Najnowszy film
Ford Ranger 2019: lekkie odświeżenie z mocnym napędem

ford_ranger_wildtrak_933

Najpopularniejszy pick-up w Europie Ford Ranger przeszedł bardzo subtelne zmiany wizualne i nieco większe w zakresie techniki. Tak, by wciąż mógł utrzymywać pozycję lidera w swoim segmencie. Dokładnie przyjrzyjmy się modelowi na rok 2019.

Zmiany wizualne obejmują przedni zderzak ze światłami przeciwmgłowymi oraz nowy grill. W palecie oferowanych lakierów znalazły się dwa nowe: Diffused Silver i Blue Lightning. Ford Ranger Wildtrak jest oferowany w nietuzinkowym kolorze Saber Orange oraz „przydymionym” kolorem elementów wlotów powietrza. Wyższe wersje wyposażeniowe mają w standardzie oświetlenie ksenonowe oraz dzienne światła w technologii LED.

ford_ranger_wildtrak_751

Wnętrze jest teraz dostępne w kolorystyce czarnego hebanu, a powierzchnie lakierowane otrzymały większą głębię koloru i połysk.  Samochody wyposażone w 10-stopniową automatyczną skrzynię biegów mają elegancko wykończoną dźwignię biegów. Odmiana Ranger Limited ma czarne skórzane siedzenia i 17-calowe koła aluminiowe, natomiast Ranger Wildtrak jest wyposażony w elementy chromowane w kolorze ciemnosatynowym, wypolerowane listwy wykończeniowe oraz siedzenia częściowo pokryte skórą z logo Wildtrack.

ford_ranger_wildtrak_964

Lider w dziedzinie bezpieczeństwa

Ford Ranger był jednym z pierwszych pick-upów, który zdobył pięć gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP. Miało to miejsce w 2012 roku. Od tej pory stale był rozwijany w zakresie bezpieczeństwa czynnego i doposażony w rozwiązania ułatwiające jazdę. Obecnie jest pierwszym pojazdem w swojej klasie, który oferuje w standardzie układ aktywnego wspomagania hamowania z funkcją wykrywania pieszych oraz inteligentny tempomat. Oba rozwiązania chronią przed skutkami ewentualnych kolizji i pozwalają uniknąć mandatów. Inteligentny tempomat łączy bowiem technologię ograniczania prędkości z systemem rozpoznawania znaków drogowych, a także pomaga upewnić się, że maksymalna prędkość pojazdu jest automatycznie dostosowywana do zmieniających się ograniczeń prędkości. Dzięki temu kierowca, który nie zauważy znaku ograniczającego prędkość, nie tylko zostanie o tym poinformowany, ale samochód automatycznie zwolni do określonego znakiem limitu, po czym ponownie przyspieszy gdy limit ten przestanie obowiązywać.

ford_ranger_wildtrak_147

Inne elementy wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa czynnego to system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu i system utrzymania na wybranym pasie ruchu, przednie i tylne czujniki parkowania, kamera cofania, system wspomagający parkowanie, system stabilizacji toru jazdy z funkcją ograniczenia ryzyka wywrócenia pojazdu i z funkcją kontroli kołysania przyczepy.

Na liście wyposażenia komfortowego znajdziemy system dostępu bezkluczykowego oraz uruchamianie silnika przyciskiem. Zamek tylnej klapy jest teraz zintegrowany z centralnym zamkiem samochodu. Odmiany Limited i Wildtrak są wyposażone w system wspomagający podnoszenie tylnej klapy, w którym zastosowano drążek skrętny znacznie zmniejszający siłę potrzebną do uniesienia otwartej klapy.

ford_ranger_wildtrak_834

Na komfort podczas jazdy wpłynie także zmodyfikowane zawieszenie, w którym twardość elementów resorujących i tłumiących zostały tak dobrane, aby każda z wersji zachowała własną charakterystykę prowadzenia, zależnie od masy własnej i dopuszczalnej. Mocne odmiany Rangera z podwójną kabiną dysponują teraz technologią aktywnej kontroli hałasu dla poprawy komfortu.

Ford Ranger jako narzędzie pracy i… mobilne biuro

Ford Ranger to twarda maszyna robocza to ciężkiej pracy, ale najnowsza odmiana nie tylko w zakresie bezpieczeństwa i komfortu zbliża się do aut osobowych. Odpowiednio wyposażony może także stanowić małe, mobilne biuro.

Modem pokładowy FordPass Connect sprawia, że Ranger staje się punktem dostępu Wi-Fi, umożliwiającym podłączenie do sieci nawet dziesięciu urządzeń bezprzewodowych. Dzięki funkcjom aplikacji mobilnej FordPass, eksploatacja samochodu staje się efektywniejsza i tańsza, zarówno z punktu widzenia kierowców, jak i właścicieli, czy operatorów flot. Z punktu widzenia tych ostatnich, ważny jest także system Ford MyKey, który pozwala zarządzającemu flotą zaprogramować kluczyk tak, aby ograniczyć kierowcy maksymalną prędkość jazdy, a także włączyć na stałe działanie układów zwiększających bezpieczeństwo czynne.

ford_ranger_wildtrak_950

Ponadto funkcja Vehicle Status umożliwia kierowcy zdalne monitorowanie podstawowych parametrów technicznych, takich jak poziom oleju, ciśnienie w oponach i przebieg przed rozpoczęciem jazdy. Lokalizator pojazdu pomaga kierowcy znaleźć swój pojazd na zatłoczonych parkingach lub w nieznanych miejscach, które odwiedza podczas pracy. Może go także śledzić w przypadku kradzieży. Zamykanie i otwieranie on-line pozwala na udzielenie dostępu do samochodu innym współpracownikom lub upewnienie się, że samochód jest zamknięty.

Oczywiście jak niemal każdy Ford, również Ranger jest wyposażony w system informacji i rozrywki Ford SYNC 3 z 8-calowym ekranem dotykowym, kompatybilny zarówno z Apple CarPlay jak i Android Auto.

Silnik 2.0 EcoBlue – wydajność w nowej postaci

Pod maskę odświeżonego Forda Rangera trafi zupełnie nowa dla tego modelu jednostka wysokoprężna o pojemności 2,0 litra i mocy 213 KM. Zastąpi ona m.in. dotychczas oferowany motor o pojemności 3,2 litra i mocy 200 KM. Maksymalny moment obrotowy sięga wartości 500 Nm. Dla porównania, silnik 3.2 rozwija 470 Nm.

ford_ranger_wildtrak_502

Nowy diesel będzie oferowany w trzech odmianach:

  • 130 KM i 340 Nm
  • 170 KM i 420 Nm
  • 213 KM i 500 Nm

Dwie pierwsze są wspomagane pojedynczą turbosprężarką o zmiennej geometrii, dostarczającą odpowiednie ciśnienie już od najniższych obrotów. 213-konny silnik bi-turbo ma dwie turbosprężarki – jedną ze stałą geometrią oraz drugą ze zmienną. Turbosprężarki pracują szeregowo przy niższych prędkościach obrotowych, zwiększając moment obrotowy i szybkość reakcji na dodanie gazu. Przy wyższych prędkościach obrotowych mniejsza turbosprężarka nie pracuje, a większa zapewnia duże doładowanie.

Nowy silnik EcoBlue zawiera rozwiązania redukujące tarcie, m.in. wał korbowy zaprojektowany z przesunięciem 10 mm od płaszczyzny symetrii silnika, co zmniejsza działanie sił bocznych od tłoka na ścianki cylindra w żeliwnym bloku. Zmniejszenie wewnętrznych oporów zapewnia także zoptymalizowany napęd rozrządu z wałkiem wykonanym z jednego elementu. Ponadto w celu redukcji szkodliwych substancji w spalinach zastosowano system redukcji katalitycznej tlenków azotu SCR

ford_ranger_wildtrak_347

Wydajność wersji 170 i 213 KM poprawi także 10-stopniowa przekładnia automatyczna, której własności i trwałość zostały sprawdzone w modelach F-150 i Mustang. Dzięki temu można było uzyskać dane zarówno z zakresu dużych obciążeń przy niskich prędkościach (holowanie, jazda w terenie) jak i przy wysokich prędkościach. Szeroki zakres przełożeń i adaptacyjne algorytmy przełączania pozwalają przekładni dostosować się do zmiennych warunków, sprawiają, że zawsze wybierane jest optymalne przełożenie, uwzględniające osiągi, zużycie paliwa i komfort, niezależnie od sposobu jazdy.

Według danych Forda, w warunkach rzeczywistych można liczyć na poprawę zużycia paliwa do 9 proc. przy zastosowaniu tej przekładni.

Ford Ranger Raptor

Ford Ranger Raptor

W drugiej połowie 2019 roku do klientów szukających mocnych wrażeń trafi Ranger Raptor, opracowany w dziale Ford Performance, najtwardszy i najmocniejszy Ranger w historii. Będzie wyposażony w najmocniejszą jednostkę napędową oraz zmodyfikowane zawieszenie pozwalające na dynamiczną jazdę po bezdrożach. Ale to już temat na oddzielny artykuł.

Obejrzyj mój test Forda Rangera w konfrontacji z Mitsubishi L200 i Nissanem Navarą:



Wróć