Najnowszy film
Hyundai i30 1,6 MPI Comfort – kompaktem w konkurencję [wideotest]

Hyundai i30 2012

Hyundai i30 2012

Hyundai nie ma zbyt długiej historii, jeśli chodzi o produkcję samochodów. Jeszcze kilka lat temu określenie „atrakcyjny” autom tej marki wydawało się obce. Odkąd Hyundai zerknął na swój kompas i skierował się na Europę, budując w 2003 roku ośrodek rozwojowo-badawczy w Rüsselsheim, w ciągu kilku lat zupełnie zmienił swój dotychczasowy wizerunek. Modele projektowane na Starym Kontynencie i adresowane do jego mieszkańców coraz skuteczniej podbijają rynek i spędzają sen z powiek zakorzenionej konkurencji. Jednym z ostatnich takich produktów jest nowa generacja modelu i30.

W dzisiejszych czasach samochód kupuje się przede wszystkim oczami, między innymi dlatego za stylistykę najnowszych modeli i cały trend nazwany Fluidic Sculpture odpowiadają europejscy projektanci. To widać. Hyundai znalazł własny styl, którego trzyma się już od pewnego czasu.

Hyundai i30 2012

Hyundai i30 2012

Lekkie i drapieżne linie nowego modelu i30 od razu przywodzą na myśl większe auta, takie jak i40 czy Elantra, które na europejskim rynku zdążyły się już skutecznie zadomowić. Charakterystyczne elementy, takie jak sześciokątna atrapa chłodnicy, pociągłe reflektory i nisko poprowadzona linia dachu, doprawione dużą liczbą przetłoczeń, rzeźbią z klasycznej bryły hatchbacka samochód o dynamicznej sylwetce, która niewątpliwie może się podobać. Każdy detal pięciodrzwiowego nadwozia wydaje się porządnie przemyślany, harmonijnie komponuje się z sąsiednim – wystarczy spojrzeć na wymyślną linię tylnych lamp zakreśloną błotnikiem, zderzakiem i załamaniem pokrywy bagażnika – takie smaczki dostrzega się dopiero po dłuższej chwili. Inspirowane naturą kształty zrywają z wizerunkiem nieco nudnego, ale poprawnego hatchbacka, jakim była poprzednia generacja.

Opływowe kształty Fluidic Sculpture z każdym nowym modelem nabierają wyraźniejszego i coraz lepiej rozpoznawalnego charakteru. Hyundai, rozwijając swój styl, doszlifowuje wizerunek marki. Z każdym kolejnym szczegółem coraz bardziej udowadnia, że jest zdolny skutecznie konkurować w Europie z dotychczasowymi liderami sprzedaży niemal w każdym segmencie.

Hyundai i30 2012

Hyundai i30 2012

Wraz z nową sylwetką nowy Hyundai i30 urósł w każdym kierunku, co pozytywnie wpłynęło na przestronność kabiny i bagażnika, który zmieści 378 l. Na przednich fotelach przestrzeni dla kierowcy i pasażera jest pod dostatkiem, umowną granicę komfortowej podróży i ciasnoty na tylnej kanapie można wychwycić, kiedy miejsca zajmie czwórka pasażerów o wzroście przekraczającym 190 cm.

Sama pozycja za kierownicą jest dość niska, ale spore przeszklenie zapewnia dobrą widoczność dookoła – wyjątkiem jest szeroki słupek C, do którego trzeba się przyzwyczaić. Wygodnie wyprofilowane fotele dobrze podpierają ciało i pozwalają się zrelaksować za kierownicą.

Wnętrze i30 przywodzi na myśl pozostałe współczesne modele z palety marki Hyundai. Nieco futurystyczna stylizacja deski rozdzielczej może być kością niezgody – nie każdemu też przypadnie do gustu połączenie plastikowego srebra i fortepianowej czerni, ale same materiały i ich spasowanie stoją na wysokim poziomie. Nawet podczas jazdy po dużych nierównościach pilnie nasłuchiwałem objawów nadmiernych tolerancji pasowania elementów kabiny – bezskutecznie.

Hyundai i30 2012

Hyundai i30 2012

Konsola centralna została zaprojektowana przy zachowaniu wysokiej ergonomii. Sterowanie urządzeniami pokładowymi nie wymaga zastanowienia – jest intuicyjne. Duże, wyraźnie oznaczone przyciski pogrupowano w odpowiednie kategorie i ograniczono do minimum. Obsługę radia, zestawu głośnomówiącego i komputera pokładowego przeniesiono na całkiem wygodnie wyprofilowaną kierownicę obszytą skórą.

Również na niej znajduje się przycisk do zmiany siły wspomagania układu kierowniczego FlexSteer – prawie jak w Ferrari (tryby Comfort, Normal i Sport). W przypadku samego wieńca pojawia się jedna z niewielu wad wnętrza, zmoczone np. deszczem dłonie przyklejają się do poszycia kierownicy, powodując dyskomfort podczas skręcania. Drugą wadą jest bardzo mocne, niebieskie podświetlenie tablicy rozdzielczej. O ile ładne zegary przy maksymalnym rozjaśnieniu wyglądają dobrze, są czytelne i nie męczą wzroku, o tyle sam kokpit po prostu żarzy się charakterystycznym błękitem.

Dużą zaletą wnętrza jest natomiast mnogość schowków. Portfel, telefon czy inne podręczne przedmioty są zawsze zasięgu ręki, duży podłokietnik zmieści np. dodatkowe urządzenie nawigacyjne, a do bocznej kieszeni drzwi bezproblemowo wchodzi półtoralitrowa butelka wody. Jeśli napój ma być schłodzony, to schowek przed pasażerem zapewnia taką możliwość. Do tego dwa gniazdka 12 V, wyjście AUX i USB – wszystko pod ręką.

Hyundai i30 2012

Hyundai i30 2012

Hyundai i30 może zostać też doposażony w wiele nowoczesnych gadżetów. Seryjna nawigacja z dotykowym panelem i kamerą cofania (+5000 zł) czy panoramiczny dach (+4500 zł) to tylko część ciekawych dodatków.

Hyundai przyłożył także wagę do bezpieczeństwa. Oprócz standardowych ABS czy ESP już w standardzie znajduje się sześć poduszek powietrznych, system kontroli podjazdu (HAC – Hill Assist Control) czy asystent hamowania awaryjnego (BAS – Brake Assist System).

W obecnej ofercie Hyundaia jest łącznie sześć wariantów silnikowych o zakresie mocy od 90 do 135 KM. W prezentowanym egzemplarzu była nieco słabsza jednostka benzynowa 1,6 MPI o mocy 120 KM, jednak niezależnie od wybranej wersji trzeba pogodzić się z tym, że i30 nie jest samochodem do wyścigów spod świateł. Dynamika motorów benzynowych jest umiarkowana i wymaga korzystania z górnych partii prędkości obrotowych. Ten silnik zaczyna żyć od około 3500 rpm, poniżej tej wartości dzieje się naprawdę niewiele. W zamian za to przy normalnym użytkowaniu silniki te zaskakują oszczędnością – wynik 9 l/100 km w cyklu miejskim nie jest problemem.

Nowy Hyundai i30 to samochód ukierunkowany przede wszystkim na komfort codziennej eksploatacji. Długie biegi pozwalają na spokojną, miejską jazdę bez częstego sięgania w stronę lewarka. Piąty i szósty bieg zaczynają być potrzebne naprawdę wysoko.

Hyundai i30 2012

Hyundai i30 2012

Zawieszenie i układ kierownicy tego koreańskiego reprezentanta segmentu C zestrojone są również typowo dla przednionapędowego auta miejskiego pełniącego funkcje rodzinne. Samochód jest dobrze wyciszony, prowadzi się dość miękko i bardzo dobrze tłumi nierówności. W zamian za komfort trzeba się pogodzić z kołysaniem podczas szybszego zbierania zakrętów.

Układ kierowniczy z dostępnym od wersji Classic Plus systemem Flex Steer jest dość mocno wspomagany. Jego lekką pracę czuć nawet w trybie Sport – sportowych emocji można szukać na darmo, bo nie do tego i30 zostało stworzone.

Hyundai i30 2012

Hyundai i30 2012

Na koniec wspomnę, że z premierą modelu i30 podczas ostatnich targów motoryzacyjnych we Frankfurcie wiąże się pewna ciekawa historia. Martin Winterkorn – dyrektor generalny Volkswagen AG – po prezentacji nowego Hyundaia udał się w asyście swoich pracowników obejrzeć z bliska potencjalnego konkurenta modelu Volkswagen Golf. Jego nerwowa reakcja mówiła wszystko.

Nowy i30 to kolejny krok w dobrym kierunku – i nie tylko ja tak uważam. Hyundai powoli dochodzi do poziomu, w którym nie on się wzoruje na innych, ale inni zaczynają wzorować się na nim.


Ciekawy i charakterystyczny wygląd
Dobra jakość wykonania wnętrza
Oszczędny silnik
Przestronne wnętrze i wysoka ergonomia (oraz schowki)
Komfortowe odczucia w kabinie
Dobra cena
Kontrowersyjna kompozycja deski rozdzielczej
Rażące podświetlenie na niebiesko
Testowany egzemplarz: Hyundai i30 1,6 MPI 120 KM Comfort

Silnik i napęd

Układ i doładowanie: R4, wolnossący
Rodzaj paliwa: Benzyna
Ustawienie: Poprzeczne
Rozrząd: DOHC 16V
Objętość skokowa: 1591 cm3
Stopień sprężania: 10,5
Moc maksymalna: 120 KM przy 6300 rpm
Moment maksymalny: 156 Nm przy 4850 rpm
Objętościowy wskaźnik mocy: 75 KM/l
Skrzynia biegów: 6-biegowa ręczna
Typ napędu: Przedni (FWD)
Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne: Tarczowe
Zawieszenie przednie: Kolumny typu MacPherson
Zawieszenie tylne: Multi-link
Układ kierowniczy: Zębatkowy, wspomagany
Średnica zawracania: 10,6 m
Koła, ogumienie przednie: 195/65 R15
Koła, ogumienie tylne: 195/65 R15

Masy i wymiary

Typ nadwozia: Hatchback
Liczba drzwi: 5
Współczynnik oporu Cd (Cx): 0,300
Masa własna: 1187 kg
Stosunek masy do mocy: 9,9 kg/KM
Długość: 4300 mm
Szerokość: 1780 mm
Wysokość: 1470 mm
Rozstaw osi: 2650 mm
Rozstaw kół przód/tył: 1569/1571 mm
Prześwit (przód/tył): 140 mm
Pojemność zbiornika paliwa: 53 l
Pojemność bagażnika: 378/1316 l

Specyfikacja użytkowa

Ładowność maksymalna: 627 kg

Osiągi

Katalogowo:
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,9 s
Prędkość maksymalna: 192 km/h
Zużycie paliwa (miasto): 8,5 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa): 5,0 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane): 6,4 l/100 km
Emisja CO2: 146 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP: 5 gwiazdek

Cena

Testowany egzemplarz: 66 900 zł
Model od: 50 900 zł
Wersja silnikowa od: 59 400 zł


Wróć

  • Anonim

    I teraz jest pytanie….
    Nawet posiadając aktualnie „mistrza klasy”
    gdybym miał zakupić nowe autko tego segmentu to nie wiem czy bym się zdecydował na golfa…..
    :)

  • Piotr Christopher

    I teraz jest pytanie….
    Nawet posiadając aktualnie „mistrza klasy”
    gdybym miał zakupić nowe autko tego segmentu to nie wiem czy bym się zdecydował na golfa…..
    :)

  • http://www.facebook.com/people/Krzysztof-Wojniak/100002325747047 Krzysztof Wojniak

    Polecam
    Hyundai i30 Premium 135 KM 1.6 GDI Manualna-6

  • http://www.facebook.com/people/Krzysztof-Wojniak/100002325747047 Krzysztof Wojniak

    Polecam
    Hyundai i30 Premium 135 KM 1.6 GDI Manualna-6

  • Kiri

    Samochód jest naprawdę świetny i wygląda dużo lepiej niż nudna golfina

  • MateuszB

    Ładne zdjęcia!

  • Kiri

    Samochód jest naprawdę świetny i wygląda dużo lepiej niż nudna golfina

  • MateuszB

    Ładne zdjęcia!

  • Koko

    na tych zdjeciach prezentuje sie lepiej niz na zywo w salonie..

  • Koko

    na tych zdjeciach prezentuje sie lepiej niz na zywo w salonie..

  • drwal

    Środek wygląda jak w jednym z ostatnio prezentowanych Focusów zdaje się.
    CO do samego i30, nadwozie nowej wersji nawet mi się podoba, problemem i30 jednak jest rzucająca się w oczy taniość. taniość materiałów, taniość plastików, nawet w nadwoziu widać tą taniość.
    Obecne i30 jakoś mnie nie rusza.

    • http://www.iparts.pl/ iParts

      stylistycznie dla mnie rewelacja

  • drwal

    Środek wygląda jak w jednym z ostatnio prezentowanych Focusów zdaje się.
    CO do samego i30, nadwozie nowej wersji nawet mi się podoba, problemem i30 jednak jest rzucająca się w oczy taniość. taniość materiałów, taniość plastików, nawet w nadwoziu widać tą taniość.
    Obecne i30 jakoś mnie nie rusza.

  • Maciek

    Każdy kto jechał i30 z tym silnikiem GDI ten wie że to auto jest mułowate, głośne i zbiera się jako tako jedynie przy wysokich obrotach. Porównywałem czasy przyspieszeń na poszczególnych biegach ze 105 konnym silnikiem 1,2 TSI w Golfie VI i na każdym biegu wygrywał Volkswagen.

    • michal_andy

      Bo ma doładowanie.. Jest droższy.

  • Maciek

    Każdy kto jechał i30 z tym silnikiem GDI ten wie że to auto jest mułowate, głośne i zbiera się jako tako jedynie przy wysokich obrotach. Porównywałem czasy przyspieszeń na poszczególnych biegach ze 105 konnym silnikiem 1,2 TSI w Golfie VI i na każdym biegu wygrywał Volkswagen.

    • michal_andy

      Bo ma doładowanie.. Jest droższy.

  • http://www.iparts.pl/ iParts

    stylistycznie dla mnie rewelacja

  • Sosik

    ale wygląd bomba, szczególnie dobrze się prezentuje w tym kolorze

  • Sosik

    ale wygląd bomba, szczególnie dobrze się prezentuje w tym kolorze

  • 10days

    Autor testu chyba nigdy nie siedział w i30 pierwszej generacji – rzuca sloganami z reklam zamiast rzetelnie podejsć do porównania

  • 10days

    Autor testu chyba nigdy nie siedział w i30 pierwszej generacji – rzuca sloganami z reklam zamiast rzetelnie podejsć do porównania

  • Anonim

     tinyurl.com/cyk9xz2

  • Anonim

     tinyurl.com/cyk9xz2