Wybierz markę

Hybrydy HEV (Hybrid Electric Vehicle) i hybrydy PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) zrewolucjonizowały rynek. Obydwa napędy łączą korzyści tradycyjnych silników spalinowych z zaletami silników elektrycznych. Dodatkowo zarówno pełne hybrydy (HEV), jak i hybrydy ładowane z gniazdka (PHEV) przynoszą znaczące oszczędności paliwa. Pozostaje tylko pytanie, który model hybrydy jest lepszy? Prześledzimy to na przykładzie hybrydy Forda Kuga. Firma Ford oferuje bowiem w swoim modelu SUV oba rodzaje napędów hybrydowych.

Hybrydy HEV i PHEV – różnice

Zarówno w hybrydzie HEV jak i PHEV wykorzystywane są dwa rodzaje napędów – silnik spalinowy i silnik elektryczny. Podczas hamowania lub zwalniania samochody te wykorzystują energię kinetyczną do ładowania akumulatora, co maksymalizuje efektywność paliwową.
Dzięki takiej koncepcji hybryda jest ideałem podczas jazd w mieście, gdzie często będzie pracował silnik elektryczny. Ta technologia sprawia, że hybryda jest oszczędna, a zarazem dynamiczna, zapewniając przyjemność z jazdy.

Hybryda PHEV, w odróżnieniu od hybrydy HEV, posiada większy akumulator, który można ładować z zewnętrznego źródła prądu, jak np. gniazdka domowego. To daje możliwość jazdy w trybie elektrycznym na dystansie do kilkudziesięciu kilometrów, bez używania silnika spalinowego. Dzięki temu hybryda PHEV jest idealnym rozwiązaniem dla tych, którzy codziennie chcą poruszać się na krótkich trasach miejskich w trybie w pełni elektrycznym.

W wersji PHEV dłuższe trasy można pokonać korzystając z trybu hybrydowego. Gwarantuje to niższe zużycie paliwa w porównaniu z klasycznym silnikiem spalinowym. Rozładowaną baterię, oprócz doładowania z gniazdka, można bowiem także ładować podczas hamowania, co wpływa na efektywność paliwową. Niestety większa bateria to większa waga pojazdu. Tym samym wykorzystywanie tego modelu bez ładowania z zewnątrz mija się z celem, gdyż zużywa on więcej paliwa niż HEV.Hybrydy Forda Kuga

Hybrydy Forda Kuga – oferta HEV

Ford Kuga HEV posiada układ hybrydowy, łączący silnik benzynowy o pojemności 2.5 litra z elektryczną jednostką, zapewniając łączną moc 190 KM. Energia elektryczna jest pozyskiwana wyłącznie podczas jazdy, głównie za pomocą zwalniania i hamowania.

Niewielka bateria zamontowana w modelu Kuga HEV ma wiele zalet. Przede wszystkim, to idealne rozwiązanie dla osób nie mających możliwości ładowania baterii za pomocą zewnętrznego źródła prądu. Akumulator nie zwiększa także masy całkowitej samochodu – Kuga HEV waży 1626 kg, podczas gdy PHEV aż 1883 kg. Nie ogranicza też pojemności bagażnika. Jednocześnie oferuje znaczące korzyści, jeśli chodzi o zużycie paliwa. Kuga HEV jest niezwykle ekonomiczna, bowiem jej zużycie paliwa wynosi pomiędzy 5.4 a 7.3 litra na 100 kilometrów według WLTP.

Kuga w wersji hybrydowej HEV jest dostępna zarówno z napędem na przednie, jak i na wszystkie koła. Warto zwrócić uwagę na fakt, że pełna hybryda jest w stanie na niewielkich dystansach poruszać się w trybie w pełni elektrycznym. Elektroniczna inteligencja nieustannie podejmuje bowiem decyzje, czy poruszać się w trybie spalinowym, elektrycznym czy hybrydowym. Cały czas diagnozuje też czy sensowne jest ładowanie baterii podczas jazdy w trybie spalinowym. Tym samym sprawdza się zarówno w mieście, jak na dłuższych trasach, optymalizując zużycie paliwa.

Kuga PHEV, czyli hybrydy Forda Kuga ładowane z gniazdka

Ford Kuga PHEV posiada układ hybrydowy, łączący silnik benzynowy o pojemności 2.5 litra z elektryczną jednostką, zapewniając łączną moc 225 KM. Napęd hybrydowy plug-in pozwala na naładowanie baterii również z gniazdka elektrycznego. Dzięki temu przy regularnym ładowaniu akumulatora można poruszać się w trybie w pełni elektrycznym przez większość czasu użytkowania samochodu. Codzienne podróże do pracy czy na zakupy mogą odbywać się więc wyłącznie na prądzie (Oto nasz test Forda Kuga Plug in).Ford Kuga PHEV ładowana z gniazdka

Jednocześnie samochód nie jest uzależniony od pojemności akumulatora elektrycznego, bowiem po wyczerpaniu się baterii oferuje wszystkie zalety tradycyjnego samochodu hybrydowego.

Ford Kuga PHEV posiada baterię o pojemności 14.4 kWh, podczas gdy HEV ma baterię 1,1 kWh. Zapewnia to znacznie większy zasięg jazdy w trybie elektrycznym niż w hybrydzie HEV – aż do 88 km w trybie miejskim. Co istotne, samochód w trybie elektrycznym może jechać z prędkością aż do 135 km/h. Jednocześnie pozwala komfortowo podróżować na średnich dystansach w trybie hybrydowym, zmniejszając zużycie paliwa.

Którą hybrydę wybrać?

Ostateczny wybór między Kugą w wersji hybrydowej, a hybrydowej plug-in zależy od stylu jazdy i codziennych potrzeb. W przypadku poruszania się głównie po mieście, tradycyjna hybryda może okazać się idealnym wyborem. Oferuje bowiem wystarczającą wydajność, jak i ekonomiczność. Samochód w tej wersji jest również doskonałym kompanem na dłuższych trasach, doskonale optymalizując używanie napędów dla jak najmniejszego zużycia paliwa.

Hybryda plug-in także jest świetną propozycją do miasta, bowiem oferuje możliwość podróżowania wyłącznie na napędzie elektrycznym. Znakomicie sprawdza się także na średnich dystansach, gdzie pracując w trybie hybrydowym pozwala znacząco zmniejszyć zużycie paliwa. Warto pamiętać o tym, że po rozładowaniu akumulatora samochód cały czas pracuje w trybie hybrydowym, ładując baterię podczas hamowania dla jak największej ekonomiczności.

Kuga PHEV jest świetnym rozwiązaniem dla osób mogących ładować samochód w domu.
Kuga HEV jest zaś idealnym wyborem dla tych, którzy nie mają takiej możliwości.

Sprawdź modele dostępne od ręki!

Bogusław KorzeniowskiKuga hybryda - zestaw zegarów

Poprzedni wpis Następny wpis

    Szukasz auta dla siebie?
    Wypełnij formularz, a my się z Tobą skontaktujemy!