Każdego roku szwajcarski magazyn La Revue Automobile przyznaje nagrody Références Automobiles. Otrzymują je najlepsze modele na rynku w różnych segmentach. W edycji 2024 miejskim samochodem, który uhonorowano nagrodą, był Mitsubishi Colt. Dlaczego zwyciężył właśnie Colt? Aby to sprawdzić, przeprowadziliśmy test Colta 1.6  HEV. Wprawdzie dla wielu młodych miłośników motoryzacji Mitsubishi Colt jest nowością, ale to tylko część prawdy. Mitsubishi Colt jest znany już od roku 1978. Przez trzy dekady Europejczycy poznali siedem generacji, z których ostatnia była produkowana do roku 2012. Ostatni raz opisywaliśmy poprzednią wersje tego modelu w roku 2015. Po długiej nieobecności Colt powrócił jako model realizujący politykę sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi, która zakłada współdzielenie platform i modeli w niektórych segmentach.

Test Colta 1.6 HEV, czerwony Mitsubishi Colt z boku

Design, czyli miejski model o idealnych wymiarach

Europejscy klienci, poszukujący modelu segmentu B mają coraz wyższe wymagania co do estetyki nadwozia i wnętrza. Wzrasta także potrzeba dostosowania samochodu do potrzeb właściciela i rodziny pod względem stylu, funkcjonalności i udogodnień. Nowego Colta zaprojektowano więc tak, aby uwzględniał różne gusta i preferencje oraz dawał duże pole personalizacji. Stworzono samochód, który z powodzeniem pełni rolę małego auta rodzinnego, oferując jednak ponadprzeciętnie przestronną kabinę i duży bagażnik.

Model Mitsubishi Colt ma wymiary: długość 4,053 mm przy szerokości 1988 mm i wysokości 1439 mm. Pomimo tej niewielkiej bryły zadbano o walory użytkowe nadwozia i przyciągający wzrok styl karoserii. W tym drugim przypadku podkreślono efektowny układ świateł oraz napięte i precyzyjne linie nadwozia. Cienkie przednie światła wyposażono w 100% w diody LED. Reflektory składają się z pięciu modułów i potrafią automatycznie regulować światło poprzez przełączanie wiązki świateł mijania na drogowe.

Dodatkowo atletyczne bryły i napięte linie wnoszą z przodu nowoczesność i dynamikę. Poszerzony grill nadaje modelowi mocny, sportowy charakter. Efekt cieniowania na linii logo sprawia dodatkowo wrażenie głębi i podkreśla techniczny charakter auta. W designie szeroko wykorzystano też efekty i grę światłocieni. Ten zabieg stylistyczny podkreśla atrakcyjność i styl auta.

Efektownie zaprojektowano również tył samochodu. Aerodynamiczne wyloty powietrza poszerzają optycznie tył i podkreślają stabilność nadwozia. Tylne światła mają przezroczyste klosze o kryształowym szlifie, a boczny wzór tylnych świateł nawiązuje do układu przednich świateł. Na centralnym miejscu umieszczono duży napis wskazujący rodowód auta.

Test Colta 1.6 HEV, Mitsubishi Colt - wnętrze, deska rozdzielcza

Cztery wersje wyposażania

Prezentowany Colt jest oferowany w czterech wersjach wyposażenia: Inform, Invite, Intense i Instyle. Test Colta 1.6 HEV przeprowadziłem wersją Instyle. Wyróżnia się ona sportowym i eleganckim designem wnętrza. Przednie siedzenia dokładniej obejmują ciało, zapewniając lepsze podparcie boczne i większy komfort. Fotele te zaprojektowano z wykorzystaniem specjalnych technik wizualnych, co dodatkowo podkreśla sportowy charakter modelu. Nowe materiały wykorzystane do produkcji foteli to ukłon w stronę ekologii. Pierwszym jest tkanina złożona w 72% z włókien pochodzących z recyklingu polietylenu, pokrywająca siedziska i oparcia.
Z chwilą zajęcia przez kierowcę miejsca za kierownicą, na ekranie na środku konsoli, pojawia komunikat powitalny w specjalnej sekwencji, nawiązującej do marki Mitsubishi.

Stacja multimedialna SDA, czyli centrum dowodzenia

Mitsubishi Colt wyposażono w stację multimedialną SDA. Ta multimedialna platforma zapewnia dostęp do całej gamy aplikacji, takich jak nawigacja, zdalne monitorowanie stanu samochodu i systemy informacyjno-rozrywkowe. W modelu którym przeprowadzano test Colt 1.6 HEV platformę obsługiwało się poprzez dotykowy ekran 9,3 cala z wbudowaną nawigacją.

Aby ułatwić prowadzenie i zwiększyć poziom bezpieczeństwa, model Colt wyposażono w liczne systemy wspomagania prowadzenia. Systemy te dzielą się na trzy grupy: prowadzenie, parkowanie i bezpieczeństwo. Najważniejsze spośród nich to Active Driver Assist, system kamer 360° oraz aktywne wspomaganie nagłego hamowania z wykrywaniem rowerzystów i pieszych.

• Active Driver Assist jest jednym z najważniejszych elementów wyposażenia, zapewniających bezstresową jazdę i najwyższy poziom bezpieczeństwa. Active Driver Assist jest połączeniem aktywnego regulatora prędkości (z funkcją Stop & Go) i asystenta utrzymania samochodu na pasie ruchu. Jest to usługa jazdy autonomicznej poziomu 2, która znacząco zwiększa komfort podróżowania, w szczególności na autostradach i w korkach.

• Aktywne wspomaganie nagłego hamowania zwiększa bezpieczeństwo jazdy poprzez ostrzeganie kierowcy o niebezpiecznych sytuacjach. Jeśli kierowca nie zareaguje na czas, system automatycznie włączy hamowanie.

• Podczas parkowania liczne systemy wspomagania ułatwiają manewrowanie modelem Colt. Oprócz funkcji parkowania bez użycia rąk, nowy model jest także wyposażony w system kamer 360°, który zapewnia widok z góry złożony z czterech obrazów, umożliwiający lokalizowanie i obserwację przeszkód znajdujących się wokół auta.

Test Colta 1.6 HEV, czyli hybrydowe serce będące ideałem

Mitsubishi Colt jest oferowane w trzech wersjach silnikowych. Pierwsza to wolnossący trzycylindrowy silnik 1,0 o mocy 66 KM. Drugą jednostką w ofercie jest trzycylindrowy turbodoładowany silnik benzynowy o mocy 90 KM i momencie obrotowym 160 Nm.

Trzecim układem napędowym jest wersja E-Tech full Hybrid 143 KM. Konstrukcja tego układu łączy dwa silniki elektryczne z silnikiem spalinowym. Klasyczny silnik elektryczny ma moc 48 KM. Drugim jest wysokonapięciowy układ rozrusznik-alternator typu HSG – High-Voltage Starter Generator – o mocy 20 KM. Układ jest sprzęgnięty  z czterocylindrowym silnikiem benzynowym 1,6 l o mocy 93 KM, współpracującym z bezsprzęgłową wielotrybową skrzynią biegów. W układzie hybrydowym ważnym elementem jest też akumulator trakcyjny o pojemności 1,2 kWh.
Wspomniana skrzynia przekładniowa posiada 4 biegi do obsługi silnika benzynowego i 2 biegi do obsługi głównego silnika elektrycznego. W efekcie prezentowany napęd hybrydowy oferuje 14 kombinacji współpracy silnika spalinowego z silnikiem elektrycznym, pozwalających zoptymalizować sprawność energetyczną zespołu.

Ten układ hybrydowy jest najbardziej uniwersalną hybrydą stosowaną w miejskim aucie. Nie mamy bowiem niekomfortowego wycia silnika i ospałej skrzyni biegów przy wyższych prędkościach. Nie ma też nadmiernego zużycia paliwa przy wyższych prędkościach, jak w przypadku konkurencji. Mamy za to płynne przyspieszenia, a nie wycie silnika i powolny przyrost prędkości. Praca układu przypomina zatem tę w klasycznym modelu spalinowym.

Test Colta 1.6 HEV, praca układu hybrydowego

Test Colta 1.6 HEV, czyli sprawdzam

Wg wskazań producenta, każde ruszanie z miejsca odbywa się w trybie elektrycznym. Dzięki temu model może poruszać się po mieście w trybie w pełni elektrycznym przez 80% czasu jazdy. Zużycie paliwa, w cyklu miejskim, może być nawet o 40% niższe niż w wersji z silnikiem spalinowym. Jak twierdzi producent, model oferuje najlepsze możliwości jazdy po mieście w trybie elektrycznym wśród dostępnych na rynku miejskich aut hybrydowych.

Postanowiłem sprawdzić ile jest prawdy w tych zapewnieniach producenta.

Jednakże aby rozpocząć jazdę w mieście i okolicach Krakowa, musiałem najpierw przejechać z Warszawy do Krakowa. Ta droga zawsze jest dla klasycznej hybrydy super sprawdzianem. Co ważne, zazwyczaj wypada bardzo niekorzystnie. Hybryda która jest ideałem w mieście, ze względu na preferencje wykorzystania silnika elektrycznego, na trasie jest niezbyt efektywna. To skutek nadmiernej pracy silnika spalinowego. Jednostka elektryczna nie pracuje bowiem, nie mając wystarczająco naładowanych baterii. Ponieważ zaś silniki benzynowe są dość słabe, ich samodzielna praca w trasie musi zaowocować wyższym spalaniem.

Wyniki więcej niż zadawalające

Test Colta 1.6 HEV nie wypadł jednak źle. Po pierwsze faktycznie odzysk energii jest dość duży, więc zawsze podczas przyspieszania był zastrzyk mocy od jednostki elektrycznej. Po drugie zaś nie było wrażenia zbyt słabego silnika spalinowego. W rezultacie przejazd trasy Warszawa-Kraków ze średnią prędkością 106 km/h spowodował spalanie 5,6 l/100 km i usatysfakcjonował kierowcę.

W mieście i na trasach podmiejskich jazda była zaś zbliżona do danych wskazanych przez producenta. Po przejeździe 316 km, komputer wskazał, że bez emisji spalin przejechano ponad 170 km. Tym samym okazało się, że model jeździł bez zasilania benzyną przez ponad 50% trasy. Co ważne, moja jazda była normalna i jechałem bez szaleństw, ale też bez prób „jazdy na kropelce”. W efekcie test Colta 1.6 HEV, podczas jazd w mieście i poza nim, zakończył się spalaniem 4,8 l/100 km.

Jak sprawdzałem, część trasy w mieście, jaka pokonałem bez emisji spalin wyniosła dobre ponad 60%. Z rzetelności dopisuję, że podana przez producenta wartość 80%, to czas przejazdu bez wykorzystania silnika spalinowego. Różnica między wynikiem 60%, który uzyskałem, a wskazaniem producenta (80%) wynika z innych zasad pomiaru. Ja wskazałem trasę przejazdu, więc część przejechanego dystansu. Gdy natomiast zsumujemy czas jazdy elektrykiem z czasami postojów na światłach, w korkach itp., to czas jazdy bez emisji z pewnością wyniesie 80%.

Zachęcamy do bliższego poznania nowego Colta, więc zapraszamy do SALONÓW JAPAN MOTORS.

Z przekonaniem mogę wskazać na wersję Mitsubishi Colt HEV w wyposażeniu Instyle, która zadowoli większość klientów. Kosztuje ona 126 900 zł i zapewni zarówno ekonomię eksploatacji, jak i sportowe DNA. We wnętrzu znajdziemy zaś m.in. sportowe fotele, efektowną tapicerkę, czy radio BOSE. Dla wszystkich którym model przypadł do gustu, ale szukają niższej ceny, mamy wiadomość, że ceny zaczynają się od 71 990 zł.

Bogusław Korzeniowski

Test Colta 1.6 HEV – galeria zdjęć

Poprzedni wpis Następny wpis

    Szukasz auta dla siebie?
    Wypełnij formularz, a my się z Tobą skontaktujemy!