Ford Focus II to jeden z najchętniej kupowanych modeli klasy kompakt. Samochód cieszył się i nadal cieszy ogromną popularnością nie tylko na rynku aut nowych, ale również używanych. Trudno się dziwić – nie dość, że jest tańszy w zakupie od większości konkurentów, to jeszcze znacznie mniej kosztuje jego serwisowanie. A to niejedyne jego zalety.
Pierwsza generacja Forda Focusa pojawiła się na rynku w 1998 roku i od razu odniosła ogromny sukces. Ponieważ nowa nazwa została przyjęta bardzo ciepło, Ford raz na zawsze zrezygnował z Escorta. W 2004 na targach motoryzacyjnych w Paryżu zaprezentowano II odsłonę Focusa, tym razem w ofercie pojawiło się więcej wersji nadwozia. Jako pierwszy do salonów trafił hatchback, w 2005 roku sedan i kombi, a rok później Coupé-Cabrio z twardym dachem, zaprojektowane przez włoskie studio Pininfarina. W międzyczasie na rynek weszła jeszcze usportowiona wersja ST.
Ford Focus MK1 – zadziorny rewolucjonista
W 2008 roku Ford stwierdził, że auto trzeba nieco zmodernizować, i przeprowadził facelifting. Zmiany widać przede wszystkim z przodu, gdzie przemodelowano reflektory i zderzak. W latach 2009-2010 do produkcji trafiły jeszcze mocniejsze wersje tego kompaktowego auta, oznaczone symbolami RS i RS500. W tym samym czasie z fabryk na całym świecie wyjechały ostatnie egzemplarze Forda Focusa II, a jego miejsce zajęła kolejna, III generacja.
Pod maską może pracować jeden z trzynastu oferowanych silników. Kierowcy szukający jednostki benzynowej mają do wyboru osiem wersji: 1,4 (80 KM), 1,6 (100 KM), 1,6 VTi (115 KM), 1,8 (125 KM), 2,0 (145 KM) oraz 2,5 (225, 300-350 KM). Najrozsądniejszym wyborem będą motory 1,6 l lub 1,6 VTi ze zmiennymi fazami rozrządu. Niewiele palą, są bezawaryjne i mają akceptowalną dynamikę. Podstawowa jednostka jest zdecydowanie za słaba, a decydując się na mocniejsze, trzeba się liczyć z wysokim spalaniem.
Ford Mondeo MK IV – klasa średnia w dobrej cenie
W ofercie są też trzy silniki wysokoprężne z rodziny TDCi: 1,6 (90-109 KM), 1,8 (115 KM) i 2,0 (110-136 KM). Najmniej problemów sprawia motor 2,0 l, a najbardziej awaryjna jest nieco już przestarzała konstrukcja 1,8 l, znana jeszcze z poprzedniej generacji Focusa. Nie warto też decydować się na wariant 1,6 l, opracowany wspólnie z koncernem PSA. Występują w nim problemy z oprogramowaniem silnika i uszczelnieniem miski olejowej.
Przed zakupem diesla warto sprawdzić kondycję układu wtryskowego oraz turbosprężarki, ponieważ te elementy zawodzą najczęściej. Niektóre wersje są wyposażone w dwumasowe koło zamachowe i filtr cząstek stałych – te podzespoły również powinno się skontrolować. Ich wymiana kosztuje kilka tysięcy złotych.
W Fordzie Focusie II może zawieść elektrohydrauliczna pompa wspomagania układu kierowniczego. Co ciekawe, element ten występuje tylko w wersjach wysokoprężnych. Warto dokładnie obejrzeć nadwozie i podwozie pod kątem korozji – można ją znaleźć zwłaszcza w starszych egzemplarzach.
Ford Mustang V – wszyscy go uwielbiamy
Sporadycznie szwankują też sterownik komfortu, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby, a także kontrolki na desce rozdzielczej. Zawieszenie to bardzo solidna konstrukcja, ale w egzemplarzach z większymi przebiegami wymiany mogą wymagać silentblocki wahaczy.
Podsumowując, Ford Focus II to bez wątpienia jedno z najciekawszych aut w swoim segmencie. Jego głównymi atutami są rewelacyjne własności jezdne, nowoczesny design, duży wybór jednostek napędowych, bardzo przestronne wnętrze oraz niskie ceny większości części eksploatacyjnych. Niestety, na rynku jest też sporo pojazdów poflotowych w kiepskim stanie, których należy się wystrzegać. Ceny używanych egzemplarzy Forda Focusa II wahają się od około 20 000 do 40 000 zł.