Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane
i umów się na jazdę próbną

  lub
Facebook


Najnowszy film
Historia Jeepa Wranglera bez mitów i legend. Od cywila do… SUV-a?

1945 Jeep® CJ-2A and all-new 2018 Jeep Wrangler Rubicon

Jeep Wrangler wbrew pozorom nie wywodzi się bezpośrednio od osławionego, wojskowego Willysa, ale od jego cywilnej odmiany CJ. Nie jest też prawdą, że historia Wranglera zaczyna się w roku 1945 – narodziny miały miejsce w 1987. Poznajcie krótką, ale opartą na faktach, a nie legendach i mitach historię tego modelu.

Tak, wszystko zaczęło się od wojskowego Willysa, ale protoplastą Wranglera był najwyżej podobny do swojego pierwowzoru model CJ (Civilian Jeep). Zaprezentowany w 1945 roku Jeep CJ-2A, którego zapowiedzią był prototyp CJ-1, będący zmodyfikowaną wersją Willysa. Jednak to CJ-2 był pierwszym Jeepem zaprojektowanym od podstaw na rynek prywatny. Jego kolejne modyfikacje oznaczone kolejnymi cyframi doczekały się formy „przedwranglerowej” w postaci CJ-7.

Jeep CJ-2A, nie Willis jest prawdziwym protoplastą Wranglera.

Jeep CJ-2A, nie Willis jest prawdziwym protoplastą Wranglera.

Jeepa CJ-7 pokazano w roku 1976 i był to pierwszy model z linii Civilian Jeep, który został gruntownie zmodernizowany i lepiej przygotowany dla odbiorców prywatnych, gdy na rynku była już mocna konkurencja z Japonii. Auto dostało po raz pierwszy stalowe drzwi oraz plastikowy hardtop do ochrony pasażerów przed złymi warunkami pogodowymi. Równolegle z CJ-7 oferowano model CJ-8 Scrambler z dłuższym rozstawem osi, ale nie cieszył się dużą popularnością. Jego produkcję zakończono w 1985, czyli rok wcześniej niż CJ-7.

Nie żaden Willys, lecz Jeep CJ-7 jest tym modelem, od którego pochodzi Wrangler. Jego protoplastą jest CJ-2A

Jeep CJ-7 jest tym modelem, od którego bezpośrednio pochodzi Wrangler

W międzyczasie przygotowywano zupełnie nowy pojazd o tych samych cechach co Civilian Jeep, ale znacznie bardziej komfortowy, lepiej wyposażony, bardziej konkurencyjny dla coraz wygodniejszych terenówek innych marek. Odpowiedzią na rosnące potrzeby użytkowników cywilnych był pokazany w 1987 roku Wrangler YJ.

Pierwszy Jeep Wrangler YJ

Pierwszy Jeep Wrangler YJ

Choć koncepcję CJ utrzymano, to technicznie Wrangler nie miał z poprzednikiem wiele wspólnego. Jedynie wygląd, choć aby odróżnić następcę, zaprojektowano prostokątne reflektory. Auto wciąż miało – do tej pory ma – ramę i dwa sztywne mosty, a także wszelkie walory samochodów terenowych. Pod maską montowano mocne silniki benzynowe o dużej pojemności, choć zgodnie z ówczesnymi trendami zaproponowano także ekonomiczną wersję 2.5.

Auto przez blisko dziesięć lat pozostało w produkcji, a ostatnie egzemplarze wyjeżdżały z fabryk w 1996 roku. W tym czasie marka Jeep trafiła pod skrzydła Chrysler Corporation, która odkupiła ją od American Motors Corporation.

Bliższy stylistycznie pierwowzorowi, ale znacznie nowocześniejszy od poprzednika Wrangler TJ

Bliższy stylistycznie pierwowzorowi, ale znacznie nowocześniejszy od poprzednika Wrangler TJ

W 1996 roku zaspokojono wymagania purystów, którzy narzekali na wygląd Wranglera. YJ nie był dla nich tym, czego oczekiwali od następcy kultowego CJ. Dlatego druga generacja TJ otrzymała na powrót okrągłe reflektory, a linia nadwozia choć nie zmieniła się znacząco, bardziej przypominała CJ.

Około 80 proc. części było zupełnie nowych w porównaniu z Wranglerem YJ, auto dostało jeszcze lepsze wyposażenie, ale największą i najważniejszą techniczną zmianą było zawieszenie oparte na sprężynach śrubowych – wcześniej stosowano resory. Poprawiło to właściwości jezdne na szosie i sprawność w terenie, a także komfort jazdy. Zadbano także o bezpieczeństwo – seryjny pałąk przecikapotażowy, poduszki powietrzne i system ABS.

"Luksusowe" wnętrze najlepiej wyposażonej wersji Rubicon

„Luksusowe” wnętrze najlepiej wyposażonej wersji Rubicon

W 2003 roku zadebiutowała wersja Rubicon, najlepiej wyposażona, a jednocześnie lepiej przygotowana do jazdy po bezdrożach. Zastosowano w niej wzmocnione mosty napędowe oraz reduktor o dwukrotnie większym przełożeniu.

Rok 2004 przyniósł premierę Jeepa Wranglera Unlimited, czyli odmiany ze zwiększonym rozstawem osi, a tym samym powiększoną kabiną i przestrzenią bagażową.

Jeep Wrangler JK jeszcze jest w ofercie, ale niebawem pojawi się następca.

Jeep Wrangler JK jeszcze jest w ofercie, ale niebawem pojawi się następca.

W takiej postaci wytwarzano Wranglera do 2006 roku, a w 2007 pokazano trzecią generację, oznaczoną kodem JK. Takie auto wciąż możecie obejrzeć i zamówić w salonach Euromobil. Wrangler JK również przyniósł nowość, której wcześniej nie było – silnik Diesla. Motor 2.8 CRD otworzył przed marką nowe możliwości na rynku europejskim.

Odmiana pięciodrzwiowa Unlimited i silnik Diesla - dwie rzeczy, które otworzyły Wranglera na europejskiego klienta.

Odmiana pięciodrzwiowa Unlimited i silnik Diesla – dwie rzeczy, które otworzyły Wranglera na europejskiego klienta.

To nie była jedyna duża nowość. Po raz pierwszy w historii tego modelu zaprezentowano jego pięciodrzwiową odmianę Unlimited. Zrezygnowano z wydłużonego, trzydrzwiowego nadwozia na rzecz bardzo praktycznej wersji z dodatkową parą drzwi. Model ten stał się Wranglerem, którego traktowano jak typowego SUV-a. Mimo wszystkich udoskonaleń i znacznej poprawy komfortu oraz bezpieczeństwa, założenia pierwotne utrzymano – Wrangler wciąż był bezkompromisową terenówką.

Taką pozostaje do dziś, choć komunikacja nowego właściciela marki Jeep, amerykańsko-włoskiego koncernu FCA jest jasna: „najbardziej wszechstronny SUV”. Tak zaprezentowano Jeepa Wranglera JL.

Pełen innowacji, określony po raz pierwszy mianem SUV-a najnowszy Jeep Wrangler to wciąż terenówka z krwi i kości.

Pełen innowacji, określony po raz pierwszy mianem SUV-a najnowszy Jeep Wrangler to wciąż terenówka z krwi i kości.

Konstrukcja samochodu się zmieniła i została dostosowana do współczesnych trendów, czyli takich pojęć jak wydajność i ekonomia. Dynamiczniejszy, oszczędniejszy, wyposażony w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa i elementy poprawiające komfort oraz komunikację. Nowy Wrangler niebawem pojawi się na rynku. Więcej informacji na jego temat znajdziecie w naszym artykule: Nowy Jeep Wrangler i jego wszystkie udoskonalenia.

Umów się na jazdę testową Jeepem Wranglerem!



Wróć