Ściąga cię? Masz przekrzywioną kierownicę? Opony są ścięte? To wszystko mogą być objawy złego ustawienia geometrii zawieszenia. O czym warto pamiętać i dlaczego niezbędna jest kontrola?

O konieczności ustawienia geometrii dowiadujemy się wskutek niewłaściwych parametrów jazdy. Zazwyczaj są to nadmiernie zużywające się opony, brak utrzymania prostego toru jazdy i większe zużycie paliwa. W tych wypadach bezwzględnie należy udać się do serwisu i dokonać odpowiednich regulacji.

Dlaczego zbieżność jest ważna?

Zbieżność kół to lekkie pochylnie koła do wewnątrz. Taka konstrukcja układu jezdnego wynika z siły napędowej podczas przyspieszania. Każde koło napędowe generuje siłę, wskutek czego jest wymuszony ruch samochodu. Oczywiście podczas jazdy na wprost siły te są jednakowe i nie będzie żadnego “myszkowania po drodze”. Jednakże, gdy jedno z kół wjedzie na studzienkę kanalizacyjną czy uszkodzenie w jezdni, zmieni się przyczepność kół. Wtedy samochód „pociągnięty” przez koło z większą przyczepnością zjedzie z toru jazdy. Musimy wówczas rozpocząć korygowanie toru jazdy i zaczyna się „myszkowanie po drodze”.

Aby ograniczyć taką sytuację wystarczy obydwa koła skierować nieco do wewnątrz. W efekcie mamy tendencję do prostowania się toru jazdy. Jest to szczególnie wyczuwalne przy większych prędkościach.. Samochód utrzymuje wówczas tor jazdy nawet po puszczeniu kierownicy.

Gdy czujemy, że samochód „pływa po drodze” i musimy cały czas poruszać kierownicą należy odwiedzić stację diagnostyczną. Podobnie musimy postąpić w przypadku gdy czujemy, że auto łatwiej prowadzi się w zakrętach prawych, lub w zakrętach lewych.

Co ma wpływ na zbieżność?

Największy wpływ ma oczywiście uszkodzenie mechaniczne. Jednakże nie chodzi jedynie o stłuczkę czy wypadek. Nawet nagły wyjazd na krawężnik, czy uderzenie w dziurę mogą spowodować, że zostanie uszkodzony któryś z elementów zawieszenia lub układu kierowniczego.

Promocyjna oferta regulacji zbieżności

Ustawienia zbieżności mogą się też zmienić na skutek wymiany opon bądź normalnego zużycia części zawieszenia (przegubów drążków kierowniczych, łożysk kół, tulei metalowo-gumowych). Właśnie z tego powodu warto zwrócić uwagę na normy zbieżności kół podczas rutynowego badania diagnostycznego.

Brak prawidłowej zbieżności jest niekorzystny z kilku powodów:

  • dodatkowe obciążenie elementów jezdnych
  • uszkodzenie opon
  • większe zużycie paliwa
  • nagła krótkotrwała utrata stabilności kierunkowej.

Szczególnie ten ostatni aspekt, w przypadku większych prędkości i najazdu na nawierzchnię o różnej przyczepności pod lewym i prawym kołem, może doprowadzić do uszkodzenia samochodu.

Dlatego kontrolę geometrii warto wykonać raz na rok oraz po każdej naprawie powypadkowej. Najlepszym okresem jest czas po zimie i wymianie ogumienia.

Obecnie w serwisach Japan Motors usługę można wykonać z maksymalnym rabatem 23%.

Poprzedni wpis Następny wpis