Najnowszy Ford Ranger – rok modelowy 2012 – przeszedł testy zderzeniowe Euro NCAP. Jak się okazało, z pozoru proste, użytkowe auto może zapewnić pasażerom niesamowity poziom bezpieczeństwa, nie tracąc przy tym nic ze swoich właściwości użytkowych i terenowych.
Ford Ranger – prosty, użytkowy pick-up – pojawił się na rynku amerykańskim w latach 80. W Europie znany od kilkunastu lat, z początku jako Mazda serii BT. To pojazd użytkowy ze skrzynią ładunkową. W Polsce jest ciekawą alternatywą dla tych, którzy szukają czegoś bardziej oryginalnego niż japońskie pick-upy.
Pod koniec października nowe wydanie tego kultowego modelu przeszło testy zderzeniowe prowadzone przez Euro NCAP. Ranger wypadł w nich rewelacyjnie. Więcej – konkurenci nawet się nie umywają do niemieck0-amerykańskiego pick-upa. Warto odnotować fakt, że o ile SUV-y raczej bez problemu wypadają w testach zderzeniowych pozytywnie, o tyle klasyczne terenówki zbudowane na ramie notują raczej słabe wyniki, w porywach do przeciętnych.
Tymczasem Ford Ranger uzyskał ogółem 5 gwiazdek. Dla porównania przyjrzyjmy się wynikom uzyskanym przez SUV-y przetestowane razem z Rangerem: Mercedesa ML, Audi Q3, i konkurenta badanego przed rokiem – VW Amaroka.
[youtube]http://youtube.com/v/4FTJSWnNIwU[/youtube]
VW Amarok uzyskał ogółem 4 gwiazdki. Samochody badane w tym samym czasie co Ford Ranger mogą pochwalić się wynikiem 5 gwiazdek, ale to nie oddaje stopnia przewagi Rangera nad resztą. Otóż bezpieczeństwo kierowcy i pasażera oceniono na 96%. To najlepszy wynik, jaki do tej pory osiągnięto w próbach zderzeniowych. Konkurencyjny Amarok może pochwalić się wynikiem jedynie 86%.
Badane w tym samym czasie Audi Q3 uzyskało wynik 94%, a ekskluzywny Mercedes ML, taki sam jak Ford Ranger – 96%. Ale to nie koniec ocen. Ochrona dziecka w foteliku jest już dużo lepsza niż u konkurentów. Ford uzyskał 86%, VW Amarok jedynie 64%. Gorzej wypadł również Mercedes ML – 75%. Jedynie Audi Q3 się zbliżyło – 85%.
W kategorii wspomaganie bezpieczeństwa Ranger (71%) zdeklasował VW Amaroka (57%). Lepiej wypadli konkurenci z klasy wyższej. Pamiętajmy jednak, że Audi i Mercedes to SUV-y z zawieszeniem przystosowanym do poruszania się po drogach utwardzonych i kompletnie nienadające się do pokonywania bezdroży. Tymczasem Ford Ranger to pełnowartościowa terenówka.
Ford Ranger jest nie tylko najbezpieczniejszym samochodem segmentu off-road, ale i najbezpieczniejszą, prawdziwą terenówką w historii testów zderzeniowych Euro NCAP. Jest to o tyle spektakularny wynik, że tego typu auta, a zwłaszcza użytkowe pick-upy, zwykle notują kiepskie wyniki w kategorii ochrony pieszych. Tymczasem Ranger uzyskał rewelacyjne 81%. Konkurencyjny VW Amarok uzyskał 47%. Niewiele lepiej wypadły w tej próbie Audi Q3 52% i nowy Mercedes ML 60%.