Jeep Wrangler wbrew pozorom nie wywodzi się bezpośrednio od osławionego, wojskowego Willysa, ale od jego cywilnej odmiany CJ. Nie jest też prawdą, że historia Wranglera zaczyna się w roku 1945 – narodziny miały miejsce w 1987. Poznajcie krótką, ale opartą na faktach, a nie legendach i mitach historię tego modelu.
Tak, wszystko zaczęło się od wojskowego Willysa, ale protoplastą Wranglera był najwyżej podobny do swojego pierwowzoru model CJ (Civilian Jeep). Zaprezentowany w 1945 roku Jeep CJ-2A, którego zapowiedzią był prototyp CJ-1, będący zmodyfikowaną wersją Willysa. Jednak to CJ-2 był pierwszym Jeepem zaprojektowanym od podstaw na rynek prywatny. Jego kolejne modyfikacje oznaczone kolejnymi cyframi doczekały się formy „przedwranglerowej” w postaci CJ-7.

Jeepa CJ-7 pokazano w roku 1976 i był to pierwszy model z linii Civilian Jeep, który został gruntownie zmodernizowany i lepiej przygotowany dla odbiorców prywatnych, gdy na rynku była już mocna konkurencja z Japonii. Auto dostało po raz pierwszy stalowe drzwi oraz plastikowy hardtop do ochrony pasażerów przed złymi warunkami pogodowymi. Równolegle z CJ-7 oferowano model CJ-8 Scrambler z dłuższym rozstawem osi, ale nie cieszył się dużą popularnością. Jego produkcję zakończono w 1985, czyli rok wcześniej niż CJ-7.

W międzyczasie przygotowywano zupełnie nowy pojazd o tych samych cechach co Civilian Jeep, ale znacznie bardziej komfortowy, lepiej wyposażony, bardziej konkurencyjny dla coraz wygodniejszych terenówek innych marek. Odpowiedzią na rosnące potrzeby użytkowników cywilnych był pokazany w 1987 roku Wrangler YJ.

Choć koncepcję CJ utrzymano, to technicznie Wrangler nie miał z poprzednikiem wiele wspólnego. Jedynie wygląd, choć aby odróżnić następcę, zaprojektowano prostokątne reflektory. Auto wciąż miało – do tej pory ma – ramę i dwa sztywne mosty, a także wszelkie walory samochodów terenowych. Pod maską montowano mocne silniki benzynowe o dużej pojemności, choć zgodnie z ówczesnymi trendami zaproponowano także ekonomiczną wersję 2.5.
Auto przez blisko dziesięć lat pozostało w produkcji, a ostatnie egzemplarze wyjeżdżały z fabryk w 1996 roku. W tym czasie marka Jeep trafiła pod skrzydła Chrysler Corporation, która odkupiła ją od American Motors Corporation.

W 1996 roku zaspokojono wymagania purystów, którzy narzekali na wygląd Wranglera. YJ nie był dla nich tym, czego oczekiwali od następcy kultowego CJ. Dlatego druga generacja TJ otrzymała na powrót okrągłe reflektory, a linia nadwozia choć nie zmieniła się znacząco, bardziej przypominała CJ.
Około 80 proc. części było zupełnie nowych w porównaniu z Wranglerem YJ, auto dostało jeszcze lepsze wyposażenie, ale największą i najważniejszą techniczną zmianą było zawieszenie oparte na sprężynach śrubowych – wcześniej stosowano resory. Poprawiło to właściwości jezdne na szosie i sprawność w terenie, a także komfort jazdy. Zadbano także o bezpieczeństwo – seryjny pałąk przecikapotażowy, poduszki powietrzne i system ABS.

W 2003 roku zadebiutowała wersja Rubicon, najlepiej wyposażona, a jednocześnie lepiej przygotowana do jazdy po bezdrożach. Zastosowano w niej wzmocnione mosty napędowe oraz reduktor o dwukrotnie większym przełożeniu.
Rok 2004 przyniósł premierę Jeepa Wranglera Unlimited, czyli odmiany ze zwiększonym rozstawem osi, a tym samym powiększoną kabiną i przestrzenią bagażową.

W takiej postaci wytwarzano Wranglera do 2006 roku, a w 2007 pokazano trzecią generację, oznaczoną kodem JK. Takie auto wciąż możecie obejrzeć i zamówić w salonach Euromobil. Wrangler JK również przyniósł nowość, której wcześniej nie było – silnik Diesla. Motor 2.8 CRD otworzył przed marką nowe możliwości na rynku europejskim.

To nie była jedyna duża nowość. Po raz pierwszy w historii tego modelu zaprezentowano jego pięciodrzwiową odmianę Unlimited. Zrezygnowano z wydłużonego, trzydrzwiowego nadwozia na rzecz bardzo praktycznej wersji z dodatkową parą drzwi. Model ten stał się Wranglerem, którego traktowano jak typowego SUV-a. Mimo wszystkich udoskonaleń i znacznej poprawy komfortu oraz bezpieczeństwa, założenia pierwotne utrzymano – Wrangler wciąż był bezkompromisową terenówką.
Taką pozostaje do dziś, choć komunikacja nowego właściciela marki Jeep, amerykańsko-włoskiego koncernu FCA jest jasna: „najbardziej wszechstronny SUV”. Tak zaprezentowano Jeepa Wranglera JL.

Konstrukcja samochodu się zmieniła i została dostosowana do współczesnych trendów, czyli takich pojęć jak wydajność i ekonomia. Dynamiczniejszy, oszczędniejszy, wyposażony w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa i elementy poprawiające komfort oraz komunikację. Nowy Wrangler niebawem pojawi się na rynku. Więcej informacji na jego temat znajdziecie w naszym artykule: Nowy Jeep Wrangler i jego wszystkie udoskonalenia.