Ford Mondeo MkIV 2,0 TDCi Trend
Ford Mondeo MkIV 2,0 TDCi Trend

Ford Mondeo MK4 to jeden z głównych graczy klasy średniej, który cieszy się dużą popularnością zarówno w naszym kraju, jak i na całym Starym Kontynencie. W związku z tym dostałem bojowe zadanie przetestowania go. Do testu zaprosiłem pana Jana Kowalskiego, jeżdżącego obecnie poprzednią generacją tego modelu – MK3.

Był piękny weekendowy dzień. Po rozmowie telefonicznej udałem się po pana Kowalskiego, w końcu kto lepiej oceni auto niż potencjalny klient. Gdy podjechałem pod dom pana Jana, już na mnie czekał.

Jan Kowalski: Witam, panie Arturze. Dobrze, że auto jest czarne, bo nie przepadam za jasnymi kolorami.

Artur Kuśmierzak: Dzień dobry. Proszę wsiąść, zapiąć pas i jedziemy.

J.K.: Spalę tylko papierosa, a pan niech na chwilę wysiądzie, to obejrzymy razem samochód.

J.K.: Podoba mi się to nowe Mondeo, a właściwie model po liftingu. Poprzedni, pamiętam, grał małą rolę w Casino Royale obok Aston Martina DBS. Właśnie wtedy po raz pierwszy wpadł mi w oko, a gdy rok temu dodano diody LED, to jeszcze bardzie go polubiłem i poważnie się zastanawiam nad jego kupnem.

A.K.: Mnie też się podoba nowy styl Forda – Kinetic Design. Trzeba przyznać, że auto nieco urosło w porównaniu z III generacją, którą pan jeździ.

J.K.: Tak, samochód jest znacznie masywniejszy. Ma ciekawy, dynamiczny design i większy bagażnik (528 l), a po złożeniu siedzeń jego pojemność wzrasta do 1460 l. W moim Fordzie jest 500 l. Ile wynosi pojemność po złożeniu, nie powiem, bo nie pamiętam. A wie pan, że mondeo znaczy po łacinie światowy?

A.K.: To w takim razie jest pan światowym człowiekiem.

J.K.: Fakt, dużo jeżdżę po Europie i można mnie tak nazwać. W związku z tym, że tyle podróżuję, muszę mieć wygodne auto.

Ford Mondeo MkIV 2,0 TDCi Trend
Ford Mondeo MkIV 2,0 TDCi Trend

A.K.: Niech pan zajrzy do środka. Ja od razu zauważyłem, że plastiki są znacznie lepszej jakości niż w pana aucie, może oprócz tych listew na panelach drzwi, które trochę trzeszczą.

J.K.: Rzeczywiście w większości plastiki są zaskakująco dobre, wygodna jest też kierownica obszyta skórą, choć w moim samochodzie jest ona trochę grubsza. Biegi wchodzą miękko, nie tak jak u mnie. Fotele też mi się podobają – dobrze podpierają na bokach. Jest też bardzo dużo miejsca na nogi z przodu i z tyłu też. Moi nastoletni synowie nie będą narzekać.

A.K.: Sprawdźmy jeszcze radio. W nowszej wersji jest zestaw podstawowy 6000CD/MP3 za 1900 zł. Wezmę trochę głośniej. Widzi pan, głośniki nie trzeszczą, a dźwięk jest prawie tak czysty jak aksamit. Intuicyjnie się ten sprzęt obsługuje. W tym testowanym egzemplarzu zestaw audio został dokupiony wraz z podgrzewaną przednią szybą, podgrzewanymi dyszami spryskiwaczy, czujnikiem deszczu i zmierzchu. W pakiecie są jeszcze 16-calowe felgi.

Ford Mondeo MkIV 2,0 TDCi Trend
Ford Mondeo MkIV 2,0 TDCi Trend

J.K.: Niech pan to ściszy, bo nie słyszę własnych myśli. Jaki to pakiet?

A.K.: To Gold X za 3400 zł, ale wersja wyposażenia tak naprawdę nazywa się Trend. Są tu jeszcze dwustrefowy climatronic, komputer pokładowy, elektrycznie składane lusterka, elektrycznie sterowane wszystkie szyby i fotel kierowcy z elektrycznie regulowaną wysokością. Jest też system Eko Mode informujący o ekonomice jazdy. Lusterka boczne są podgrzewane i składane elektrycznie, w parkowaniu pomagają czujniki z tyłu. Jak już pan wcześniej zauważył, są też światła do jazdy dziennej typu LED, za które Ford życzy sobie 750 zł ekstra. Za dopłatą 7150 zł dostajemy też nawigację z mapą Europy, wejściem na kartę SD oraz możliwość podłączenia urządzenia na USB i iPoda – właśnie w taki zestaw wyposażone jest testowane auto.

J.K.: A jaka jest najbogatsza wersja i co ciekawego zawiera?

A.K.: Najlepiej wyposażona odmiana dostępna dla wersji z tym silnikiem 2,0 TDCi to Titanium LXS, która kosztuje 127 000 zł. Jest więc o 26 100 zł droższa od testowanej przeze mnie wersji Trend. Składają się na nią między innymi skórzana tapicerka, 17-calowe felgi, biksenony ze statycznym doświetlaniem zakrętów i inteligentny tempomat. Są też podgrzewane, wentylowane i w pełni elektrycznie regulowane przednie fotele. Tak doposażony samochód ma również przycisk do uruchamiania silnika, dzięki czemu nie musi pan wyciągać kluczyka z kieszeni. W wersji Titanium LXS nie trzeba już dopłacać za nawigację, bo jest ona w standardzie.

J.K.: W takim razie skłaniałbym się ku bogatszej wersji.

Ford Mondeo MkIV 2,0 TDCi Trend
Ford Mondeo MkIV 2,0 TDCi Trend

A.K.: Dobrze, jedźmy już, bo się trochę zagadaliśmy. Najpierw ustawię nawigację. Muszę przyznać, że bardzo interface jest intuicyjny. Dobrze, że zastosowano ekran dotykowy. To znacznie lepsze rozwiązanie niż klawiatura w nowym Focusie.

J.K: Czuć nagły przypływ momentu obrotowego, gdy mocniej wciska pan pedał gazu. Jaki to auto ma silnik i osiągi?

A.K.: Silnik to 2-litrowy diesel TDCi o mocy 140 KM osiąganych przy 4000 obr./min. i momencie obrotowym o wartości 320 Nm, dostępnym w zakresie od 1750 do 2240 obr./min. Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h w 9,5 s, a prędkość maksymalna ograniczona jest do 210 km/h.

J.K.: A jak się prowadzi i jak działa skrzynia biegów? Widzę, że pierwsze trzy biegi są dość krótkie.

A.K.: Tak, ale dzięki temu lepiej się przyspiesza. Zawieszenie jest bardziej miękkie niż w MK3. Widać, że konstruktorzy postawili na komfort, ale nadal prowadzi się pewnie. W porównaniu z poprzednikiem układ kierowniczy jest jednak odrobinę mniej precyzyjny.

Ford Mondeo MkIV 2,0 TDCi Trend
Ford Mondeo MkIV 2,0 TDCi Trend

J.K.: Zauważyłem, że MK4 jest jeszcze lepiej wyciszony niż jego poprzednia generacja. Mam jeszcze takie pytanie, bo słyszałem, że w ofercie jest dostępny jakiś automat. Ile trzeba za niego dopłacić?

A.K.: Tak, jest dostępna przekładnia zautomatyzowana Powershift, za którą trzeba zapłacić dodatkowe 9000 zł. Chwileczkę, tutaj zawrócimy, tylko mocniej przyhamuję… Bardzo dobre hamulce, nie trzeba nawet do końca wciskać pedału, a Ford staje jak wryty.

J.K.: Dwusprzęgłowa, czyli podobnie jak DSG grupy VW AG? Co to za głośnie piszczenie podczas cofania?

A.K.: To czujniki parkowania – chyba najgorszy element w tym aucie. Mogliby popracować nad innym dźwiękiem, aż boję się znowu wrzucać wsteczny bieg. A jak się panu ogólnie podoba nowe Mondeo?

Ford Mondeo MkIV 2,0 TDCi Trend
Ford Mondeo MkIV 2,0 TDCi Trend

J.K.: Choć nie ja prowadziłem, naprawdę przypadło mi do gustu. Jeszcze się zastanowię nad jego kupnem, muszę najpierw umówić się na jazdę próbną i sprawdzić je sam.

A.K.: Mnie Mondeo MK4 zaskoczyło przestronnością i uniwersalnością. Z jednej strony można zapakować rodzinę i w komfortowych warunkach wybrać się na wakacje, a jeśli chce się pojechać dynamiczniej, w Fordzie można poczuć się pewnie podczas wyprzedzania i szybkiego pokonywania zakrętów.

[plusminus]

+Bardzo duży bagażnik
+Rewelacyjne hamulce
+Układ kierowniczy i zawieszenie sprzyjające dynamicznej jeździe
+Wysoki komfort jazdy
-Denerwujący dźwięk czujników parkowania
-Średnia jakość niektórych plastików wewnątrz

[/plusminus]

Testowany egzemplarz: Ford Mondeo 2,0 TDCi Trend
Silnik i napęd:
Typ: R4, Turbodoładowanie
Rodzaj paliwa: ON
Ustawienie: Poprzecznie
Rozrząd: 16V DOHC
Objętość skokowa: 1997 cm3
Stopień sprężania: 17,9
Moc maksymalna: 140 KM (przy 4000 rpm)
Moment maksymalny: 320 Nm (przy 1750-2240 rpm)
Objętościowy wskaźnik mocy: 70,1 KM/l
Skrzynia biegów: 6-biegowa manualna
Typ napędu: FWD
Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne: Tarczowe
Zawieszenie przednie: Kolumna McPhersona
Zawieszenie tylne: Wielowahaczowe
Układ kierowniczy: Wspomagany (hydraulicznie)
Koła, ogumienie przednie: 16” 205/55 R16
Koła, ogumienie tylne: 16” 205/55 R16
Masy i wymiary:
Typ nadwozia: Liftback
Liczba drzwi: 5
Współczynnik oporu Cd (Cx): 0,30
Masa własna: 1571 kg
Stosunek masy do mocy: 11,22 kg/KM
Długość: 4778 mm
Szerokość: 1886 mm
Wysokość: 1500 mm
Rozstaw osi: 2850 mm
Rozstaw kół przód/tył: 1588/1605 mm
Test zderzeniowy EuroNCAP: 5 Gwiazdek
Osiągi:
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,5 s
Prędkość maksymalna: 210 km/h
Katalogowe zużycie paliwa (miasto): 6,4 l/100 km (test 7,8 l/100 km)
Katalogowe zużycie paliwa (trasa): 4,6 l/100 km (test 6,5 l/100 km)
Katalogowe zużycie paliwa (mieszane): 5,3 l/100 km
Pojemność zbiornika paliwa: 70 l
Emisja CO2: 139 g/km
Pojemność bagażnika: 528/1460 l
Cena: Wersja podstawowa: 78 900 zł
Wersja testowana: 100 900 zł
Poprzedni wpis Następny wpis