Wybierz markę

żółty elektryczny samochód sportowy z boku, w tle lotnisko, element świąteczny - stroik zimowe zamglenie, zasięg elektryka zimą: Ford Mustang Mach-E

Ford Mustang Mach-E jest bestsellerowym samochodem elektrycznym oczywiście nie tylko dlatego, że jedzie na legendzie „Tego” Mustanga. Na swój sukces zapracował wieloma elementami, w tym takimi, których w samochodach sportowych nawet teraz byśmy się nie spodziewali. W czasie kiedy zastanawiamy się, jak zwiększyć zasięg elektryka zimą, przypomina nam się funkcja Mustanga Mach-E, która potwierdza jego kompletność. Jednocześnie pomaga optymalnie gospodarować energią, co jest tym ważniejsze, im zimniejsze są dni. A zima ma wrócić. Zapraszamy do przeczytania podpowiedzi, które pozwolą cieszyć się dłuższym zasięgiem każdego samochodu elektrycznego, nie tylko z mustangiem na masce.

Wspomniana funkcja, która potwierdza kompletność Mustanga Mach-E to wyświetlanie zużycia energii z podziałem na grupy odbiorców. Może nieszczególnie odkrywcza, ale mimo wszystko dzięki niej odkrywamy, jak zaskakująco dużo energii pochłania nasz komfort termiczny.

ekran i wskaźniki zużycia i rozdziału energii w samochodzie elektrycznym, zasięg elektryka zimą: Ford Mustang Mach-E

W związku z tym zaledwie 57% energii idzie tam, gdzie spodziewalibyśmy się zużycia absolutnie dominującego. I to było nasze największe zaskoczenie, jakie przyniósł redakcyjny zimowy test Mustanga. Zaskoczenie wciąż jest żywe, bo mimo że był to test ubiegłoroczny, problem obchodzi nas zdecydowanie bardziej niż zeszłoroczny śnieg. Tym chętniej dzielimy się podpowiedziami Forda pod hasłem: eksploatacja samochodu elektrycznego w zimie.

W tym miejscu chciałem dopisać, że wskazówki jak zwiększyć zasięg elektryka zimą dotyczą także hybryd plug-in, hybryd w ogóle… No właśnie, z wyjątkiem chyba tylko jednej podpowiedzi, dotyczą wszystkich samochodów, bez względu na rodzaj napędu, także tradycyjnych aut spalinowych. Prawa przyrody są takie same dla wszystkich modeli różnych marek, tylko dla modeli elektrycznych są bardziej nieubłagane. A bardziej nieubłagane dlatego, że zasięg auta elektrycznego jest jego bodaj najistotniejszym parametrem. Z tego powodu już w tytule zaznaczyłem, że nie będzie tu cudowania i przekonywania o odkrywczości porad. Wierzę jednak, że przypomnienie albo naprowadzenie każdemu się przyda.

Zwiększamy zasięg elektryka zimą

Zacznijmy od wskazówek zdecydowanie bardziej adekwatnych do samochodów z napędem elektrycznym niż spalinowym.żółty elektryczny samochód sportowy, zimowe zamglenie, zasięg elektryka zimą na przykładzie: Ford Mustang Mach-ENagrzewajmy wnętrze samochodu przed jazdą, najlepiej podczas ładowania.
Mustang Mach-E jest wyposażony w aplikację Ford Pass, dzięki której możemy zaplanować ogrzanie wnętrza do pożądanej temperatury na określoną godzinę. Kiedy podczas ładowania akumulatora czerpiemy energię do ogrzewania z sieci, to nie wykorzystujemy energii już w baterii zgromadzonej. To oczywista oczywistość, ale też jednocześnie nagrzewamy akumulator, który już z chwilą rozpoczęcia jazdy będzie pracował z optymalną temperaturą.

Jak najczęściej korzystajmy z funkcji One Pedal Drive.
Ford Mustang Mach-E ma na swoim seryjnym wyposażeniu system One Pedal Drive. (W elektrykach innych marek czasem występuje pod inną nazwą, ale chodzi o to samo). Dzięki temu układowi zarówno przyspieszaniem, jak i wytracaniem prędkości możemy sterować przy użyciu tylko pedału przyspieszenia. Korzystamy równocześnie na maksymalnym odzysku energii przy zwalnianiu, przy każdym odjęciu gazu. A to przecież także wpływa na zasięg elektryka zimą i o każdej innej porze roku.

Podróżujmy w trybie jazdy najbardziej „eko” – Whisper.
Eko w naturalny sposób łączy się z ekologią i ekonomiką (spalania). Nie dziwimy się jednak, że Ford w nazewnictwie trybu jazdy auta sportowego nie użył zwrotu „eco”, ale poszedł w szepty. Jazda w trybie Whisper nie oznacza jazdy wolnej i nudnej. Chodzi w niej o płynność, a starając się przewidywać sytuację na drodze, nudzić się nie będziemy. Ba, możemy nawet dla rozrywki wyznaczyć sobie „eko” cel. Osiągniemy go przede wszystkim unikając gwałtownego przyspieszania. Pamiętamy przecież z fizyki, że opór aerodynamiczny rośnie proporcjonalnie do kwadratu prędkości. Jeśli dwukrotny wzrost prędkości skutkuje czterokrotnym zwiększeniem oporu aerodynamicznego to samochód, aby go pokonać, musi zużyć nieproporcjonalnie dużo energii.

Zwiększamy zasięg każdego samochodu

Są i zasady absolutnie uniwersalne, dzięki którym możemy zwiększyć zasięg każdego samochodu. Bez względu na to, czy zasięg ten osiągamy na jednym ładowaniu, czy na jednym tankowaniu.

żółty elektryczny samochód sportowy z przodu, na moście, zimowe zamglenie, zasięg elektryka zimą na przykładzie: Ford Mustang Mach-E

Podgrzewajmy fotel i kierownicę zamiast używać klimatyzacji.
Klimatyzacja zużywa znacznie więcej energii elektrycznej niż jest potrzebne do podgrzewania fotela i kierownicy. Przyznaję się, że ja głupi szybko wyłączałem żonie ogrzewanie fotela. Poprawię się. Teraz będę wyłączał klimatyzację, zaraz jak szyby odparują.

Zaufajmy elektronice.
Zdecydowanie warto korzystać z aktywnego tempomatu oraz wszelkich innych ułatwień i podpowiedzi, które daje nowoczesny samochód. I tu przypomina mi się doświadczony kierowca, kolega redaktor Mariusz, który podczas jednego z Supertestów Ekonomii Autoklubu Dziennikarzy Polskich chciał być lepszy w ekonomicznej jeździe od tempomatu. Sprzyjać jeździe bez tempomatu miała pofałdowana trasa z Wieliczki do Zakopanego. Skończyło się tym, że był to ostatni raz, kiedy Mariusz myślał, że może wygrać z komputerem pokładowym. Dodatkowo w Mustangu Mach-E warto zaplanować trasę z wykorzystaniem aplikacji Ford Pass i funkcji planowania podróży. Dzięki temu pojedziemy trasą zoptymalizowaną pod kątem potrzebnych doładowań, wydajności akumulatora, topografii terenu oraz najkrótszego czasu podróży.

Wyrzućmy balast.
W lecie nie chcemy wozić zbędnych kilogramów i bagażnika na rowery, nie chciejmy i zimą, kiedy bagażnik zmieniamy na narciarski. Przy ujemnych temperaturach balast dział jeszcze bardziej na minus zasięgu.

Dbajmy o zalecane ciśnienie powietrza w oponach.
Kiedy temperatury są na minusie, to zmniejsza się ciśnienie w oponach – takie jest odwieczne prawo natury. Niskie ciśnienie powoduje większy opór toczenia i w konsekwencji… wiadomo – większe zużycie. Wskaźniki są tu naprawdę warte uwagi. Wraz ze spadkiem temperatury otoczenia o 10 stopni Celsjusza ciśnienie powietrza w oponach spada o ok. 0,1 bara. W naszych warunkach atmosferycznych realnie całkiem łatwo jest stracić w związku z tym 3% zasięgu. Nie myślmy zatem, że komunikat o niskim ciśnieniu w oponach jest błędem z wymrożenia, a reagujmy na podpowiedzi sytemu.

Na Nowy Rok życzenia całoroczne

Zasięg elektryka zimą (i każdego innego samochodu o każdej porze roku) zależy w głównej mierze od nas samych. Dlatego życzymy sukcesów w realizacji zakładanych celów, niezależnie od tego, czy będą one ekonomiczno-ekologiczne, czy sportowe. Do życzeń z pewnością dołączają się pracownicy salonów i serwisów Forda.

Radek Pszczółka

Ford Mustang Mach-E na żółto i na niebiesko

żółty samochód sportowy widok z przodu - Ford Mustang Mach-E żółty samochód sportowy widok 3/4 z przodu - Ford Mustang Mach-E niebieski samochód sportowy widok 3/4 z przodu - Ford Mustang Mach-E niebieski samochód sportowy widok 3/4 z przodu - Ford Mustang Mach-E
Poprzedni wpis Następny wpis

    Szukasz auta dla siebie?
    Wypełnij formularz, a my się z Tobą skontaktujemy!