Minivany to typowe rodzinne samochody, które o swoje miejsce na rynku walczą z SUV-ami, wypychającymi zeń także sedany i hatchbacki. Wciąż jednak do dyspozycji klientów jest wiele typowo familijnych pojazdów. Co aktualnie mają nam do zaproponowania producenci?
Seat
W ofercie Seata znajdziemy Alhambrę. To rodzinne auto dysponuje sporą przestrzenią i szeregiem mocnych silników. Już w podstawowej wersji dostaniemy 150-konny motor. Jest to 1.4 TSI, oferowane za 104 400 zł. Taką samą mocą dysponuje bazowy diesel. Jest nim 2.0 TDI, które kosztuje od 114 700 zł z wyposażeniem Reference.
Jeśli chcielibyśmy mieć w Alhambrze automat, musimy zdecydować się na wyższy poziom wyposażenia Style. 6-biegowe DSG dostaniemy tu z 2-litrowym turbodieslem, wspomnianym wyżej. Cena takiego auta wynosi od 141 700 zł.
Najmocniejszym silnikiem w gamie jest 220-konne TSI. Jest ono oferowane wyłącznie z 6-biegowym automatem i wyposażeniem Style Advanced. Cena takiej Alhambry wynosi 154 800 zł.
Umów się na jazdę testową Seatem Alhambrą
Kia
Typowo familijnego minivana ma w swojej ofercie także Kia. Propozycją koreańskiego producenta jest model Carens. Jego cena bazowa wynosi 69 990 zł. Jest to jednak auto mniejsze od Alhambry.
Bazowym silnikiem Carensa jest 1.6 GDI, rozwijające 135 KM. Podstawowy diesel to z kolei 1.7 CRDi o mocy 115 KM. Jego cena wynosi 79 490 zł z bazowym wyposażeniem M.
Automat w Carensie dostaniemy od kwoty 94 490 zł. Jest on sprzęgnięty do pracy z 2-litrowym, topowym silnikiem benzynowym o mocy 166 KM. Ta wersja wymaga też postawienia na bogatsze wyposażenie L.
Umów się na jazdę testową Kią Carens
Opel
W ofercie Opla znajdują się dwa minivany. Jest to Meriva i nowa Zafira. Obydwa auta to propozycje doskonale znane. Mniejsza Meriva w cenniku promocyjnym zaczyna się od sumy tylko 50 800 zł. W tej kwocie dostaniemy 1,4-litrowy silnik benzynowy o mocy 100 KM, z wyposażeniem Essentia.
Podstawowym dieslem jest 1.6 CDTI o mocy 95 KM. Jego ceny zaczynają się od 63 200 zł. Co ciekawe, Meriva nie jest oferowana z motorem wysokoprężnym sprzęgniętym z automatem. Najtańszą wersją z automatyczną skrzynią biegów w Merivie jest 1.4 Turbo o mocy 120 KM. Ceny Merivy w tym wariancie, z wyposażeniem Enjoy zaczynają się od 62 250 zł.
Warto tu wspomnieć, że Meriva oferowana jest także z fabryczną instalacją LPG. Silnik 1.4 Turbo o mocy 120 KM, z ręczną, 5-biegową przekładnią kosztuje od 60 350 zł.
Zafira to już duży minivan, większe zatem są także ceny. Cennik Opla jest jednak dosyć przystępny, szczególnie w wersji promocyjnej. Dzięki temu za 120-konną Zafirę po liftingu, z wyposażeniem Enjoy, zapłacimy 76 950 zł.
Najtańszym dieslem jest 1.6 CDTI Ecotec o mocy 120 KM. Kosztuje on od 88 050 zł. Jest on parowany z 6-biegowym manualem.
Automat w Zafirze dostaniemy od kwoty 86 250 zł. Jest on sparowany z silnikiem 1.4 Turbo Ecotec. Ten sam motor, ale z ręczną skrzynią biegów, oferowany jest z instalacją LPG. Jego ceny zaczynają się od 87 750 zł. Opel w Zafirze oferuje także fabryczną instalację CNG. 1,6-litrowy silnik benzynowy o mocy 150 KM, wyposażony w ten dodatek to wydatek startujący od pułapu 91 750 zł.
Umów się na jazdę testową Oplem Merivą lub nową Zafirą
Fiat
Włoski producent dysponuje trzema rozwiązaniami typowo rodzinnymi. Pierwszą, tak bardzo familijną, jak tylko się da, jest model 500L. To przestronne auto zaczyna się już od 48 400 zł. Za tę kwotę dostajemy 1,4-litrowy silnik benzynowy o mocy 95 KM oraz podstawowe wyposażenie Pop.
W 500L Fiat proponuje tylko jednego diesla. Jest to 120-konny 1.6 MultiJet II. Jego cennik otwiera kwota 67 400 zł.
Najmocniejszym motorem w ofercie Fiata 500L jest właśnie wspomniany MultiJet, ale równolegle z nim dostępny jest też silnik benzynowy, który oferuje identyczną moc. 120-konny T-Jet zaczyna się od 53 900 zł.
Formę minivanów mają także samochody użytkowe, przystosowane do przewozu osób. Stąd na liście propozycji Fiata znalazł się Qubo oraz Doblo. Mniejszy z nich, czyli Qubo, zaczyna się od kwoty 43 600 zł, za którą dostaniemy 1,4-litrowy silnik benzynowy o mocy 77 KM. To jedyna jednostka o zapłonie iskrowym w katalogu tego samochodu.
Alternatywą jest 1,3-litrowy MultiJet o mocy 80 KM. Jego cennik otwiera suma 55 100 zł. Diesel jest jedynym motorem w ofercie Qubo, z którym możemy dostać wyposażenie Trekking, bogatsze nawet od wersji Lounge.
Nieco większy wybór silników dostajemy w przypadku Doblo. Tutaj Fiat przygotował motor benzynowy o pojemności 1,4 l, w dwóch wariantach mocy: 95 i 120 KM oraz wysokoprężną jednostkę 1.6 MultiJet, która rozwija identyczne moce.
Podstawową wersją jest słabszy silnik benzynowy, który jako jedyny dostępny jest z wyposażeniem Pop. Tu ceny zaczynają się od 52 000 zł. Bazowego diesla dostaniemy z bogatszym pakietem opcji Easy za 73 300 zł.
Umów się na jazdę testową Fiatem 500L, Qubo lub Doblo
Ford
Wśród wszystkich prezentowanych dzisiaj producentów Ford ma największą gamę mini- i mikrovanów. Najwięcej komfortu zapewni Galaxy. Ten model to największy minivan w ofercie Forda. Jego ceny zaczynają się od 119 000 zł za odmianę ze 160-konnym silnikiem EcoBoost.
Podstawowym dieslem jest z kolei 2.0 TDCi, który rozwija 120 KM. Ford Galaxy z tą jednostką kosztuje od 125 000 zł. Automat w tym modelu dostaniemy od kwoty 140 000 zł. W tej cenie przekładnia PowerShift będzie sparowana z 2.0 TDCi o mocy 150 KM.
Minimalnie mniejszy, ale dużo bardziej dynamicznie wyglądający jest model S-Max. Jego ceną bazową jest 107 500 zł. Za tę kwotę z salonu Forda wyjedziemy S-Maxem z 1,5-litrowym EcoBoostem o mocy 160 KM.
Podobnie jak w przypadku Galaxy, bazowym dieslem S-Maxa jest 2.0 TDCi o mocy 120 KM. Cennik tej wersji otwiera kwota 113 500 zł. Najtańszy automat w S-Maksie kosztuje 128 500 zł – jest to wersja, w której parą do skrzyni PowerShift jest 150-konny diesel.
Jeszcze mniejszą propozycją Forda jest kompaktowy minivan o nazwie C-Max. Jest on oferowany w dwóch wariantach nadwoziowych: Compact oraz Grand. Ceny pierwszego z nich zaczynają się od kwoty 68 700 zł. Grand, czyli 7-miejscowa odmiana z przesuwnymi drzwiami, zaczyna się od 77 250 zł.
Gama jednostek C-Maxa jest bardzo szeroka. Tylko w podstawowej wersji wyposażenia dostajemy do wyboru aż 14 wariantów o różnych pojemnościach i mocach, z różnymi skrzyniami biegów. Zatem każdy znajdzie tu coś dla siebie.
Podstawowym wariantem jest 1,6-litrowy silnik Ti-VCT, który rozwija 85 KM. Jego ceny zaczynają się od 68 700 zł. 100-konnego EcoBoosta o pojemności 1,0 l możemy mieć za 74 200 zł.
Podstawowy diesel to 1.5 TDCi, rozwijający 95 KM. Jego ceny zaczynają się od 80 400 zł.
Najmniejszym minivanem, który śmiało można już określić mianem mikrovana, jest w gamie Forda B-Max. Ten samochód charakteryzuje się brakiem słupka B w konstrukcji. Dzięki temu dostęp do wnętrza jest wyjątkowo dobry. To także zasługa przesuwnych tylnych drzwi.
Podstawowa wersja wyposażenia Ambiente oferowana jest z trzema silnikami. Są to 1.5 TDCi o mocy 75 KM, który kosztuje od 63 800 zł, 1.0 EcoBoost o mocy 100 KM, którego ceny zaczynają się od 56 400 zł oraz bazowy, wolnossący silnik 1.4, rozwijający 90 KM. Jest on niewiele tańszy od litrowego trzycylindrowca. Jego ceny startują od pułapu 55 300 zł.
Dwa dodatkowe pojazdy rodzinne w ofercie Forda to pojazdy pochodne od użytkowych. Mowa o rodzinie Tourneto, a dokładniej o modelach Connect i Courier.
Mniejszy Courier zaczyna się od 47 400 zł. W tej kwocie dostaniemy wyposażenie Ambiente i litrowy silnik EcoBoost o mocy 100 KM. 1,5-litrowy TDCi oferowany jest od 58 700 zł. Za tę kwotę dostaniemy wersję 75-konna tego diesla z wyposażeniem Trend. Odmiana 95-konna wymaga dopłaty do sumy 60 400 zł.
Jeszcze więcej miejsca w kabinie i w bagażniku dostaniemy w modelu Connect. Jest on dostępny w wersji przedłużonej Grand oraz zwykłej, 5-miejscowej. Ceny Connecta startują od pułapu 74 661 zł. Za tę kwotę Ford oferuje nam wyposażenie Ambiente oraz 1,5-litrowy silnik TDCi o mocy 75 KM.
Co ciekawe, w Connekcie nie ma w ofercie jednostek benzynowych. Dostępne są jeszcze motory Diesla o mocy 100 i 120 KM. Topowa wersja to 1.5 TDCi 120 KM z przekładnią automatyczną PowerShift. Ceny takiego Connecta z wyposażeniem Trend startują od pułapu 95 817 zł.