Henry Ford

Historia samochodów tej marki zaczęła się w roku 1896, kiedy to Henry Ford zaprezentował pierwszy prototyp.

Trzy lata później, w 1899 roku, wraz z kilkoma innymi współudziałowcami założył Detroit Cadillac Company (później Cadillac Motor Company). Współpraca nie układała się jednak dobrze, dlatego po kilku latach Henry Ford wycofał się z koncernu. Decyzja ta miała dalekosiężne skutki dla rozwoju motoryzacji: w 1907 roku Ford pokazał światu swoje pierwsze auto – model T – które uważane jest za pierwszy pojazd produkowany na skalę masową.

Ford T
Ford T

Z założenia model T miał być samochodem tanim, o prostej budowie, łatwym w naprawie, prostym w prowadzeniu, z miękkim zawieszeniem i dużym prześwitem, umożliwiającym jazdę po bezdrożach. Miał być prosty, ale spełniać wiele wymogów klientów. Koncepcja okazała się trafiona. 27 sierpnia 1908 roku bramy fabryki Piquette Plant w Detroit opuścił pierwszy egzemplarz Forda T.

Jego sercem był chłodzony wodą, czterocylindrowy silnik dolnozaworowy o pojemności 2,9 l i mocy 24 KM, którego zapłon iskrowy dostarczał moc już przy niskich obrotach. Przez 19 lat wyprodukowano aż 15 milionów egzemplarzy tego auta, co w tamtych czasach było wynikiem wręcz niewiarygodnym. Nie ma przesady w twierdzeniu, że to właśnie model T zmotoryzował Amerykę. Stał się jej symbolem na wiele, wiele lat.

W roku 1927 na rynek trafił kolejny model Forda – model A. W rekordowym czasie 8 miesięcy zaprojektowano samochód z czterocylindrowym silnikiem o pojemności 3,3 l i mocy 40 KM. Jego głównymi zaletami były m.in.: trójbiegowa przekładnia, hydrauliczne amortyzatory oraz hamulec działający na cztery koła. Auto miało wskaźniki poziomu paliwa i ciśnienia oleju, standardowo montowane dwie wycieraczki i szprychowe koła. Na tamte czasy wcale nie było to takie oczywiste – można wręcz powiedzieć, że wyposażenie Forda A nosiło znamiona luksusowego.

Rozpędzona machina Forda nie zatrzymała się nawet podczas II wojny światowej. Duża w tym zasługa koneksji samego Henry’ego Forda, który dzielnie lawirował między dwiema stronami konfliktu. Koncern wygrał przetarg na dostawę pojazdów bojowych dla amerykańskiej armii, a jednocześnie nie zaniechał produkcji osobówek.

W USA w latach 1941-1942 produkowano klasyczną, sportową limuzynę – V8 Business Coupe. Auto było ośmiocylindrowe, miało silnik o pojemności 4 l i mocy 100 KM. Ford jako pierwszy zaczął wytwarzać wybrane części z tworzywa sztucznego – trafiły one właśnie do tego samochodu. Wałki czy zębatki robiono ze stopu stali i molibdenu.

Ford Thunderbird
Ford Thunderbird

Współczesna legenda Forda narodziła się w 1955 roku. Wówczas popularność Chevroleta Corvette zmusiła producenta do natychmiastowego sięgnięcia do archiwów, w których znajdowały się szkice sportowego auta. Na rynku pojawił się Thunderbird. Ten naprawdę przepiękny samochód dostępny był jako dwudrzwiowe coupé lub kabriolet.

Do napędu używano silników V6 i V8. Moc przenoszona była na oś tylną poprzez 3-biegową, automatyczną skrzynię biegów. Auto rozwijało moc aż 228 KM przy 4800 obr./min, a do 100 km/h przyspieszało w 7,5 s. Kolejna jednostka, z 1968 roku, miała już 365 KM, a jej pojemność wzrosła aż do 7 l. Samochód stał się symbolem ówczesnej Ameryki.

Ford Mustang GT
Ford Mustang GT

Na początku lat 60. jedynym samochodem sportowym produkowanym w Stanach Zjednoczonych był de facto Chevrolet Corvette. Jego wysoka cena odstraszała jednak potencjalnych nabywców. Z kolei Ford Thunderbird stał się autem luksusowym. Jednocześnie pierwsze pokolenie urodzone tuż po drugiej wojnie światowej poszukiwało swojego pierwszego auta – niewielkiego, o sportowym charakterze. Tak narodził się pomysł na Mustanga.

W roku 1962 i 1963 powstały dwa prototypy, które zadecydowały o finalnym wyglądzie Forda Mustanga – kolejnego modelu, którym Ford podbił nie tylko Stany Zjednoczone. Początkowo auto miało nazywać się Allegro, były też inne propozycje: Cougar, Stiletto i Torino. Wybrano nazwę Mustang, słusznie uznając, że dziki, wolny koń najlepiej oddaje ducha Ameryki z jej ukochaniem wolności, prędkości i siły.

Od marca do kwietnia 1964 roku Ford wyprodukował 8160 egzemplarzy Mustanga. Pierwszą generację samochodu produkowano przez dwa lata. Mustanga można było kupić już za niecałe 2500 dol., a Ford oferował szeroką gamę silników w przedziale mocy od 101 do 320 KM. Od wiosny 1965 roku wprowadzono wiele sportowych dodatków. Końcówka pierwszej serii, zamiast nazwy auta, miała już logotyp galopującego rumaka.

Ford Mustang Shelby
Ford Mustang Shelby

W 1967 roku Mustang przeszedł kosmetyczne zmiany wyglądu. W roku 1968 trafiły do sprzedaży samochody z silnikami o mocach 335 i 390 KM. Rok wcześniej, w 1967 roku, firma Shelby wprowadziła nowe auto, które bazowało na Mustangu – Shelby GT500. Montowano w nim silnik o pojemności 7 l i mocy 355 KM. Trzecia generacja to trzy wersje Mustanga: Mach 1, Boss 302 oraz Boss 429, z coraz mocniejszymi jednostkami napędowymi.

Pogoń za coraz większą mocą i pojemnością zakończyła się w latach 70. Od tego momentu następuje powolny schyłek klasycznych Mustangów wyposażonych w duże silniki V8. Wszystko za sprawą kryzysu naftowego, który zabił wiele sportowych aut. W kolejnych generacjach obniżano więc moc dostępnych motorów i dostosowywano je do nowych norm emisji spalin. Dla miłośników tych aut był to cios prosto w serce. Niektórzy z nich twierdzą, że porządne Mustangi skończyły po 1973 roku, kiedy to Ford zaprzestał produkcji kabrioletów. Do łask wróciły one dopiero 10 lat później.

W tamtych czasach, tuż przed erą Mustanga, w 1959 roku, Ford zaskoczył wszystkich również całkowicie nowym, zaprojektowanym od podstaw modelem Anglia 105E. Konstrukcja została wyposażona w oszczędny, czterocylindrowy silnik górnozaworowy.

W 1961 roku zaprezentowano Forda Anglia w wersji kombi i limuzyna, a do jednostki o pojemności zaledwie 0,9 l i o mocy 40 KM, rozwijającej prędkość 115 km/h, dołączył wkrótce wydajniejszy silnik o pojemności 1,2 l. W 1967 roku w brytyjskim oddziale Forda zakończono produkcję modelu Anglia. Od tego momentu zaczyna się historia jego następcy, który odniósł sukces porównywalny z modelem T, choć osiągnięty w zupełnie innych realiach gospodarczych. Ale o tym już w następnej części.

Ford Anglia 105E
Ford Anglia 105E

Warto wspomnieć jeszcze o “europejskiej wersji Mustanga”, jak wielu nazywało model Capri. Badania w Fordzie wykazały, że na Starym Kontynencie może się przyjąć auto zbliżone strukturą i przeznaczeniem do Mustanga. Studia projektowe Forda w Anglii zaproponowały stylizację nowego samochodu.

Najlepsza okazała się propozycja zwana „GBX”. Nie przypominała ona szczególnie Mustanga, ale była tym samym typem samochodu z długą maską i krótkim rozstawem osi. Nowe coupé miało być oferowane jako Colt, ale prawa do tej nazwy miało już Mitsubishi. W listopadzie 1967 roku auto zostało przemianowane na Capri.

Ford Capri
Ford Capri

Samochód powstawał w niemieckich zakładach Forda. Bardzo popularna była wersja 2000 GT z silnikiem o pojemności 2 l i o mocy 90 KM. Capri cieszyło się ogromną popularnością w Europie. Tak było do roku 1974, gdy pojawił się następca auta pierwszej generacji. Niestety, nie cieszył się on już takim wzięciem i nie powtórzył rynkowego sukcesu poprzednika.

Poprzedni wpis Następny wpis