CUPRA Born test zimowy

Czekamy na CUPRĘ Born, wyglądamy jej i cieszymy się, że już wkrótce, z gronem równie mocno zainteresowanych bliższym jej poznaniem, spotkamy się w salonie Euromotor. Oczekiwanie umilają nam doniesienia o tym, jak jest perfekcyjnie dopracowana w szczegółach, także przy udziale kierowców wyścigowych.

Dwaj profesjonalni kierowcy Jordi Gené i Mattias Ekström (ten, który wespół z CUPRĄ zdobył mistrzowskie tytuły PURE ETCR), przejechali CUPRĄ Born trzy tysiące kilometrów. Testowali ją na terenie zamarzniętego jeziora w Laponii oraz na najbardziej wymagających torach wyścigowych. Cel: zagwarantowanie sportowej przyjemności z jazdy najnowszym, w pełni elektrycznym samochodem marki. Bogate doświadczenie kierowców wyścigowych przyczyniło się do zwiększenia komfortu prowadzenia samochodu, optymalizację układu hamulcowego i osiągów.

Born na zamarzniętym jeziorze

Wyścigowe inspiracje CUPRY

– Samochody wyścigowe są inspiracją dla wszystkich modeli CUPRY, a tymi, którzy jeżdżą nimi najlepiej, są kierowcy wyścigowi – mówi Marta Almuni, dyrektor ds. rozwoju CUPRY Born. –  Chcemy, aby nasze samochody były dynamiczne i – przy swojej dynamice – precyzyjne w prowadzeniu. To cechy, które zawodowi kierowcy potrafią bardzo dobrze rozpoznać. Dlatego korzystamy z ich doświadczenia i porad w elementach, które być może powinniśmy dopracować.

Zbieranie wyścigowych doświadczeń CUPRA rozpoczęła jeszcze przy opracowywaniu Formentora. To częściowo na nich marka chciała oprzeć wizję pierwszego w pełni elektrycznego pojazdu marki. Rola Ekströma w tym procesie polegała na doprowadzeniu samochodu do granic możliwości i przekazaniu swoich spostrzeżeń inżynierom. „Granic możliwości…” Ładnie brzmi.

W drodze do świętego Mikołaja

Żebyśmy w prezencie do samochodu otrzymali maksymalną przyjemność, Gené i Ekström rozpoczęli  testy od Laponii. – Suchy, mokry i oblodzony asfalt, żwir, śnieg, droga gruntowa i lód na zamarzniętym jeziorze… Zadbaliśmy o to, aby samochód radził sobie w każdych warunkach – wyjaśnia Mattias Ekström. – CUPRA Born jest tak wszechstronna, że znajdzie entuzjastów w każdej grupie kierowców, od tych najbardziej ostrożnych, po tych szukających maksymalnej przyjemności z jazdy.

CUPRA Born - test kierowców wyścigowych zimą

Aby uzyskać oczekiwane właściwości jezdne, producent zastosował w modelu Born adaptacyjne zawieszenie DCC (Dynamic Chassis Control). Można je błyskawicznie przełączać do trybów Range, Comfort, Performance, Individual bądź CUPRA, zgodnie z potrzebami kierowcy. Kolejnym wynikiem pracy zespołowej jest system e-Boost. Jak wyjaśnia Marta Almuni, jest to aktywacja dodatkowej mocy, którą można wykorzystać w trybie CUPRA. Ta opcja zapewnia dodatkowe 27 KM w wybranym przez kierowcę momencie pomiędzy 80 a 120 km/h i będzie dostępna w wersji 204 KM. Dzięki e-Boost samochód zyska moc wyjściową 231 KM (170 kW). Równocześnie – i co ważniejsze dla bezpieczeństwa – kierowca zyska komfort szybkiego wyprzedzania. ­

Wrażenia z jazdy pod pełną kontrolą

Innym obszarem, w którym inżynierowie wykorzystali doświadczenia ekspertów od wyścigów, był układ kierowniczy. – Gdy po raz pierwszy złapałem za kierownicę, pokonywanie zakrętów było trudne. Jednakże teraz, dzięki dostrojeniu progresywnego układu kierowniczego, są i super wrażenia z jazdy, i pełna kontrola – mówi Jordi Gené.

Gené i Ekström zasugerowali także zwiększenie powierzchni pedału hamulca. Dzięki temu komfort hamowania jest większy, a jego droga krótsza.

Born test na torze

Producenci nierzadko korzystają z doświadczeń kierowców rajdowych i/lub wyścigowych. Najgłośniej było chyba o współpracy Sebastiana Vettela z Infiniti przy doskonaleniu modelu Q60 i specjalnej edycji QX70. Dlaczego ta współpraca jest tak cenna? Celnie wyjaśnił to Jordi Gené. – My, kierowcy, pochodzimy ze świata, w którym nie ma rzeczy niemożliwych. Jesteśmy w stanie zasugerować inżynierom takie zmiany, dzięki którym samochód stanie się dla klientów jeszcze bardziej interesujący pod względem doświadczeń z jazdy.

Informacji o nowym modelu nie powtarzamy, gdyż CUPRA Born gościła już parokrotnie na naszej stronie. Powtarzamy tylko, że czekamy z gościną w salonie Euromotor na jej przybycie. To już 23 listopada.

Jak wyglądały testy i zbieranie doświadczeń w zimowych warunkach pokazuje film.

CUPRA Born - test kierowców wyścigowych zimą Born na zamarzniętym jeziorze Born testowany zimą CUPRA Born test zimowy
Poprzedni wpis Następny wpis