Najnowsza generacja Forda Kugi jest dostępna we wszystkich wariantach – od silników Diesla po hybrydę typu plug-in. Skupimy się na hybrydach, bowiem w ofercie znajdują się wszystkie jej rodzaje tj. mHEV, HEV i PHEV. Czym się różnią?

Hybrydowe wersji Forda Kugi w elastycznej ofercie

Aby dać klientom wybór i możliwość dopasowania napędu hybrydowego do własnych preferencji, Ford postanowił zaoferować najnowszą generację modelu Kuga z całym przekrojem napędów hybrydowych. Niezależnie, czy komuś zależy na możliwości pokonania znacznego odcinka drogi na napędzie czysto elektrycznym, lub woli bezobsługowy system hybrydowy, czy też nie ma przekonania do hybryd i wolałby zacząć od czegoś „lekkiego”, w ofercie Forda Kugi znajdzie to, czego oczekuje od swojego nowego crossovera. Jeśli ktoś nadal jest niezdecydowany, powinien bliżej poznać cechy charakterystyczne poszczególnych wersji napędu hybrydowego.

Miękka hybryda mHEV: Bezszelestny system Start/Stop i płynne ruszanie

Napęd mHEV (mild Hybrid Electric Vehicle) to zdecydowanie rozwiązanie dla osób, które nie czują potrzeby posiadania pełnej hybrydy HEV lub doładowywanej z gniazdka PHEV, preferują konwencjonalny napęd, ale mimo to dostrzegają niezaprzeczalne zalety wprowadzenia silnika elektrycznego do układu napędowego. Pozornie udział jednostki elektrycznej jest znikomy, ale komfort jazdy samochodem typu mHEV jest zdecydowanie większy w porównaniu do konwencjonalnego napędu bez hybrydy.

Układ napędowy mHEV w Fordzie Kuga wykorzystuje wysokoprężny silnik Ford EcoBlue i 48-woltowy silnik elektryczny, który pełni wyłącznie funkcję wspomagającą m.in. podczas ruszania oraz jako wsparcie systemu Start/Stop. Współpraca tych dwóch źródeł pozwala nie tylko zmniejszyć zużycie paliwa i emisję spalin, ale również niemal bezszelestnie uruchomić i wyłączyć silnik np. podczas postoju na światłach.

Dzięki ładowaniu baterii za pomocą odzyskiwanej energii np. podczas hamowania regeneracyjnego, nowy Ford Kuga z napędem EcoBlue Hybrid doskonale sprawdzi się szczególnie w mieście i przy niższych prędkościach.

Tradycyjny napęd hybrydowy HEV: Krótkie dystanse na napędzie elektrycznym

W pewnym uproszczeniu można stwierdzić, że napęd HEV jest rozwinięciem miękkiej hybrydy mHEV, bowiem tutaj również silnik elektryczny wspomaga jednostkę spalinową, zaś energia niezbędna do jego zasilania pozyskiwana jest wyłącznie podczas jazdy (odzyskiwanie energii z hamowania). W praktyce Ford Kuga z tradycyjnym napędem hybrydowym łączy w sobie wysoce wydajny 2,5-litrowy silnik spalinowy z jednostką elektryczną zasilaną wysokonapięciowym akumulatorem.

W przypadku hybrydy HEV silnik elektryczny ma zdecydowanie wyższą moc. Jest wykorzystywany nie tylko jako wsparcie silnika spalinowego podczas rozruchu i ruszania z miejsca, ale w pewnych okolicznościach, jest w stanie przejąć rolę jednostki napędowej na niewielkich dystansach i przy niskich prędkościach. Baterie mają również znacznie większą pojemność, zaś energia potrzebna do ich naładowania pozyskiwana jest w czasie hamowania, poprzez przetworzenie energii kinetycznej na energię elektryczną.

Takie rozwiązanie pozwala na pokonywanie krótkich tras, korzystając wyłącznie z napędu elektrycznego. Z kolei dzięki silnikowi spalinowemu auto może przejechać duże odległości bez obaw o zasięg. Cały system działa praktycznie bezobsługowo. Kierowca jedynie poprzez umiejętne operowanie pedałem gazu i hamulca jest w stanie odzyskać optymalną ilość energii, którą następnie może wykorzystać do bardzo spokojnej, bezemisyjnej jazdy.

Hybryda ładowana z gniazdka pHEV: Świetna dynamika i nawet 56 km jazdy bezemisyjnej

Dla tych, którzy chcą częściej korzystać z napędu elektrycznego, ale nie chcą ograniczać zasięgu auta, przygotowano Forda Kugę w odmianie hybrydowej plug-in. W tym przypadku zastosowano połączenie dwóch źródeł napędu:

2,5 – litrowego silnika spalinowego z silnikiem elektrycznym, zapewniając łącznie moc 225 KM oraz niezwykle niskie zużycie paliwa i emisję CO2 wynoszącą zaledwie 32 g CO2/km (WLTP).

O ile w hybrydzie tradycyjnej HEV kierowca ma niewiele możliwości ustawień napędu, tak w tym przypadku może sam decydować, kiedy i jak korzystać z zasilania elektrycznego. Dokonuj wyboru jednego z trybów jazdy:

  • silnik elektryczny (EV Teraz),
  • silnik benzynowy (EV Później), p
  • ołączyć pracę obydwu (EV Auto)
  • lub czy użyć silnika spalinowego do naładowania akumulatora podczas jazdy (Ładowanie). Zasięg elektryczny Kugi Plug-in

Hybrid w trybie EV Teraz wynosi do 56 km. Oczywiście po rozładowaniu akumulatorów auto zmienia się w hybrydę tradycyjną. Zasięg auta ogranicza wówczas jedynie paliwo w baku oraz dostępność stacji benzynowych.

Ceny i możliwości

Klienci mogą wybrać jedną z pięciu wersji napędowych Forda Kugi, w tym jedną z trzech hybrydowych. Odmiana z miękką hybrydą mHEV czyli z silnikiem wysokoprężnym 2.0 EcoBlue i z manualną 6-biegową przekładnią w wersji wyposażenia Titanium kosztuje już 116 530 złotych. Wersja hybrydowa z 2,5-litrowym silnikiem o mocy 190 KM to koszt 131 300 złotych. W tej cenie klient otrzymuje odmianę wyposażenia Titanium, automatyczną przekładnię bezstopniową eCVT oraz napęd na przednią oś. Model z napędem hybrydowym plug-in o mocy 225 KM dostępny jest z przekładnią eCVT, napędem na przednią oś i wyposażeniem Titanium z Pakietem X w cenie zaczynającej się od 170 900 złotych.

Samochody Ford Kuga “Dostępne od ręki”

Poprzedni wpis Następny wpis