Hyundai i30 I generacji już niedługo przejdzie do historii, dzięki czemu ceny używanych egzemplarzy będą jeszcze bardziej atrakcyjne niż teraz. To pierwsze kompaktowe auto tej koreańskiej marki, które w końcu jest jakieś. Wreszcie możecie zapomnieć o niezbyt udanych poprzednikach.
W nomenklaturze modeli Hyundaia z lat 70., 80., czy 90. bardzo łatwo się pomylić. Na szczęście Koreańczycy w końcu poszli do rozum do głowy i postanowili ją uprościć. Pierwszym kompaktowym autem tej marki był niezbyt atrakcyjny stylistycznie Pony, którego można było kupić od połowy lat 70. aż do połowy lat 90. Przez ten czas na rynku zadebiutowały aż trzy generacje tego modelu.
Następcą Hyundaia Pony był nieco mniejszy Accent, który plasował się pomiędzy segmentami B i C. Przez kolejne lata na rynku pojawiały się kolejne generacje tego auta, a czwarta z nich oferowana jest do dziś, jednak już nie na wszystkich rynkach.
Hyundai i30 1,6 CVVT Comfort – w bezskutecznym poszukiwaniu wad [test]
W naszym kraju u dealerów nie ma już Accenta, zamiast niego jest dużo atrakcyjniejszy i30. Auto zadebiutowało 5 lat temu i oferowane jest nadal, ale w roku 2012 do salonów trafiła jego II generacja. W całym okresie produkcji samochód przeszedł tylko jeden drobny facelifting, w 2009 roku. Hyundai i30 wytwarzany był w Korei Północnej, Chinach, a także i w Czechach.
Pod maską kompaktowego koreańczyka znajdziemy trzy silniki benzynowe: 1,4 l (109 KM), 1,6 l (126 KM) i 2,0 l (143 KM), a także dwa diesle z oznaczeniem CRDi: 1,6 l (90-115 KM) oraz 2,0 l (140 KM). Najrozsądniejszym wyborem będą benzynowe 1,6 l i diesel o tej samej pojemności z rodziny CRDi. Dlaczego polecam akurat te silniki? Przede wszystkim ze względu na ich bezawaryjność, przyzwoitą dynamikę i rozsądne zużycie paliwa.
Hyundai Veloster 1,6 GDI – dwa w jednym [wideotest]
Odradzam natomiast motory benzynowe 1,4 l i 2,0 l. Ten pierwszy jest zdecydowanie za słaby, a drugi przy bardzo dynamicznej jeździe potrafi spalać paliwo w dość sporych ilościach – 12 l/100 km. Z kolei w mocniejszym dieslu zdarzają się awarie dwumasowego koła zamachowego i usterki turbosprężarki.
W Hyundaiu i30 napęd przekazywany jest zawsze na koła przedniej osi. Do wyboru są trzy przekładnie: 5- lub 6-biegowa ręczna bądź 4-stopniowy automat. A jak zestrojono jego zawieszenie? Czy jest to auto do szybkiej jazdy, czy może raczej nastawione na komfort? Już pierwsze chwile za kółkiem Hyundaia i30 dają wyraźnie do zrozumienia, że jazda nim jest bardzo komfortowa, na czym trochę ucierpiała trakcja. Podczas szybszego pokonywania zakrętów czuć, że auto przechyla się na boki, ale nie można mieć przecież wszystkiego.
Oprócz zaskakującego komfortu ogromnymi zaletami koreańskiego kompaktu są bez wątpienia przestronne wnętrze i wygodne fotele. Szkoda tylko, że jego design jest ponury i wyraźnie brakuje mu polotu. Można też narzekać na ubogie wyposażenie, ale dzięki temu za bardzo nie ma się co popsuć. Bezpieczeństwo jest za to na wysokim poziomie, w testach zderzeniowych Euro NCAP Hyundai i30 otrzymał aż 5 gwiazdek.
A jakie są najczęściej spotykane usterki w tym modelu? Największą przypadłością koreańczyka jest korozja, która pojawia się na klapie bagażnika oraz na drzwiach. Użytkownicy i30 narzekają na niską jakość lakieru, który dość szybko się łuszczy, i krótką żywotność sprzęgła. Sporadycznie zdarzają się uszkodzenia modułu sterującego pracą silnika.
Przed zakupem tego modelu warto sprawdzić, czy w czasie jazdy nic nie stuka. W wielu auta nieprzyjemne odgłosy potrafią wydawać odboje amortyzatorów. Wadliwa bywa też kolumna przekładni kierowniczej, która łapie luzy.
Jak najlepiej podsumować Hyundaia i30? To jedno z ciekawszych aut klasy kompakt za rozsądne pieniądze. Jest bardzo przestronne i wygodne, a dzięki komfortowo zestrojonemu zawieszeniu jazda nim to sama przyjemność, zwłaszcza w długich trasach.
Hyundai i20 1,2 Comfort – mały spryciarz [test]
Do gustu może przypaść również design i30. Nie jest co prawda zbyt wyrafinowany, ale nie można go nazwać też banalnym – chodzi oczywiście o karoserię. Dużym plusem tego modelu jest również niska częstotliwość występowania awarii. Ceny używanych egzemplarzy Hyundaia wahają się od około 30 000 do ponad 50 000 zł za prawie nowe auto.