Trzecia generacja Fiata Punto pojawiła się pod koniec 2005 roku i od razu zyskała uznanie klientów z Europy Zachodniej. Zdobyła m.in. tytuł „Złotej kierownicy 2005”, przyznawany przez niemiecki magazyn „Autobild”. W 2009 zaprezentowano odświeżoną wersję o nazwie Fiat Punto Evo. Zmodernizowana wersja to przede wszystkim styl i funkcjonalność. Ile trzeba zapłacić za nowe Punto Evo?
Jeden z najpopularniejszych modeli Fiata oferowany jest w Polsce w czterech wersjach wyposażenia: Active, Estiva, Dynamic i Energy. Wszystkie modele Punto Evo mają system Start&Stop, który wyłącza silnik podczas postojów, np. na światłach. Niezależnie od wersji wyposażeniowej w standardzie znajdują się m.in.: elektrycznie sterowane przednie szyby, wspomaganie kierownicy Dualdrive czy regulacja kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach.
Nie trzeba także dopłacać za systemy ABS, EBD oraz BAS. Każdy model ma również poduszkę powietrzną kierowcy oraz pasażera. Dodatkowo w standardzie instalowana jest specjalna poduszka powietrzna chroniąca kolana kierowcy. Opcjonalnie Punto może zostać wyposażone łącznie aż w 7 poduszek powietrznych. Za skórzaną tapicerkę Sport, która dostępna jest tylko w wersjach Dynamic oraz Energy, podobnie jak tylne czujniki parkowania (1300 zł), klient musi zapłacić 4500 zł. Lakier metalizowany kosztuje 1700 zł, a elektrycznie otwierany szklany dach Sky Dome – okrągłe 4000 zł.
Wersja wyposażeniowa Active jest najtańszą opcją i w trzydrzwiowym nadwoziu oznacza wydatek rzędu 40 990 zł. Dodatkowa para drzwi kosztuje jedynie 1500 zł. Pod maską samochodu będzie znajdował się benzynowy silnik 1.2 o mocy 69 KM. Decydując się na skrzynię automatyczną w tej wersji, trzeba wybrać mocniejszy silnik 1.4 o mocy 77 KM. Klimatyzacja manualna (4000 zł), centralny zamek z pilotem w kluczyku (500 zł) oraz elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne z czujnikiem temperatury na zewnątrz (550 zł) to łączny koszt 53 540 zł. Przy takim budżecie warto pomyśleć o jednej z wyższych opcji wyposażeniowych, w której wymienione dodatki dostępne są w standardzie.
Co więcej, wszystkie modele w wersji Active mają komputer pokładowy z wyświetlaczem ikonowym, co jest stosunkowo ubogim rozwiązaniem. Rozbudowany system My Car w języku polskim instalowany jest od wersji Estiva. Wybierając benzynowy silnik 1.4 (77 KM) i manualną, 5-biegową przekładnię, klient zapłaci 45 990 zł. Ta jednostka napędowa zapewnia wystarczającą dynamikę do jazdy miejskiej, rozpędzając lekkie Punto (1040 kg w wersji 5-drzwiowej) do 100 km/h w nieco ponad 13 sekund. Spalanie w cyklu mieszanym wynosi 5,7 l/100 km.
Największy wybór spośród silników dostępny jest w wersji Dynamic: dwa silniki benzynowe i dwa silniki wysokoprężne. Pod maską może się zatem znaleźć wspomniany motor 1.4 (77 KM) lub 1.4 16V MultiAir o mocy 105 KM. Chcąc korzystać z zalet silnika Diesla, Punto może być napędzane jednostką o objętości skokowej 1.3 Multijet, która występuje w dwóch odmianach – o mocy 75 KM i 95 KM. Mocniejsza może zostać także połączona z automatyczną skrzynią biegów Dualogic, która ma możliwość sekwencyjnej zmiany biegów i obniża spalanie w cyklu miejskim o 0,9 l/100 km do wartości 5,0 l/100 km.
Za tak skonfigurowane Punto Evo należy zapłacić 64 990 zł. Za tę cenę klient otrzymuje nie tylko rewelacyjne parametry techniczne auta, ale wiele innych opcji wyposażeniowych, np. światła przeciwmgielne z funkcją cornering lights (doświetlanie zakrętów), dzieloną tylną kanapę w proporcji 40/60 oraz radioodtwarzacz CD/MP3 zintegrowany ze sterowaniem na kierownicy. Za system nagłaśniający firmy Interscope (głośniki i subwoofer) należy dopłacić 1500 zł. Warto zdecydować się także na czujnik deszczu za 650 zł.
Jeśli ktoś jest zainteresowany Fiatem Punto o sportowym zacięciu, to świetne rozwiązanie stanowi wersja Energy, jako jedyna wyposażona w benzynowy silnik 1.4 MultiAir Turbo 16V V mocy 135 KM i momencie obrotowym 206 Nm. Samochód osiąga pierwszą setkę już w 8,5 s. Dostępny jest co prawda tylko w wersji 3-drzwiowej, a cena podstawowa wynosi 60 490 zł. Wyposażenie standardowe obejmuje opcje z wersji Dynamic oraz system Blue&Me wart 990 zł. W jego skład wchodzi m.in. system głośnomówiący z technologią Bluetooth i gniazda USB oraz Aux-in.
Fiat Punto Evo w wersji Energy w standardzie ma także system stabilizacji toru jazdy ESP, wspomagany przez systemy ASR/MSR zapobiegające poślizgowi kół przednich podczas przyspieszania lub hamowania. HBA (Hydraulic Brake Assistance) z kolei wspomaga hamowanie awaryjne. Funkcja Hill-Holder służy do ruszania na drogach pochyłych bez pomocy hamulca ręcznego. Za wszystkie te systemy w niższych wersjach wyposażeniowych trzeba dopłacić 2000 zł.
Obecnie w warszawskim salonie Fiat Euromobil trwa promocja na nowe modele Punto Evo z silnikiem 1,4 o mocy 77 KM. Pięciodrzwiowa wersja z lakierem metalizowanym kosztuje 44 440 zł, czyli o 5000 zł mniej. Co więcej, samochód wyposażony jest gratis w pakiet o wartości 2690 zł, w skład którego wchodzą: czujniki parkowania, mata bagażnika, dywaniki, listwy ochronne drzwi oraz alarm. Dokładną specyfikację oraz ofertę można znaleźć na stronie salonu.