Suzuki Swift jest niewątpliwie jednym z najbardziej udanych samochodów japońskiego koncernu. Trzecia generacja w ciągu sześciu lat istnienia na rynku sprzedała się w liczbie aż 1 mln 800 tys. egzemplarzy. Czwarta generacja kontynuuje sukces tego modelu.
Wideotest tego modelu wraz z wrażeniami jazdy ukazał się już na łamach naszego blogu. W tym artykule przyjrzę się, jakie opcje ma do wyboru klient, który zamierza kupić Suzuki Swifta czwartej generacji.
Suzuki ma dość prosty system wyboru dostępnych wersji wyposażeniowych. Dla każdego modelu jest ich kilka, a klient nie ma możliwości dokupienia wyposażenia opcjonalnego. Wersje wyposażeniowe są jednak skonstruowane w taki sposób, aby były optymalnie dopasowane do wymagań nabywcy, a ich cena była jak najbardziej korzystna. Z jednej strony ogranicza to personalizację samochodu, z drugiej – wybór staje się znacznie prostszy i bardziej korzystny cenowo.
W Polsce Suzuki Swift sprzedawany jest z silnikiem benzynowym R4 VVT o objętości skokowej 1,25 l, który generuje moc 94 KM oraz maksymalny moment obrotowy 118 Nm. Jest jeszcze wersja Sport z 1,6-litrowym silnikiem na pokładzie o mocy 136 KM, ale w tym artykule pominę ten niszowy model.
Gdy patrzy się na wyposażenie standardowe Swifta, uwagę zwraca bogata lista elementów w kategorii „Bezpieczeństwo”. Gdyby dziesięć lat temu ktoś mi powiedział, że samochód segmentu B będzie standardowo wyposażony w 7 poduszek powietrznych, systemy ABS, EBD, BAS (wspomaganie hamowania awaryjnego), ESP, kontrolę trakcji TCS, czujniki niezapiętych pasów, trzypunktowe pasy dla pasażerów na tylnej kanapie, system Isofix oraz immobiliser, uśmiechnąłbym się z politowaniem i podziwiałbym fantazję tej osoby. Wersja Premium wyposażona jest w automatycznie włączane światła mijania (DRL), a Elegance (występuje tylko w modelach 5-drzwiowych) dodatkowo w funkcję automatycznego włączania świateł (AUTO).
Jeśli klient zdecyduje się na 3-drzwiowe nadwozie, do wyboru ma trzy wersje: Club, Comfort oraz Premium. W przypadku 5-drzwiowych modeli dochodzi wersja Elegance oraz możliwość zakupu wersji Comfort z automatyczną skrzynią biegów o czterech przełożeniach. Różnica w cenie pomiędzy modelami 3-drzwiowymi a 5-drzwiowymi wynosi 3000 zł, a skrzynia automatyczna to dopłata kolejnych 5000 zł.
Najtańszego Swifta można kupić za 42 900 zł (Club). Nie jest to mało, ale za tę cenę otrzymujemy stosunkowo dobrze wyposażony pojazd z klimatyzacją manualną, elektrycznym wspomaganiem kierownicy, regulowaną kolumną kierownicy w pionie, elektrycznie sterowanymi szybami z przodu, komputerem pokładowym oraz gniazdem 12V. Praktyczność samochodu podnoszą także szyby atermiczne, tylna wycieraczka ze spryskiwaczem czy dojazdowe koło zapasowe. Na auto dla przedstawiciela handlowego to wystarczający ekwipunek.
Klienci indywidualni powinni skusić się przynajmniej na wersję Comfort. Dodatkowe 3000 zł w porównaniu z wersją Club doposażają samochód w centralny zamek ze zdalnym sterowaniem, gniazdo USB, elektrycznie sterowane oraz podgrzewane lusterka zewnętrze i radioodtwarzacz CD z czytnikiem MP3 i 6 głośnikami, którym można sterować za pomocą przycisków przy kierownicy obszytej skórą.
W zajęciu odpowiedniej pozycji za kierownicą pomoże regulacja wysokości fotela kierowcy. W przypadku przewożenia dużych gabarytowo przedmiotów przydatna będzie możliwość składania dzielonej tylnej kanapy. Z zewnątrz tę wersję Swifta wyróżniają klamki i obudowy lusterek w kolorze nadwozia.
Dla bardziej wymagających klientów jest jeszcze jedna wersja w przypadku wyboru 3-drzwiowego nadwozia. Model Premium kosztuje 48 900 zł. Za tę cenę klient otrzymuje dodatkowo pakiet zimowy, w którego skład wchodzą podgrzewanie przednich siedzeń oraz nawiew na nogi pasażerów tylnych siedzeń, którzy spoglądają zza przyciemnianych szyb. Model wyróżniają również przednie światła przeciwmgłowe oraz 16-calowe obręcze aluminiowe.
Najbogatszą wersją występującą tylko w modelach 5-drzwiowych jest Elegance, za którą trzeba zostawić u dilera 55 900 zł. We wnętrzu znajdują się klimatyzacja automatyczna z elektronicznym sterowaniem, elektrycznie sterowane tylne szyby, system kluczyka elektronicznego, tempomat sterowany z koła kierownicy, którą w tej wersji można regulować także w poziomie. O ekonomikę jazdy zadba system Start&Stop.
Dla zainteresowanych kupnem nowego Suzuki Swift salony Japan Motors w Bielsko-Białej, Chorzowie, Dąbrowie Górniczej, Krakowie oraz Warszawie mają szeroką ofertę samochodów dostępnych od ręki. W przypadku niektórych egzemplarzy rabaty sięgają nawet 7000 zł! Oferta dostępna jest na oficjalnej stronie Suzuki Japan Motors.