Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane
i umów się na jazdę próbną

  lub
Facebook


Najnowszy film
Fiat Ducato Multijet 150 furgon 30 – życie dostawcy [wideotest]

Fiat Ducato

Z samochodami dostawczymi jest taki problem, że zwykle kupują je osoby, które nimi nie jeżdżą. Nabywca i kierowca mają zupełnie inne priorytety. Przedsiębiorca może pominąć to, czy jego pracownik będzie zadowolony. Jak wygląda Fiat Ducato od strony kierowcy?

Fiat Ducato

Dla przedsiębiorcy ważne są cena, przestrzeń ładunkowa i koszty eksploatacji. Kierowcy nie zależy na tych cechach. On potrzebuje auta wygodnego, dynamicznego i funkcjonalnego.

Fiat Ducato jest od pięciu lat liderem tego segmentu w Polsce. Do tego modelu należy 22% rynku. Kolejne 12% opanował Peugeot Boxer, 12% Citroën Jumper. To bliźniacze konstrukcje, więc można powiedzieć, że 46% rynku to tylko ten jeden model. Lider? Bez wątpienia.

Fiat Ducato

Oznacza to, że prawie co drugi kierowca nowo zakupionego auta dostawczego będzie jeździł Fiatem Ducato lub jego bliźniakami1. Jakie warunki pracy zapewnia to auto?

Mowa o warunkach pracy, bo nie zapominajmy, że samochodem dostawczym nie jeździ się dla przyjemności. Co prawda dziś na etapie konstruowania niemal każdego pojazdu dużo uwagi poświęca się ergonomii, jednak w tej klasie nadal priorytetami są przestrzeń i ładowność.

Trzecia generacja Fiata Ducato pojawiła się na rynku w 2006 roku. Nowy model bez wątpienia wyróżnia się na tle konkurencji ciekawą stylistyką przedniej części. Właściwie tylko przedniej, bo mówiąc o stylistyce, trudno oceniać to, co znajduje się za kabiną pasażerską.

Fiat Ducato

Projektując przód Ducato, wzięto pod uwagę przede wszystkim korzystny współczynnik oporu powietrza, którego zadaniem jest zmniejszenie zużycie paliwa. Udało się osiągnąć wartość Cx=0,31, którą w przypadku auta dostawczego można uznać za duży sukces.

Tego samego nie można powiedzieć o spalaniu. Fiat obiecuje wartości trudne do osiągnięcia. Może to kwestia niedokładności wskazań komputera, a może ze względu na podniesiony dach, ale do podawanego przez producenta spalania można śmiało dodać ~2 l.

Samochód testowy to klasyczny furgon o dopuszczalnej masie całkowitej 3000 kg (stąd nazwa Furgon 30). Ducato dostępne jest w bardzo wielu wersjach nadwoziowych, długości i ładowności. Liczba kombinacji nadwozia, silnika i specyfikacji sięga dwóch tysięcy. Auto testowe to według oznaczenia producenta L2H2, co oznacza drugi w kolejności rozstaw osi i drugą wysokość dachu.

Fiat Ducato

Do dyspozycji 11,5 m3 przestrzeni ładunkowej, do której dostęp ułatwia nisko umieszczony próg załadunkowy. Dostęp przez dwuskrzydłowe drzwi z tyłu, otwierane pod kątem 180 stopni. Na zamówienie skrzydła otwierane pod kątem 270 stopni. Poza tym są jeszcze boczne odsuwane drzwi.

Kierowca ma do dyspozycji ładną i obszerną kabinę. Deska rozdzielcza wykonana jest z „roboczych” materiałów i przeciętnie spasowana. Cechą charakterystyczną Fiata Ducato jest wiele schowków i półek. Są dwa duże, zamykane schowki w dolnej części. Wyżej dwie półki i dodatkowy schowek w górnej części deski rozdzielczej.

Fiat Ducato

Pod kolumną kierowniczą umieszczono dużą, ale niepraktyczną kieszeń, w którą trudno wcisnąć dłoń. Jest mała półeczka na telefon, notes lub inne drobiazgi. Do tego duże kieszenie w drzwiach. Gdyby doliczyć jeszcze spory „bagażnik” nad kabiną, do którego dostęp jest od wnętrza przestrzeni ładunkowej, wyszłaby całkiem spora pojemność.

Kabinę wyposażono w trzy siedzenia. Oparcie środkowego można złożyć i zmienić w stolik lub podstawkę do pisania z wygodnym zaczepem. Ładna tapicerka świetnie pasuje do sympatycznego wyglądu auta. Fotel kierowcy nie jest zbyt komfortowy, ale nie to stanowi problem. Gorzej jest z pozycją za kierownicą.

Fiat Ducato

Kolumna kierownicza nie ma wystarczającej regulacji. Ustawienie pedałów i kierownicy wymusza odsunięcie fotela maksymalnie w tył. To zaś sprawia, że oparcia nie można za bardzo pochylić. Do tego poziomo umieszczoną kierownicą trudno operować. Aby mieć dobrą kontrolę, trzeba odrywać plecy od oparcia. Ergonomię ratuje dźwignia zmiany biegów umieszczona dosłownie pod ręką.

Widoczność do przodu jest świetna, jak to zwykle w dużych samochodach bywa. Gorzej na boki, a to wina słupków. Pierwszy jest dość gruby i bardzo komplikuje wjazd na ronda. Dodatkowy słupek drzwi ogranicza widoczność w znakomitym lusterku wstecznym. Gdy ustawiłem wszystko pod siebie, zasłaniał mi ¼ powierzchni lustra.

Fiat Ducato

Kierowca ma do dyspozycji odsuwane nieduże okienko w ściance dzielącej kabinę od przestrzeni ładunkowej. Może dzięki niemu obserwować ładunek.

Wszystkie elementy obsługi umieszczono w miejscach, w których być powinny. Nie ma żadnych problemów z ergonomią pod tym względem. Czytelne wskaźniki to kolejny plus Ducato.

Fiat Ducato

Pod maską silnik z rodziny Multijet, wersja 150. Liczba 150 oznacza w przybliżeniu moc maksymalną. Faktycznie w Ducato mocy nie brakuje, choć trudno nazwać go samochodem bardzo dynamicznym. Nie ma żadnych problemów z przyspieszaniem do prędkości 110-120 km/h. Szczyt formy osiąga w tym przedziale. Powyżej 120 km/h przyspieszenie zaczyna się kończyć, by finalnie osiągnąć prędkość realną rzędu 150 km/h.

Fiat Ducato

Dużym plusem jest praca 6-stopniowej skrzyni biegów. Drążek porusza się precyzyjnie, z lekkim oporem. Zestopniowanie bardzo prawidłowe, ale dwa pierwsze biegi mogłyby być krótsze. Ułatwiłoby to ruszanie i jazdę z ładunkiem. Na pusto nie da się go zdławić. Dużą zaletą jest lekko pracujące sprzęgło.

Praca silnika to jego największa zaleta. Jest cichy, kulturalny i ma bardzo miękką charakterystykę. Ciągnie od samego dołu, a przy zdecydowanie za niskich obrotach nie protestuje. Poza tym jest bardzo cichy.

Fiat Ducato

Fiat Ducato ma silnik umieszczony poprzecznie. Zespół napędowy nie zabiera wiele miejsca, co pozwala lepiej zaplanować pozostałą przestrzeń. Nie ma tu klasycznego wału napędowego i tylnego mostu. Tylne zawieszenie to prosta belka na resorach piórowych. W opcji zawieszenie z samopoziomowaniem.

Największym dla mnie zaskoczeniem było zestrojenie zawieszenia. Patrząc na relatywnie niewielkie koła, spodziewałem się niskiej przyczepności i dokładnych informacji na temat każdej dziury. W praktyce okazało się, że podwozie zapewnia wyjątkowo wysoki komfort i niezłe prowadzenie. Co prawda cała buda lubi się bujać, ale nie wpływa to na kontrolę auta. Układ kierowniczy jest precyzyjny.

Hamulce działają dość skutecznie. W żadnej sytuacji nie dochodziło do nieprzewidzianego skręcania czy zarzucania. Niestety po 3-4-krotnym hamowaniu z prędkości 80 km/h tarcze i klocki bardzo mocno się grzały i odczuwalny był spadek skuteczności układu.

Fiat Ducato

Ogólnie samochodem jeździ się dobrze, pod warunkiem że przyjmie się pozycję na luzaka. Zimny łokieć, luźna prawa ręka, która wędruje z kierownicy na drążek zmiany biegów i z powrotem. Można w ten sposób pokonywać kolejne kilometry. Inna pozycja, przynajmniej w moim przypadku, skutkowała po kilkudziesięciu minutach sztywnieniem karku. Poza tym funkcjonalność, ergonomia i łatwość obsługi to duże atuty dostawczego Fiata.

Jak już wspomniałem, Fiat Ducato oferowany jest w wielu konfiguracjach. Auto testowe pochodziło z rocznika 2011 i taki egzemplarz po dość sporym upuście kosztuje w salonie PGD 89 500 zł. Model w takiej konfiguracji z roku 2012 wyceniono w salonie PGD na 94 470 zł. Ceny są znacznie niższe niż te, które znajdziecie w oficjalnym cenniku Fiata, gdyż Polska Grupa Dealerów daje spore upusty na ten model.

Fiat Ducato

Samochód testowy wyposażony był w poduszkę powietrzną kierowcy, klimatyzację i całkiem przyzwoity sprzęt audio.

Za dwie ostatnie opcje trzeba dopłacić 4000 zł. Liczba opcji jest ogromna, od mniej ważnych gadżetów, jak system Blue&Me, po bardziej przydatne, jak kamera widoku wstecznego czy czujniki parkowania. Z zakresu bezpieczeństwa można zamówić komplet poduszek powietrznych i system ESP z urządzeniem ułatwiającym ruszanie po górę.

Przypis:

1. Dane dla aut dostawczych do 3,5 t dopuszczalnej masy całkowitej dla roku 2011. Pod uwagę brano liczbę pierwszych rejestracji w kraju.


Ładny wygląd
Komfortowe zawieszenie
Długie okresy pomiędzy przeglądami
Duża ilość schowków
Spalanie wyższe niż deklarowane przez producenta
Niezbyt wygodna pozycja za kierownicą
Testowany egzemplarz: Fiat Ducato Multijet 150 furgon 30 (L2H2)

Silnik i napęd

Układ i doładowanie: R4, turbosprężarka
Rodzaj paliwa: Olej napędowy
Ustawienie: Poprzeczne
Rozrząd: DOHC 16V
Objętość skokowa: 2287 cm3
Stopień sprężania: 16,2
Moc maksymalna: 148 KM przy 3600 rpm
Moment maksymalny: 350 Nm przy 1500 rpm
Objętościowy wskaźnik mocy: 64,7 KM/l
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Typ napędu: Przedni (FWD)
Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 280 mm
Hamulce tylne: Tarczowe, średnica 280 mm
Zawieszenie przednie: Niezależne typu MacPherson
Zawieszenie tylne: Oś sztywna z resorami piórowymi
Układ kierowniczy: Zębatkowy, wspomagany
Średnica zawracania: 12,46 m
Koła, ogumienie przednie: 215/70 R15
Koła, ogumienie tylne: 215/70 R15

Masy i wymiary

Typ nadwozia: furgon
Liczba drzwi: 2 + boczne odsuwane + dwuskrzydłowe z tyłu
Współczynnik oporu Cd (Cx): 0,31
Masa własna: 1925 kg
Stosunek masy do mocy: 13 kg/KM
Długość: 5413 mm
Szerokość: 2050 mm
Wysokość: 2524 mm
Rozstaw osi: 3450 mm
Rozstaw kół przód/tył: 1810/1790 mm
Prześwit (przód/tył): b/d
Pojemność zbiornika paliwa: 90 l
Pojemność bagażnika: 11,5 m3

Specyfikacja użytkowa

Przestrzeń ładunkowa (dł./szer./wys.): 3120/1870/1932 mm
Ładowność maksymalna: 1075 kg
Maksymalna masa holowanej przyczepy: 2500 kg (przyczepa z hamulcem)

Osiągi

Katalogowo:
Przyspieszenie 0-100 km/h: b/d
Prędkość maksymalna: 157 km/h
Średnie zużycie paliwa: 7,2 l/100 km
Emisja CO2: 189 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP: b/d

Cena

Testowany egzemplarz: 89 500 zł
Model od: 99 800 zł
Wersja silnikowa od: 110 100 zł


Wróć

  • Luis

    Widzę, że ten Ducato jest bogato wyposażony. Fajny dostawczak. Za jakiś czas może kupi go moja firma- muszę dać im cynk.

  • Luis

    Widzę, że ten Ducato jest bogato wyposażony. Fajny dostawczak. Za jakiś czas może kupi go moja firma- muszę dać im cynk.

  • Rakowiecki

    Profesional… nie Fiat zrobił naprawdę fajny samochód, z którego będzie zadowolony każdy kto musi zajmować się transportem. Ducato chyba na głowę bije Transportera…

    • Radek Chmura

      Ducato bije na głowę wszystkich, wystarczy tylko poczytać opinie jego użytkowników, testy i rankingi, a nie będziesz miał co do tego żadnych wątpliwości. W gamie użytkowych Fiat marką nr. 1. 

  • Rakowiecki

    Profesional… nie Fiat zrobił naprawdę fajny samochód, z którego będzie zadowolony każdy kto musi zajmować się transportem. Ducato chyba na głowę bije Transportera…

    • Radek Chmura

      Ducato bije na głowę wszystkich, wystarczy tylko poczytać opinie jego użytkowników, testy i rankingi, a nie będziesz miał co do tego żadnych wątpliwości. W gamie użytkowych Fiat marką nr. 1. 

  • Sebastian004

    Świetna jest na gałka zmiany biegów umiejscowiona tak jak na zdjęciach, to w czasie długich tras maksymalnie ułatwia życie. Ducato numerem jeden wśród samochodów do firmy :)

  • Sebastian004

    Świetna jest na gałka zmiany biegów umiejscowiona tak jak na zdjęciach, to w czasie długich tras maksymalnie ułatwia życie. Ducato numerem jeden wśród samochodów do firmy :)

  • MarekJ

    Tak jest, życie dostawcy nie jest najprostsze, a takie wspaniałe auto z pewnością je poprawi :)

  • MarekJ

    Tak jest, życie dostawcy nie jest najprostsze, a takie wspaniałe auto z pewnością je poprawi :)

  • Radek Chmura

    Ducato musi być dobrym samochodem skoro od tylu lat utrzymuje tak znaczącą dominację na rynku samochodów dostawczych. Fiat Professional to lider rynku i z pewnością Ducato się do tego przyczyniło najbardziej, o to naprawdę samochód który zadowoli każdego. 

    • Marcin Łobodziński

       Moim zdaniem to kwestia niskich cen (plus dla Fiata za świetne rabaty i indywidualne ustalanie z klientem cen) i bardzo dobrze rozwiniętej sieci serwisów. Poza tym jest to jedno z najbardziej niezawodnych aut w klasie. Nie sądzę, żeby przedsiębiorcy kupujący kilka sztuk tego auta, zastanawiali się czy się dobrze prowadzi, przyspiesza itp. Po prostu jest tani i świetnie sprawdza się jako auto użytkowe.

  • Radek Chmura

    Ducato musi być dobrym samochodem skoro od tylu lat utrzymuje tak znaczącą dominację na rynku samochodów dostawczych. Fiat Professional to lider rynku i z pewnością Ducato się do tego przyczyniło najbardziej, o to naprawdę samochód który zadowoli każdego. 

    • Marcin Łobodziński

       Moim zdaniem to kwestia niskich cen (plus dla Fiata za świetne rabaty i indywidualne ustalanie z klientem cen) i bardzo dobrze rozwiniętej sieci serwisów. Poza tym jest to jedno z najbardziej niezawodnych aut w klasie. Nie sądzę, żeby przedsiębiorcy kupujący kilka sztuk tego auta, zastanawiali się czy się dobrze prowadzi, przyspiesza itp. Po prostu jest tani i świetnie sprawdza się jako auto użytkowe.

  • Rafał Warecki

    Marcin, bardzo fajnie nakręcone luźne wideo 😉

  • Rafał Warecki

    Marcin, bardzo fajnie nakręcone luźne wideo 😉

  • Lol

    pkp wstyd w EU

  • Lol

    pkp wstyd w EU

  • SlaweksS

    Jestem przedsiębiorcą z okolic Krakowa, szukam porządnego samochodu dostawczego. Oglądałem już go w salonie, ale jakie są wasze opinie? Wygląda ładnie, dobrze się prowadzi, ale chciałbym poznać zdanie użytkowników (ewentualnie osób pasjonujących się motoryzacją).

  • SlaweksS

    Jestem przedsiębiorcą z okolic Krakowa, szukam porządnego samochodu dostawczego. Oglądałem już go w salonie, ale jakie są wasze opinie? Wygląda ładnie, dobrze się prowadzi, ale chciałbym poznać zdanie użytkowników (ewentualnie osób pasjonujących się motoryzacją).

  • Potager79

    Taki sam tylko ze z 130konnym silnikiem zakupiłem cena 64tys netto poprzedni byl tez ducato 3 ala l1h1 100konny autko naprawde fajne i godne polecenia dlatego zakupilem drugi tez ducato.

  • Potager79

    Taki sam tylko ze z 130konnym silnikiem zakupiłem cena 64tys netto poprzedni byl tez ducato 3 ala l1h1 100konny autko naprawde fajne i godne polecenia dlatego zakupilem drugi tez ducato.

  • Romixxl

    Mam takie ducato z tym nowym motorem 150KM ,TO JAKAS MASAKRA !!! Auto nie ma dynamiki, jakby stary trasporter bez turbiny , jeżdże od serwisu do serwisu i wszyscy mówia ze taki jest ten nowy motor z DPF kaszana , mam starszego fiata ducato 120kMi bez porównania . 

  • Romixxl

    Mam takie ducato z tym nowym motorem 150KM ,TO JAKAS MASAKRA !!! Auto nie ma dynamiki, jakby stary trasporter bez turbiny , jeżdże od serwisu do serwisu i wszyscy mówia ze taki jest ten nowy motor z DPF kaszana , mam starszego fiata ducato 120kMi bez porównania .