Może i modele crossover, w których wyżej się siedzi, które mają większy prześwit i inaczej rozplanowane wnętrza, podbiły serca i portfele kierowców. Ale na pewno nie wszystkich. Dobry klasyczny sedan to dobry klasyczny… Focus sedan. Naturalną koleją rzeczy (nie tylko w wyniku konkurencji z crossoverami) stają się coraz lepsze. Miło jest na test do klasycznego sedana zasiąść, szczególnie w natłoku testowanych nie-sedanów.

Różne nadwozia, czyli problem bogactwa

Zanim zaczniemy przygodę z kompaktowym modelem Focus sedan, warto zastanowić się do kogo skierowane są poszczególne wersje nadwoziowe.

Kompaktowy model hatchback to uniwersalny pojazd, który zadowoli większość użytkowników. Jego wymiary pozwalają na swobodną eksploatację w mieście, gdzie zachwyci zwrotnością i łatwością parkowania. Ponadto jest przy tym na tyle duży i komfortowy, że bez obaw możemy nim wyruszyć na rodzinne wczasy.

Obecna wersja Focusa kombi nie ma zbyt wiele wspólnego z kombi sprzed dwudziestu lat. Dzisiejszy model to ideał dla ludzi szukających przestrzeni życiowej i uwielbiających aktywnie spędzać czas. Nie jest to bowiem wersja w której nadrzędną cechą były walory transportowe. Teraz jest to model zapewniający komfort i wyposażenie wersji osobowej, a dodatkowo umożliwiający swobodną aranżację przestrzeni bagażowej aby przewozić narty, rower, sprzęt campingowy itp.

Trzeci w ofercie handlowej – Focus sedan – to model podkreślający klasyczny styl i niekrzykliwy prestiż właściciela.

Focus Sedan - linia

Focus sedan to nie hatchback z bagażnikiem

Ford Focus sedan powstał na tej samej platformie, co wersja pięciodrzwiowa. Tym samym nie mamy znacznych różnic pod względem szerokości i wysokości. Sedan ma szerokość 1825 mm, wysokość 1452 mm i rozstaw osi – 2700 mm. Są to zatem wielkości identyczne jak w wersji hatchback.

Odmienna jest jednak długość nadwozia – sedan jest o prawie 27 cm dłuższy. I – co szczególnie istotne – ma aż o 164 litry więcej przestrzeni ładunkowej.  539 litrów wobec 375 hatchbacka, to mniej więcej dodatkowe pół bagażnika.

Dwa oblicza funkcjonalności

Od modelu w wersji hatchback oczekujemy głównie funkcjonalności. Duża unoszona klapa z tyłu oraz składane tylne siedzenia sprawiają, że możemy dowolnie wykorzystywać samochód. Możemy jechać na rodzinne wczasy, ale także samemu przewieźć zakupioną właśnie pralkę, o pudełkach z meblami ze szwedzkiego sklepu nie wspominając.

W przypadku Focusa sedan zasadniczą cechą jest… dostojeństwo i styl. Trójbryłowa karoseria tchnie bowiem klasycznym stylem limuzyny i podnosi prestiż użytkownika. W takim modelu bagażnik ma wprawdzie większą przestrzeń, ale jej wykorzystanie jest utrudnione. Wielkość otworu ładunkowego i dostęp do przestrzeni bagażowej są mniej przyjazne kierowcy. Walizek i toreb na wakacje upakujemy co prawda więcej, kartonów ze szwedzkiego sklepu też, ale do przewiezienia pralki będziemy musieli wziąć Traficargo.

Sylwetka, czyli… trzeba zacząć od początku

Wieloletnia obserwacja modeli trójbryłowych skłania mnie do zdecydowanego stwierdzenia: Wersja hatchback powstała przez doklejenie do niej kufra, to chybiony pomysł. Sedan musi zostać zaprojektowany od początku jako indywidualny pojazd. Przykładem oczywiście Focus sedan. Tylko w takim przypadku samochód będzie miał idealne proporcje i dopracowane szczegóły stylistyczne. W przeciwnym wypadku zamiast prestiżowego stylu, będziemy świadkami stylistycznego kiczu, co zresztą w niedawnej motoryzacji zdarzyło się kilka razy.

Jak zaprojektować wersję sedan, by wzbudzała przynajmniej uznanie i sympatie, jeśli nie zachwyt, pokazuje Ford Focus Sedan. Czym pokazuje?

  • Po pierwsze, wyraźne przeprofilowania linii bocznej zaczynające się od krawędzi reflektorów są kontynuowane na wysokości klamek drzwi. Linia ta jest akcentowana dalej ku tyłowi, a na tylnym błotniku łączy się z krawędzią lamp zespolonych.
  • Po drugie, projektanci poprowadzili linię dachu  w idealnej proporcji do bocznych szyb. Płynne opadanie linii dachu ku tyłowi jednoznacznie świadczy o tym, że Focus sedan od początku miał żyć własnym stylem, a nie być przeróbką hatchbacka.
  • Zarys trzeciej bryły i słupka tylnego są prawdziwym stylistycznym majstersztykiem. Wspomniana płynna linia dachu i pochylona szyba tylna przechodzą delikatnie w zarys klapy bagażnika. Co ważne, jest to tak delikatny styl, że samochód przywodzi na myśl model liftback. Dodatkowo wyraźne poszerzenie tylnego słupka na błotnikach współtworzy muskularną linię barkową. Dzięki temu zabiegowi otrzymaliśmy lekkość górnej partii karoserii i stabilność dolnej.

Wnętrze – jedna bogata wersja wyposażenia wystarczy

Przeglądając cenniki Forda Focusa w wersji hatchback, zobaczymy aż osiem wersji wyposażenia. Natomiast Focus sedan występuje w jednej wersji – Connected. Daleko jej do purytańskiego stylu. Ford Focus w wersji Connected został wyposażony między innymi w:

  • szesnastocalowe obręcze kół ze stopów lekkich,
  • kamerę cofania,
  • czujniki parkowania z przodu i z tyłu,
  • tempomat,
  • przednie światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów,
  • sportowe fotele,
  • elektrycznie sterowane szyby przednich i tylnych drzwi,
  • elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka,
  • automatyczne reflektory LED ze światłami do jazdy dziennej LED.

W standardowym wyposażeniu znajdziemy także manualną klimatyzację oraz system multimedialny z kolorowym ośmiocalowym ekranem, z nawigacją satelitarną SYNC 3.2 i DAB+, Apple CarPlay, Android Auto oraz Ford PassConnect z modemem GSM.

Również nowoczesne systemy bezpieczeństwa nie wymagają w Focusie Sedan dopłaty. Na liście dodatków bezpieczeństwa są:

  • system Lane Keeping Alert wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu,
  • elektryczny hamulec postojowy z funkcją Auto Hold,
  • rozbudowany Pre-Collision Assist.

Ten ostatni łączy kilka dodatków, bez których kierowca ostatnich lat nie wyobraża sobie dzisiejszego auta. Są to np.:

  • funkcja Forward Collision Warning – ostrzeganie przed kolizją drogową,
  • Dynamic Brake Support – automatyczne uzupełnianie awaryjnego hamowania kierowcy,
  • Automated Emergency Braking, który w przypadku braku reakcji kierowcy na ostrzeżenia przed kolizją uruchamia automatyczne hamowanie z pełną siłą.

Ford Focus Sedan ma zatem w swojej standardowej (bo jedynej) wersji wszystko, co jest nam obecnie niezbędne.

Silniki dwa i skrzynie biegów dwie

Pod maską Forda Focusa Sedan możemy mieć silniki benzynowe 1,0 EcoBoost lub 1,5.EcoBoost.
Jednostka 1,0 EcoBoost o mocy 125 KM współpracuje z manualną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach. Cena tej wersji zaczyna się od 89 600zł. Od, bo przecież jednak jest kilka opcji.
Wersja z silnikiem 1,5 EcoBoost oferuje moc 150 KM, ma napęd przekazywany za pomocą ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów. Cena od 104 600 zł.
Testowany Focus sedan był co prawda w wersji słabszej, ale – muszę przyznać – ta mile nas zaskoczyła.

Faktycznie ogromny zasięg

Odbierając samochód w Warszawie, zwróciłem uwagę na deklarowany zasięg 825 km. Jest to wartość, jakiej nie mają samochody kompaktowe, w których zazwyczaj bak paliwa jest mały. Sądziłem zatem, że podczas jazdy zasięg gwałtownie zmaleje. Tymczasem jak widać na zdjęciu, po przejechaniu 520 km, deklarowany zasięg wynosił 296 km. Oznacza to, że Focus sedan 1,0 EcoBoost faktycznie ma zasięg ponad 800 km. Średnie zużycie paliwa na dystansie 520 km, to – jak widać na wspomnianym zdjęciu – tylko 5,7 l/100 km. Podczas spokojnej jazdy w mieście zużycie paliwa spadało nawet do 5,6 l/100 km.

Focus sedan - ogromny zasięg

Zainteresowanych testem Focusa z tym samym silnikiem, ale w nadwoziu hatchback i wersji ST-Line zapraszam tu.

Sportowy sznyt nie tylko w fotelach

Jak już wspomniałem, w aucie mamy sportowe fotele. Uważałem, że jest to jedynie atrakcyjny dodatek stylistyczny mający poprawić postrzeganie modelu. Jednakże w czasie jazdy szybko okazało się, że Focus Sedan ma sportową duszę. Oczywiście nie ma co liczyć, że wersja z silniczkiem jednego litra będzie pożeraczem kilometrów, ale nie jest przecież też połykaczem benzyny.

Według danych katalogowych prędkość maksymalna to 200 km/h (nie wiem, z szacunku dla przepisów nie sprawdzałem), a przyspieszenie wynosi 10,2 sekundy (tak, wynosi, wiem, bo to akurat mogłem sprawdzić). Dla fanów wyższych wartości jest przeznaczony Focus ST.

Na bardzo pozytywne wrażenie z jazdy wpływ mają także: 170 Nm momentu obrotowego dostępne w zakresie 1400-4500 obr/min, doskonale zestopniowana skrzynia biegów oraz dobre trzymanie ciała w fotelu.

Kogo zadowoli Focus Sedan

Ta wersja popularnego kompaktu łączy w sobie kilka cennych cech. Jest to auto o eleganckim i prestiżowym stylu. To model, który ma wyposażenie obejmujące wszystkie niezbędne elementy komfortu i bezpieczeństwa. Jest to wreszcie samochód bardzo oszczędny, który może też okazać się energicznym sportowcem.

Czy jest to wersja dla Ciebie? Zawsze możesz to sprawdzić podczas jazd próbnych.

Bogusław Korzeniowski

Poprzedni wpis Następny wpis