Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane
i umów się na jazdę próbną

  lub
Facebook


Najnowszy film
Dlaczego samochody Alfa Romeo jeżdżą tak dobrze? – zawieszenie [cz.1]

alfa_romeo_stelvio_quadrifoglio_nring_8

Kto miał okazję jeździć jednym z dwóch najnowszych modeli Alfa Romeo – Giulią lub Stelvio – ten mógł poczuć niesamowite właściwości tych samochodów. Prowadzą się lekko, precyzyjnie, sportowo. To w dużej mierze zasługa opatentowanego zawieszenia Alfa Link. Przyjrzyjmy się mu z bliska.

Alfy Romeo Giulia i Stelvio dzielą między sobą większość rozwiązań technicznych, w tym płytę podłogową, dlatego konstrukcja układu jezdnego w obu modelach jest dokładnie taka sama. Dlatego też w tym artykule, każda uwaga dotyczy obu modeli.

01_Stelvio

Jak widać na powyższym szkicu technicznym, omawiane tu samochody Alfa Romeo mają zawieszenie wielowahaczowe na obu osiach. Z przodu jest to układ z kolumną resorującą oddzieloną całkowicie od zwrotnicy, opartą na dole na głównym wahaczu poprzecznym. Tylna oś to wsparty na ramie nośnej układ wielodrążkowy z amortyzatorami i sprężynami mocowanymi oddzielnie.

Architektura przedniego zawieszenia czterowahaczowego z pół-wirtualną osią skrętną Alfy Romeo Giulii i Stelvio:

  1. Górny wahacz sterujący.
  2. Dwa wahacze dolne.
  3. Drążek układu kierowniczego z drążkiem.
  4. Zespół kolumny resorującej.
  5. Aluminiowy słupek zwrotnicy ze specjalnym wygięciem w kształcie litery „S”.

02_Front-suspension-Alfa-Romeo-patented-structures-and-solutions

Aby zmniejszyć wagę, wszystkie części przedniego zawieszenia zostały wykonane z aluminium.

Układ ten odpowiada za wysoką precyzję prowadzenia oraz pracy układu kierowniczego, a także maksymalizuje styk opon z nawierzchnią. Ponadto system przygotowany przez inżynierów Alfa Romeo zapobiega przenoszeniu niepotrzebnych reakcji z kół jezdnych na koło kierownicy.

Najistotniejszą cechą zawieszenia przedniego samochodów Alfy Romeo jest występowanie dwóch dźwigni dolnych, oddzielonych i zawieszonych na słupku w różny sposób. Podwójny przegub dolny (patent Alfy Romeo) wykazuje ruch „nożycowy”, który utrzymuje precyzję układu kierowniczego w każdych warunkach. Jest to wynik niemożliwy do osiągnięcia przy konwencjonalnym zawieszeniu, które przewiduje jeden przegub dolny.

alfa_romeo_giulia_quadrifoglio_116

Rozwiązanie to gwarantuje pełną kontrolę wahacza na podłożu, niezależną od amplitudy zawieszenia, optymalizuje szybkość oraz precyzję skrętu w każdych warunkach. Daje wrażenia typowe dla prowadzenia pojazdów Alfa Romeo i zapewnia liniowość reakcji nawet w ekstremalnych warunkach przy zachowaniu pełnego bezpieczeństwa.

Warto też w tym miejscu wspomnieć o niezwykle bezpośrednim układzie kierowniczym z przełożeniem 12:1, które sprawia, że nawet podczas dynamicznej jazdy po ciasnych łukach nie trzeba przekładać dłoni na kierownicy, o czym przekonałem się w czasie testu obu aut. Wspomaganie jest elektryczne, ale daje moim zdaniem odpowiednie czucie. Dzięki swojej konstrukcji, niezależnie od przeciążenia w zakręcie czy kąta skrętu, siła potrzebna do przyłożenia na koło kierownicy jest stała. Jedyną wadą tego układu, jaką znam, jest kiepski promień zawracania i należy o tym pamiętać podczas manewrowania.

09_Alfa-Link-Rear-suspension-components

Na osi tylnej zastosowano, opatentowane przez Alfę Romeo, rozwiązanie wielowahaczowe Alfa Link, które gwarantuje niezwykle precyzyjną kontrolę kątów koła. Przekłada się to na najlepsze w tej kategorii zachowanie na drodze i zapewnia wysoką jakość prowadzenia połączoną z równie wysokim komfortem. Konstrukcja pozwala uzyskać bardzo dużą sztywność układu na zakrętach, co pozwala precyzyjnie prowadzić auto i jednocześnie dużą elastyczność w kierunku wzdłużnym, co wpływa na eliminowanie wibracji. 45 proc. zawieszenia tylnego wykonane jest z aluminium, aby zredukować masę nieresorowaną i poprawić komfort prowadzenia.

Na koniec wspomnę jeszcze o aktywnych amortyzatorach (Alfa Active Suspension), dostępnych standardowo w wersji Quadrifoglio oraz jako opcja we wszystkich pozostałych specyfikacjach. Amortyzatory o zmiennej sile tłumienia zmniejszają dynamiczny skok podczas hamowania, minimalizują efekt kołysania i drgania nadwozia przy pokonywaniu zakrętów i nierówności.

Alfa_Romeo-Giulia-2016-1600-2c

Ich siła tłumienia jest zależna od warunków na drodze oraz od wybranego przez kierowcę trybu jazdy systemu DNA:

  • N – tryb Natural umożliwia lepsze zachowanie na drodze w porównaniu z amortyzatorami pasywnymi. Samochód wydaje się bardziej miękki i wygodniejszy podczas jazdy po nierównych drogach, a jednocześnie pozostaje zwarty i szybko reaguje na zmianę siły nacisku na amortyzatory, usztywniając je, gdy siła ta jest zbyt duża. Amortyzatory one tak samo w trybie Advanced Efficiency
  • D – tryb Dynamic umożliwia poprawę zachowania na drodze, nie powodując pogorszenia komfortu w porównaniu do normalnych warunków.

Zobacz nasze testy samochodów Alfa Romeo:



Wróć