Historię Forda Sierry Cosworth zakończyliśmy na końcówce lat 80. i pierwszej generacji tego modelu. Druga generacja zadebiutowała jako niemal zupełnie nowe auto w roku 1988.
Zanim przeczytasz artykuł zapoznaj się z jego pierwszą częścią.
Wszystko za sprawą pomyłki. Ford zamówił zbyt wiele silników u Coswortha. Coś trzeba było z nimi zrobić. Chwała za to księgowym, że postanowiono kontynuować historię Sierry Cosworth. Tak powstała druga generacja tego auta, zupełnie inna od poprzednika. Przynajmniej koncepcyjnie, bo rozwiązania techniczne przejęto z pierwszej generacji.
Ford oficjalnie wycofał Sierrę z wyścigów samochodowych, a nowy model Cosworth miał nieco inne zadanie. Miał odebrać chociaż część klientów takim markom jak BMW czy Mercedes. Klientów szukających szybkiego sedana. Dlatego nowa generacja Coswortha powstała na bazie nadwozia 4-drzwiowego. Wnętrze oferowało najwyższy standard wyposażenia Ghia, połączony ze sportowymi akcesoriami, takimi jak fotele Recaro, rozbudowany zestaw wskaźników czy sportowa kierownica. Rok po premierze wyposażenie uzupełniono o skórzaną tapicerkę. Technicznie samochód różnił się nieznacznie od swojego poprzednika. Miał sztywniejsze nadwozie, zmodyfikowano przednie zawieszenie. Auto w Wielkiej Brytanii sprzedawano pod nazwą Sapphire.
W 1990 roku nastąpił pewien przełom – Ford zdecydował się na zastosowanie w modelu Cosworth napędu na cztery koła. Sierra była używana w rajdach samochodowych. W 1988 roku odniosła pierwsze zwycięstwo w rajdowych mistrzostwach świata, ale nie jako Cosworth, lecz nieco przyciężki, czteronapędowy XR4. Pokazało to, że gorzej wyważony XR4 jest skuteczniejszym samochodem rajdowym od tylnonapędowego Coswortha. Wraz z debiutem drugiej generacji Sierry, pojawia się też odświeżona wersja Cosworth 4×4 zarówno w salonach jak i w rajdach.
Konstrukcyjnie auto różniło się bardziej od swojego poprzednika, niż ów poprzednik od pierwowzoru. Ford zastosował do przeniesienia napędu własną skrzynię biegów z centralnym mechanizmem różnicowym, niesymetrycznym, przenoszącym 34 procent mocy na przednią oś i 66 procent na tylną. Cosworth dopracował silnik i dostosował go do współpracy z katalizatorem. Wersje te oznaczano zielonym malowaniem głowicy. Ich moc wzrosła do 220-230 KM. Karoserię praktycznie pozbawiono ospojlerowana (jedynie niewielka lotka na klapie bagażnika), za to dodano kilka wlotów powietrza, w tym charakterystyczne na masce, znane z pierwszego RS Coswortha.
Kariera tego modelu nie potrwała zbyt długo tak na drogach jak i w rajdach. Sierra Cosworth nie spełniła oczekiwań zespołu rajdowego. Auto okazało się awaryjne i dość nieporęczne w prowadzeniu. Jednak Sierra Cosworth 4×4 stała się bazą doświadczalną i matką kolejnej legendy Forda – Escorta Cosworth, który zadebiutował w rajdach w 1990 roku, a na rynku dwa lata później.
Ford Escort Cosworth powstał na skróconej płycie podłogowej Sierry, z tym samym układem napędowym i tymi samymi, zmodyfikowanymi jednostkami napędowymi Coswortha. Technicznie Escort Cosworth miał więcej wspólnego z Sierrą Cosworth niż z jakimkolwiek innym Escortem, przede wszystkim silnik umieszczony wzdłużnie, czego nie znajdziemy pod maską innych kompaktowych Fordów z tego okresu. Był też bazą do budowy rajdówki, która w 1998 roku zmienia się w pojazd WRC. Tymczasem Sierra dożyła emerytury, na którą przeszła w 1992 roku. Wtedy też powstała ostatnia partia ze wszystkimi możliwymi elementami wyposażenia i zamknięto pewien wspaniały okres w historii marki Ford.