Sedany segmentu B największą popularnością cieszą się głównie w krajach azjatyckich, Europejczycy znacznie chętniej wybierają hatchbacki. Pomimo tego, Fiat od lat oferuje takie auto jest nim Linea. Auto wpadło Wam w oko? Szukacie zadbanego egzemplarza z drugiej? Zobaczcie na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Samochód zadebiutował na tureckich targach motoryzacyjnych w Stambule, w 2006 roku. Auto zostało opracowane na tej samej płycie podłogowej co Fiat Grande Punto. Rok później auto trafiło do produkcji i od tego czasu wytwarzane jest do dzisiaj. Rok temu Linea została poddana drobnej modernizacji – zmieniono przed wszystkim kilka stylizacyjnych detali. Co ciekawe, odmiana poliftingowa została zaprezentowana na targach motoryzacyjnych w Poznaniu.

Pod maską włoskiego sedana może pracować jeden z czterech silników. Dostępne benzyniaki to wolnossący o pojemności 1,4 l (77 KM) i turbodoładowana jednostka z bezpośrednim wtryskiem paliwa 1,4 T-Jet (120 KM). Ten pierwszy jest najtrwalszą i bezpieczniejszą konstrukcją, w mocniejszym motorze może dojść do osadzania się nagaru czy awarii turbosprężarki. Niestety dynamika wolnossącej jednostka pozostawia naprawdę wiele do życzenia (pierwsza setka pojawia się na prędkościomierzu dopiero po 14,6 s. Wariant 1,4 T-Jet jest o około 5 sekund szybszy, ale trzeba się liczyć z większym ryzykiem wystąpienia usterki.

Jeśli nie chcecie zbyt często odwiedzać stacji benzynowych to macie do wyboru dwa silniki diesla z rodziny Multijet o pojemnościach 1,3 l (90 KM) i 1,6 l (105 KM). Niestety spalanie na poziomie 6-7 l/100 km w mieście, okupione jest niestety częstszymi awariami typowymi dla jednostek wysokoprężnych. Najczęściej psujące się podzespoły to: wtryskiwacze, turbosprężarka, filtr cząstek stałych oczywiście też lubi się zatykać (zwłaszcza w autach użytkowanych w mieście). Aby uniknąć niepotrzebnych wydatków radzę przed zakupem dokładnie skontrolować stan osprzętu silnika w ASO.

Na co jeszcze należy zwrócić uwagę decydując się na Fiata Linea? Przede wszystkim na stan przekładni kierowniczej, która ulega uszkodzeniu nawet w autach z niewielkimi przebiegami. W czasie jazdy próbnej warto też zwrócić uwagę na działanie wspomagania – również nie grzeszy trwałością.

Auto cierpi również na wycieki oleju z okolic łączenia skrzyni biegów z silnikiem. W zawieszeniu najczęściej wymiany wymagają: górne łożyska i poduszki kolumn MacPhersona, odbojniki amortyzatorów oraz silentblocki wahaczy. Z kolei w układzie elektrycznych czasami dochodzi do uszkodzenia wiązek. Brak dolnej osłony silnika przyczynia się do uszkodzenia chłodnicy klimatyzacji i alternatora.

Pomimo wyżej wymienionych usterek negatywne opinie o Fiacie Linea są mocno przesadzone. Na rynku aż roi się od zadbanych egzemplarzy zakupionych w polskich salonach, więc jest w czym wybierać. Jeśli poprzedni użytkownik serwisował auto jak należy to i Wy nie powinniście mieć z nim poważniejszych problemów. Oprócz wysokiego poziomu niezawodności Linea zapewnia też tani serwis (pod warunkiem, że nie traficie na mocno wyeksploatowanego diesla).

Za co jeszcze trzeba pochwalić małego włoskiego sedana? Między innymi za ciekawą proporcjonalną sylwetkę (w tej klasie to rzadkość), pojemny bagażnik i atrakcyjny stosunek ceny do wieku auta. Ile trzeba wydać na Fiata Linea? Najtańsze auta kosztują już 18 000 zł, za te droższe trzeba zapłacić nawet 30 000 zł. Narzekać można za to na niską jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza, ubogą ofertę silnikową oraz trudności z odsprzedażą.

Poprzedni wpis Następny wpis