Nissan od dłuższego czasu oferuje w swoich crossoverach układ napędu na cztery koła o nazwie All Mode 4×4-i. W jaki sposób działa ten układ i dlaczego warto go mieć?

Zacznijmy od tego, że układ napędowy ALL MODE 4×4-i dostępny jest obecnie w pięciu modelach Nissana: X-Trail, Murano, Juke, Pathfinder oraz Qashqai. W modelu Pathfinder jest on nieco inny niż w pozostałych, ponieważ ten terenowy samochód wyposażono w skrzynię redukcyjną, pozwalającą na korzystanie z biegów szosowych i terenowych. Zasada działania samego układu napędowego jest jednak identyczna.

Poza modelem Pathfinder wszystkie pozostałe oferowane są z silnikiem umieszczonym poprzecznie. Każdy z nich jest zespolony ze skrzynią biegów i przekazuje stale napęd na przednią oś. W normalnych warunkach, gdy żadne z kół nie wpada w poślizg, napędzane są tylko przednie koła. Napęd tylny jest automatycznie dołączany w razie potrzeby lub w wybranych modelach za pomocą pokrętła ustawionego w pozycji LOCK.

Wał napędowy prowadzący napęd ze skrzyni biegów do tylnej osi jest podzielony sprzęgłem wielopłytkowym, które włącza lub wyłącza napęd tylnej osi. Gdy koła przednie wpadną w poślizg, wtedy czujnik różnicy prędkości obrotowej umieszczony w sprzęgle wielopłytkowym oraz czujniki układu ESP przy kołach obliczają różnicę prędkości między przednimi a tylnymi kołami oraz wysyłają sygnał do komputera sterującego napędem ALL MODE 4×4-i. Tam zostaje obliczona odpowiednia porcja mocy, która ma być przeniesiona na tylne koła. Komputer wysyła sygnał do elektromagnesów dociskających tarcze sprzęgła wielopłytkowego. Włączają one sprzęgło, ale nie całkowicie, lecz w takim stopniu, jak wyliczył komputer. Napęd zostaje częściowo przeniesiony na tylną oś. Gdy komputer wyśle sygnał o potrzebie maksymalnej mocy na tylnej osi, wtedy sprzęgło włącza się całkowicie i na obie osie trafia taka sama porcja mocy.

Układ ALL MODE 4×4-i współpracuje również z czujnikami systemu kontroli stabilizacji toru jazdy ESP. Gdy jedno z kół wpadnie w poślizg, układ ESP również może je przyhamować, by kierowca nie stracił kontroli nad pojazdem. Systemy ESP i ALL MODE 4×4-i kontrolują również przechyły nadwozia na zakrętach lub nierównościach i w razie potrzeby przyhamowują lub napędzają odpowiednie koło, zapobiegając poślizgowi lub przewróceniu auta.

Jak działa układ ALL MODE 4×4-i w praktyce? Wyjaśnimy to na przykładzie samochodu ruszającego na śliskiej nawierzchni. Gdy kierowca wciska pedał gazu, a przednie koła wpadną w poślizg, już po ułamku sekundy komputer dostaje sygnał, że przednie koła kręcą się szybciej niż tylne. Proporcjonalnie do różnicy prędkości kół obu osi sprzęgło wielopłytkowe dołącza napęd tylnej osi. Gdy samochód zaczyna ruszać z miejsca, a różnica prędkości między kołami przedniej i tylnej osi zaczyna się zmniejszać, płynnie spada również moc na tylnej osi, aż do jej całkowitego zaniku, gdy koła przednie kręcą się z tą samą prędkością co tylne.

A czy napęd ALL MODE 4×4-i przydaje się, gdy samochód wpadnie w poślizg na zakręcie? Oczywiście! Gdy przednie koła wpadną w poślizg i wystąpi tzw. zjawisko podsterowności, napęd ALL-MODE 4×4-i przekieruje część mocy, z którą nie radzi sobie przednia oś, na tylną, by ustabilizować pojazd i nadać mu neutralną charakterystykę. Jednocześnie układ ESP przyhamuje odpowiednie koła, by zmniejszyć prędkość bez powodowania destabilizacji pojazdu. W przypadku wystąpienia nadsterowności układ ALL-MODE 4×4-i odłączy napęd tylnej osi odpowiedzialnej za poślizg i przekieruje większą moc na przednie koła, by odzyskać kontrolę nad samochodem. Skorzysta przy tym z układu hamulcowego.

Poprzedni wpis Następny wpis