Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane
i umów się na jazdę próbną

  lub
Facebook


Najnowszy film
Fiat 500 II – styl retro dla wybrednych

Pierwsza generacja Fiata 500 zadebiutowała na rynku w latach 50. Kluczem do sukcesu tego maleńkiego miejskiego auta była niska cena i bardzo rozsądne koszty utrzymania. Samochód zmotoryzował Włochy, tak jak niegdyś Volkswagen Garbus Niemcy czy później Fiat 126p Polskę. Druga odsłona tego wyjątkowego modelu ma zupełnie inny charakter niż ta sprzed lat.

Pierwsza pięćsetka dość szybko stała się wozem kultowym. Włosi postanowili więc, że stworzą współczesną, luksusową interpretację tego modelu, wzorując się na jego charakterystycznej sylwetce. Pierwsze efekty ich prac można było podziwiać w 2006 roku, ale tylko na zdjęciach. Światowy debiut auta nastąpił rok później podczas targów motoryzacyjnych w Genewie.

Fiat Multipla – rodzinny statek kosmiczny

W tym samym roku na Tokio Motor Show Fiat zaprezentował sportową wersję Abarth tego maleństwa, ze skorpionem w czerwono-żółtym logo. Później do oferty trafiła jeszcze bardziej rasowa odmiana, Abarth Esseesse, oraz kabriolet, a rok temu światło dzienne ujrzała powiększona pięćsetka z literką L. Jak wynika z ostatnich doniesień prasowych, nie jest to ostatnia wariacja na temat pięćsetki. Włosi planują wprowadzić do sprzedaży jeszcze crossovera. Takie solidne zaplecze modeli pozwoli Fiatowi jak równy z równym konkurować z autami marki Mini.

Pod maską maleństwa z Italii może pracować jeden z pięciu silników o ośmiu wariantach mocy. Najmniejszy motor 0,9 TwinAir Turbo to doładowana jednostka downsizingowa generująca moc 85 KM. To stosunkowo młoda konstrukcja, więc nie wiadomo, czy okaże się trwała w dłuższej eksploatacji. Jej zaletami są niskie spalanie w mieście (6 l/100 km) i całkiem przyzwoita dynamika. Niestety, egzemplarzy z takim silnikiem nie ma jeszcze zbyt wiele na rynku aut używanych.

Fiat Bravo II – nowa definicja włoskiej jakości

Znacznie popularniejszy jest wolnossący motor o pojemności 1,2 l. To trwała i sprawdzona konstrukcja, zużywająca podobną ilość paliwa do podstawowej jednostki. Niestety, sprint od 0 do 100 km/h w 12,9 s jest sporym rozczarowaniem. Dlatego najlepszym wyborem będzie 100-konna odmiana silnika 1,4 Starjet, która żwawo przyśpiesza i przy spokojnej jeździe w miarę oszczędnie obchodzi się z paliwem. Niestety ze względu na podwyższoną konsumpcję oleju trzeba często kontrolować jego poziom.

Wisienką na torcie jest topowy motor 1,4 T-Jet, który może generować moc od 135 do 180 KM, w zależności od wersji. Każdy wariant tej jednostki zapewni rewelacyjne osiągi i nieziemskie doznania podczas jazdy. Częste przyśpieszanie w mieście skutkuje spalaniem ponad 11 l/100 km.

Oprócz silników benzynowych do auta oferowano diesla – 1,3 MultiJet (75-95 KM). Polecam zakup mocniejszego – bardzo dobrze przyspiesza i zużywa przy tym 5,5-6,5 l/100 km w ruchu miejskim.

Jednostki napędowe mogą współpracować z 5- lub 6-biegową skrzynią manualną, 6-stopniowym automatem lub 5-biegową przekładnią zautomatyzowaną Dualtronic. Z powodu problemów ze sterownikiem tej ostatniej lepiej unikać. W tym Fiacie zdarzają się uszkodzenia elementów zawieszenia, takich jak łączniki stabilizatora, sworznie wahaczy czy nawet amortyzatory. Przeguby półosi napędowych też nie należą do trwałych. Ponieważ Fiat 500 to auto użytkowane głównie w mieście, na elementach układu wydechowego szybko pojawia się korozja.

Fiat Grande Punto – dzieło sztuki dla każdego

Od czasu do czasu zawiesza się radioodtwarzacz, a komputer pokładowy wyświetla mylne komunikaty o nieistniejących usterkach. Na szczęście to nic poważnego. Przed zakupem włoskiego auta trzeba dokładnie obejrzeć silnik, skrzynię biegów i układ chłodzenia, w których mogą pojawiać się wycieki. W wysłużonych egzemplarzach przekładnia kierownicza zaczyna wydawać niepokojące odgłosy. Właściciele narzekają także na niską jakość elementów chromowanych.

Fiat 500 to bardzo solidna konstrukcja, która nie sprawia poważnych problemów w czasie eksploatacji. Na rynku jest wiele aut sprowadzonych z Europy Zachodniej, które mają za sobą większe lub mniejsze wypadki. Ceny egzemplarzy na rynku wtórnym wahają się od 20 000 do około 50 000 zł. Jeśli skusicie się na jedną z najtańszych sztuk, macie jak w banku, że auto jest uszkodzone.

Zalety? Jest ich mnóstwo: efektowny design, bardzo dobre osiągi wersji Abarth, bogate wyposażenie i, co ciekawe, auto nie traci szybko na wartości. Pomimo niewielkich gabarytów Fiat 500 zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa – w testach zderzeniowych Euro NCAP przyznano mu aż 5 gwiazdek. Co może przeszkadzać? Niewielka ilość miejsca w środku oraz niska jakość niektórych materiałów wykończeniowych.



Wróć