Forda montowane przez Amerykanina o nazwisku Shelby, pod aluminiowymi poszyciami AC Cobry. To właśnie Carroll Shelby najbardziej przyczynił się do sukcesu Cobry – zarówno rynkowego, jak i sportowego.
W 2005 roku za sprawą pomysłu jednego z młodych designerów Forda powstał koncept supersamochodu nawiązującego do legendy Cobry. Z wyglądu auto nie przypominało klasycznej Cobry w wersji roadster, ale nawiązywało do Cobry Daytona Coupé, która w swojej klasie wygrała raz w 24 Heures du Mans i dwukrotnie w 12-godzinnym wyścigu w Sebring.
Nowe coupé wyposażono w chromowane nadwozie z drzwiami uchylanymi ku górze i do przodu jednocześnie. Prostą, a jednocześnie muskularną karoserię podkreślały bardzo duże 19-calowe koła. Wnętrze było proste i ubogie, ale za to pokryte częściowo skórą. Głębokie fotele wyposażono w 5-punktowe pasy bezpieczeństwa. Nie to jednak było najważniejsze – najciekawsze kryło się pod maską wozu.
2003 Suzuki S-Ride [zapomniane koncepty]
A znajdował się tam 10-cylindrowy widlasty silnik będący przerobioną jednostką napędową z ówczesnego Forda GT. Miał on moc 613 KM i maksymalny moment obrotowy 679 Nm. Napęd realizowany był przez tylne koła, a kierowca wybierał jeden z sześciu biegów w manualnej skrzyni biegów. Dzięki takiej jednostce napędowej ważące prawie 1800 kg auto do 100 km/h powinno się rozpędzać w około 4 s, a jego prędkość maksymalna – przekraczać 300 km/h.
Nigdy tego niestety nie sprawdzono, choć przez pewien czas mówiło się o krótkiej serii produkcyjnej. Ostatecznie wóz sprzedano w 2011 na RM Auctions. Nie osiągnął on zakładanej ceny. Szacowano, że zostanie sprzedany za 150-200 tys. dol., a pod młotek poszedł za zaledwie 82 500 dol.
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: V10, 90o
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 6391 cm3
- Moc maksymalna: 613 KM przy 6750 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 95,92 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 679 Nm przy 5550 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: na tylne koła
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1760 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,87 kg/KM