Kółko na 20-kilometrowej pętli Nordschleife w mniej niż 8 minut to dzisiaj żaden wyczyn. Przynajmniej dla Ferrari, ale dla przednionapędowego Focusa RS to wielkie osiągnięcie. Aby można było go dokonać, firma Raeder Motorsport musiała zrobić 5 dużych modyfikacji. Jakich? Tego dowiecie się z tekstu.

Kiedyś panowała opinia, że przednie koła nie są w stanie skutecznie przenieść ponad 300 KM mocy na asfalt. Ostatnio upadło przekonanie, że samochód z przednim napędem nie poradzi sobie z przejechaniem jednego okrążenia na Nordschleife w czasie poniżej 8 minut. Dokonała tego firma Raeder Motorsport, która zajmuje się przede wszystkim przygotowywaniem wyścigowych wozów do serii VLN, ale czasem też przerabia auta drogowe.

Moc tego Focusa dość mocno przekroczyła magiczną niegdyś granicę 300 KM. Już seryjny, 2,5-litrowy, 5-cylindrowy silnik z turbosprężarką ma moc 305 KM przy 6500 obr./min i maksymalny moment obrotowy 440 Nm przy 2250-4500 obr./min.

Nowe oprogramowanie jednostki napędowej i sportowy układ wydechowy pozwoliły podnieść moc o niespełna 60 KM (do 363 KM) i moment obrotowy do niesamowitych 568 Nm. Ale duża moc i moment silnika to tylko jeden z pięciu głównych składników tego dania.

Drugi stanowi zawieszenie KW. Jest to zestaw z pełną regulacją charakterystyki pracy amortyzatorów, a także regulacją ich wysokości. Dzięki pakietowi KW samochód trzyma się pewniej drogi, ale nie znaczy to, że jest potulny jak baranek.

Trzecia przyprawa to nowy mechanizm różnicowy. To urządzenie produkcji Drexlera, którym zastąpiono seryjny mechanizm Quaife. Urządzenie poprawia przeniesienie i rozkład mocy na poszczególne półosie.

Czwartą zmianą, która spina możliwości silnika, układu przeniesienia napędu i zawieszenia są inne opony. Do próby przejazdu przez „Zielone Piekło” Raeder założył 18-calowe felgi z szerokimi na 265 mm oponami Dunlop Direzza 03G. To właśnie te semi-slicki o niesamowitej przyczepności na suchej nawierzchni pozwoliły uzyskać tak dobry rezultat.

Na co dzień tuner poleca nieco węższe gumy Dunlop Sport Maxx GT, które są co prawda gorsze na suchym torze i od Direzzy, ale za to lepiej trzymają na wilgotnej lub mokrej jezdni. Mechanicy również zakładają je na 18-calowe felgi. Co ciekawe, seryjnie Ford proponuje koła 19-calowe.

Ostatnim z głównych składników jest układ hamulcowy MOV’IT. Zmienione tarcze dużo bardziej lubią wysoką temperaturę niż fabryczne, a to oznacza skuteczniejsze hamowanie na torze.

Focus po tuningu jest lżejszy od seryjnego o 17 kg. Wstawiono co prawda niepełną klatkę bezpieczeństwa, ale usunięto całą tylną kanapę i w ten sposób zaoszczędzono kilkanaście kilogramów. Fakt, że auto nie nadaje się już do przewozu dzieci, ale nie po to się oddaje Focusa w ręce speców Raedera, żeby potem miało się nim co najwyżej wozić pociechy.

Tak spreparowany niemiecki kompakt pokonał Nordschleife w 7:58 min, pozostawiając daleko w tyle fabryczny wóz i tylko o 3 sekundy ustępując Ferrari F430. Z kolei na małej pętli Hockenheimringu był nawet o ponad 1,50 s szybszy od Ferrari. Ktoś mógłby powiedzieć, że auto jest spreparowane specjalnie pod Pętlę Północną. Pewnie i jest, ale nie ustępować Ferrari to nie lada wyczyn.

Jeśli chodzi o przyspieszenie od 0-100 km/h, to podkręcony Ford jest lepszy od normalnego o 0,50 s. Z kolei w sprincie do 200 km/h jest już szybszy o 3,40 s, rozpędzając się do tej prędkości w 17,70 s. Pod względem prędkości maksymalnej auto po tuningu jest szybsze o 8 km/h od normalnego Focusa RS, ale akurat ten parametr nie był najważniejszy dla tunera.

Możliwościami imponują też hamulce. Ze 100 km/h auto staje po 34,6 m, z 200 km/h przy rozgrzanych tarczach po 134 m. To wynik na poziomie Porsche 911 GT3.

Czy ktoś pobije na Nürbürgringu Raedera samochodem z przednim napędem? Pewnie tak. Pytanie brzmi, ile czasu upłynie, nim znajdzie się pogromca tego sportowego Forda.

Dane techniczne

Silnik i napęd:

  • Typ: R5
  • Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2521 cm3
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 363 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 143,99 KM/l (seryjny – 120,98 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 568 Nm
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na przednie koła

Hamulce i koła

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: Tarczowe
  • Koła przednie: 18”
  • Koła tylne: 18”
  • Opony przednie: 265/35 R 18 Dunlop Direzza 03G lub 255/35 R 18 Dunlop Sport Maxx GT
  • Opony tylne: 265/35 R 18 Dunlop Direzza 03G lub 255/35 R 18 Dunlop Sport Maxx GT

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1441 kg (- 17 kg)
  • Stosunek masy do mocy: 3,97 kg/KM (seryjny – 4,81 kg/KM)
  • Długość: 4402 mm
  • Szerokość: 1842 mm
  • Rozstaw osi: 2460 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,40 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 17,70 s
  • Prędkość maksymalna: 271 km/h
  • Droga hamowania ze 100 km/h: 34,6 m
  • Droga hamowania z 200 km/h: 134,0 m

Poprzedni wpis Następny wpis

    Szukasz auta dla siebie?
    Wypełnij formularz, a my się z Tobą skontaktujemy!