Pięciodrzwiowy hatchback Seata istnieje na rynku od 1999 roku i zawsze stanowił w swoim segmencie interesującą alternatywę dla produktów niemieckich koncernów.
Trzecia generacja Seata Leona zaprezentowana na paryskim Motor Show w 2012 roku zebrała świetne opinie. Agresywna i pewna linia nadwozia nie pozwala pozostać obojętnym co do stylistyki. Po nieco łagodnym pokoleniu Seatów o jajowatych i obłych kształtach przyszła wreszcie pora na prawdziwie hiszpański temperament. Nowy Leon jest jednym z pierwszych przedstawicieli nowej linii stylistycznej.
Leon trzeciej generacji dostępny jest w Polsce w czterech wersjach wyposażenia: Entry, Reference, Style oraz FR. Jeśli chodzi o gamę silnikową to jest ona szeroka i tylko najbardziej kapryśny klient nie znajdzie czegoś dla siebie. Wśród jednostek benzynowych lista zaczyna się od 1.2 TSI o mocy 86 KM. Kolejnymi benzyniakami są: mocniejszy 1.2 TSI (105 KM), 1.4 TSI (122 KM lub 140 KM) oraz 1.8 TSI (180 KM). Z kolei silniki wysokoprężne to 1.6 TDI o mocy 90 KM lub 105 KM oraz 2.0 TDI o mocy 150 KM lub 184 KM.
Do tego dochodzi jeszcze dobór skrzyni biegów dzięki czemu możliwości jest sporo bo do wyboru jest 5 lub 6 stopniowa przekładnia manualna oraz dwusprzęgłowa skrzynia DSG o 6 lub 7 przełożeniach.
Najtańszy Leon z salonu kosztuje 52 835 zł w wersji Entry. W tej odmianie pod maską auta może znaleźć się albo słabszy silnik 1.2 TSI albo droższy o niecałe 10 tys. zł 1.6 TDI (90 KM). Wszystkie Leony niezależnie od wersji wyposażone są w systemy ESC, ASR, ABS, system kontroli ciśnienia w oponach, system wspomagania awaryjnego hamowania, 7 poduszek powietrznych, aktywne przednie zagłówki oraz automatyczne włączanie świateł awaryjnych podczas nagłego hamowania.
Podstawowa wersja Entry wyposażona jest w elektrycznie regulowane przednie szyby, centralny zamek sterowany z kluczyka, funkcję Coming Home, elektrycznie sterowane lusterka, regulację wysokości fotela kierowcy oraz uchwyty w bagażniku. W opcji istnieje także możliwość dokupienia klimatyzacji manualnej za 4351, 63 zł.
Nieco lepiej prezentuje się wersja Reference, która jest droższa o 6500 zł. Do standardowego wyposażenia dodawane są przednie lampy przeciwmgielne, zestaw audio Media System Touch ze slotem kart SD i MDI oraz 4 głośnikami, podgrzewane lusterka boczne, koło dojazdowe, dzielona tylna kanapa oraz co najważniejsze – klimatyzacja manualna. Opcjonalny tempomat to koszt 916,92 zł.
Jedną najkorzystniejszych cenowo jest wersja Style, która charakteryzuje się także największymi możliwościami pod względem wyboru jednostki napędowej. Najtańszy model z 1.2 TSI (105 KM) kosztuje 69 914,50 zł. W porównaniu do niższych wersji wyposażenia w Style oferowany jest w standardzie system XDS + Hill Hold. Dodatkowo klient otrzymuje na wyposażeniu: elektrycznie sterowane tylne szyby, LEDowe światła do jazdy dziennej z przodu oraz z tyłu, oświetlenie tylnej części wnętrza, regulację lędźwiową fotela kierowcy, tempomat, tylne kratki wentylacyjne, specjalne wykończenie wnętrza (wskaźniki 3D, pakiet chromowany), dodatkowy zestaw schowków, podłokietnik oraz obszytą skórą wielofunkcyjną kierownicę.
To jednak nie koniec standardowych dodatków w wersji Style. Do najdroższych a zarazem najbardziej istotnych należą bowiem 2-strefowa automatyczna klimatyzacja Climatronic oraz zestaw audio Media System Colour, w którego skład wchodzą 5-calowy kolorowy wyświetlacz dotykowy, radioodtwarzacz CD z MP3 i WMA, gniazdo USB i Aux-in, slot na karty SD, Bluetooth oraz 6 głośników.
Ceny wersji FR nie są znacznie wyższe i w przypadku niektórych wersji silnikowych różnica wynosi zaledwie 1800 zł. Ta odmiana jest jednak przeznaczona dla tych, którzy cenią sobie sportową charakterystykę oraz jeszcze bardziej wysmakowany design. Ceny wersji FR zaczynają się od 74 304,50 zł z silnikiem 1.4 TSI (122 KM), a kończą na modelu z jednostką 2.0 TDI o mocy 150 KM z 6 biegową skrzynią DSG w cenie 97 624,50 zł. Co ciekawsze, 184-konna odmiana jest tańsza o 1135 zł ale na pokładzie znajduje się 6-biegowa przekładnia manualna.
Jak już wspomniałem FR to wiele kosmetycznych zmian w stylistyce jak aluminiowe progi w drzwiach, podwójna, chromowana końcówka układu wydechowego, przyciemniane szyby boczne tylne, 17-calowe obręcze aluminiowe DYNAMIC, wykończenie wnętrza FR. Na stylistyce zmiany się jednak nie kończą. We wnętrzu bowiem kierowca i pasażer zasiądą w sportowych fotelach, z czego obydwa mają regulację odcinka lędźwiowego. Wersja ta charakteryzuje się również innym zawieszeniem.
Najważniejszą funkcję instalowaną w modelach FR pozostawiłem jednak na koniec. Jest nią system SEAT Drive Profile. Kierowca ma do wyboru 4 profile jazdy umożliwiające zmianę reakcji silnika, jego brzmienia, wspomagania kierownicy oraz oświetlenia wnętrza pojazdu.
Jeśli ktoś poczuje, że tak wyposażony Seat Leon trzeciej generacji wciąż nie odpowiada jego wymaganiom, to na deser czeka jeszcze długa lista opcji oraz pakietów dodatkowych, z którymi najlepiej zapozna Państwa sprzedawca w naszym autoryzowanym salonie Seata Euromotor w Warszawie. Wszystkich zainteresowanych kupnem serdecznie zapraszamy na jazdę próbną oraz zapoznanie się ze szczegółową ofertą na stronie pgd.seat.pl