Popularność marki Renault w segmencie małych samochodów dostawczych jest znacząca od chyba zawsze. Nie chodzi oczywiście tylko o popularność filmową, jaką zdobył w końcu lat sześćdziesiątych minionego wieku Renault 4 w wersji furgon. Po wprowadzeniu do oferty modelu Kangoo marka zanotowała wręcz kangurzy skok sprzedaży w segmencie, ale na nim nie poprzestała. Kangoo pierwotnie zastąpił model Express, lecz obecnie dostawczy van Renault niejedno ma imię – Express Van i Kangoo Van. Wiele ma też w obu przypadkach wariantów zabudowy, a co za tym idzie zwielokrotnił możliwości wykorzystania do różnych działalności. Popatrzmy na przykładowe modyfikacje, które pozwalają lepiej dopasować mały dostawczy samochód do specyficznych, bo specjalistycznych potrzeb użytkownika.
Rynek małych aut dostawczych
Renault jest liderem rynku samochodów dostawczych w Polsce głównie za sprawą przebojowego dużego (choć zaliczanego do lekkich pojazdów dostawczych) Mastera. Od długich czternastu lat jest też niekwestionowanym liderem segmentu modyfikowanych dostawczaków, z udziałem który w tym roku sięga 45 %. Dlatego pozycja, jaką osiągnął jeden czy drugi mały dostawczy van Renault, jawi się jako oczywiste rozciągnięcie popularności. Najmniejsze dostawczaki służą tak do najmniejszych działalności, jak i do zapewniania floty pojazdów największym firmom. W związku z tym korzystnym (najlepszym) rozwiązaniem jest wspólny język użytkowników-specjalistów oraz doradców z wyspecjalizowanego działu dla firm – Renault PRO+.
Na polskim rynku małych furgonetek Renault Express Van zajmuje trzecie miejsce. W tym roku mniejszy dostawczy van Renault osiągnął udział w segmencie rynku dochodzący do 11%. Specjalistyczne zabudowy, jakie najczęściej wybierają w tym roku nabywcy Renault Express Van to zabudowy warsztatowe oraz izotermy wewnętrzne. Podobnie jest w przypadku Kangoo Van, chociaż do tego auta dostawczego izotermy użytkownicy zamawiają rzadziej. Pomijam mylący udział procentowy, gdyż nasz test Renault Kangoo van potwierdził, że znakomicie nadaje się on do turystycznego poszukiwania przygód.
Dostawczy van Renault – adaptacje i zabudowy
Doradcy Renault PRO+ służą pomocą w wyborze adaptacji optymalnej dla rodzaju działalności i zakresu użytkowania Kangoo van lub Express van. Dla zainteresowanych mają bogatą listą certyfikowanych firm nadwoziowych, które specjalizują się w zabudowach małych samochodów dostawczych. Każdy dostawczy van Renault może mieć adaptacje typu izoterma lub chłodnia wewnętrzna, zabudowy warsztatowe, zabudowy wnętrza i zabudowy specjalne. W każdym przypadku mamy opcje wyboru podłogi, która może być gładka albo też pokryta wylewką antypoślizgową.
Specjalistom nie trzeba przypominać, jak wiele specyficznych różnorodnych warunków muszą spełniać izotermy dla różnych rodzajów działalności. Inne to będą warunki dla branży produktów szybko zbywalnych (FMCG), a inne do transportu farmaceutyków. Po co zatem przepłacać, jeśli dostawczy van Renault może być zaadaptowany pod konkretne wymagania, zabudowany/uszyty na miarę. Podobnie na miarę można skroić zabudowy warsztatowe o wielu możliwościach zastosowania, w zależności od branży i specyfiki usług. Priorytetem jest maksymalne spersonalizowanie zabudowy, przy uwzględnieniu specyfiki prowadzonej działalności, tak żeby zaadaptowany dostawczy van zapewniał funkcjonalność i komfort użytkowania. Wiadomo, że innego rozmieszczenia i rodzaju regałów, schowków, szuflad i uchwytów potrzebują fachowcy branży wod-kan, a innego fachowcy od telekomunikacji. Dlatego tym bardziej cenny jest wybór, który daje ten czy inny dostawczy van Renault oraz różne specjalizacje firm wykonujących zabudowy.
Ponadto samochody Renault można przystosować do przewozu osób z niepełnosprawnościami, lecz w tym wypadku bazą nie jest auto dostawcze. Najważniejsze są tu zapewnienie łatwego dostępu dla wózka inwalidzkiego, odpowiednich pasów bezpieczeństwa, systemu mocowania wózka i ergonomicznych uchwytów. Dostępny aktualnie od ręki samochód z zabudową do przewozu osoby z niepełnosprawnością to osobowe Renault Kangoo. Takie adaptacje samochodów wykonują w Polsce dwie certyfikowane przez Renault firmy nadwoziowe – Carpol i Gruau. Zmodyfikowane przez nie samochody są oczywiście objęte dofinansowaniem PFRON-u, nawet w 85% do kwoty 130 000 złotych i 50% kosztów ponad kwotę bazową.
Radek Pszczółka
Zdjęcia: Renault