Jota Sport #38 | fot. jotagroup.com

Tegoroczny 24-godzinny wyścig Le Mans mamy już za sobą. Gigant przyniósł wiele wzlotów i upadków. Cichym triumfatorem był Nissan, który dostarczył silniki do większości maszyn LMP2, w tym również dla bolidu zwycięzcy.

Silnikiem, który tak dobrze spisał się podczas wyścigu, był VK45DE, znany już od 2002 roku. Jest to silnik V8 o pojemności 4,5 l. Średnica cylindra wynosi w nim 93 mm, skok – 82,7 mm, a moc maksymalna osiągana standardowo przez tę jednostkę to 254 kW (345 KM).

Wersja przystosowana do motorsportu została pierwszy raz użyta w Nissanie 350Z Super GT w roku 2007. W tamtej maszynie rozwijała ona 503 KM. Później VK45DE o tych samych parametrach trafił do Nissana GT-R Super GT. Od 2011 roku motor ten jest używany w prototypach klasy LMP2. Generuje w nich 462 KM i 580 Nm.

Jeżeli chcecie mieć w cywilnym samochodzie zwycięską jednostkę, musicie poszukać Infiniti Q45 z lat 2002-2006, FX45 z lat 2003-2008, M45 (2006-2010), Nissana Fugi 450 GT (2004-2010) lub Nissana President (2003-2010).

W tym roku motor V8 Nissana pokazał niezwykłą klasę, ponieważ w klasie LMP2 napędzał on zwycięzcę – Zyteka Z11SN zespołu Jota Sport, za którego sterami zasiadali Simon Dolan, Harry Tincknell oraz Oliver Turvey. To jednak nie wszystko. VK45DE zasilało także bolidy LMP2 zajmujące miejsca 2., 3., 4., 5. oraz kilka odleglejszych.

Zytek z numerem 38, który odniósł zwycięstwo w swojej kategorii, przebył łącznie 356 okrążeń. 24-godzinne piekło okazało się wyzwaniem niewystarczającym, by pokonać japońskie V8.

One thought on “4,5-litrowe V8 Nissana triumfuje w Le Mans w LMP2

  1. No proszę, typowa japońska solidność, 12-letnie VK45DE a nadal rządzi na najwyższym poziomie. A audi z tym swoim rozsypujacym sie V8 tfsi w rs6, może sie schować, najgorszy silnik V8 z ostatnich lat, nie bez powodu rs6 został uznany za jeden z najbardziej tandetnych i awaryjnych samochodów z ostatnich 15-lat wg warranty direct.

Comments are closed.

Poprzedni wpis Następny wpis