Jeep Compass 4xe skrywa duży sekret. Jego wyjątkowość polega na połączeniu off-roadowego charakteru z miejskim samochodem z segmentu C-SUV. To wersja dla osób racjonalnych, rzeczowych, ale zafascynowanych możliwością oderwania się od codziennej rutyny. Po prostu to wersja dla „pragmatycznych marzycieli”. Sprawdzaliśmy go przez 1500 km.

Jeep Compass 4xe

Jeep Compass 4xe, ochrzczony małym Grand Cherokee

Nadwozie Jeepa Compass ma wygląd zewnętrzny prawdziwego modelu Jeep, ale równocześnie modelu, który doskonale wpisuje w miejską dżunglę.

Jak każdy Jeep ma charakterystyczną osłonę chłodnicy, pionową partię przednią i wyraziste prostokątne nadkola. Po delikatnym liftingu, jaki Compass przeszedł w roku 2021, jeszcze bardziej uwypuklono te elementy.

Jeep Compass 4xe

Projektanci zmienili wygląd legendarnego grilla Jeep, unosząc go w pionie i dzieląc na dwie poziome sekcje. Zmieniono także reflektory i obecnie zamontowane są full LED o cieńszym, smukłym profilu. Dodatkowo, dolny wlot powietrza jest teraz szerszy i bardziej widoczny.

Nowe oświetlenie przednie zwiększa jasność o około 100% w stosunku do reflektorów ksenonowych, poprawiając zarówno percepcję głębi, jak i oświetlenie boczne. Równocześnie zawężenie luster reflektorów, w połączeniu z bardziej uwypuklonym profilu osłony chłodnicy, sprawiło upodobnienie do flagowego modelu Jeep Grand Cherokee

Jeep Compass 4xe

O miejskim charakterze modelu świadczą natomiast m.in. kamera 360 stopni i uchylanie klapy bagażnika.

Kamera oferuje, wyświetlany na 10,1” cyfrowym ekranie dotykowym, widok 360 stopni na samochód i jego otoczenie. Dzięki czterem kamerom o wysokiej rozdzielczości umieszczonym na grillu, lusterkach bocznych i klapie bagażnika, system oferuje cztery różne widoki. Widok ten aktywuje się podczas jazdy z prędkością do 12 km/h. Pozwala to na swobodne parkowanie na ciasnych parkingach, ale także podczas przejazdu przez przeszkody terenowe.

Jeep Compass 4xe

Atutem jest także klapa bagażnika otwierana bez użycia rąk, a jedynie poprzez ruch stopą pod tylnym zderzakiem. To bardzo pomocny system dla osoby wracającej ze sklepu z zajętymi rękami.

Wnętrze – wszystko pod ręką

Celem zespołu projektowego Jeepa było, aby wraz z liftingiem całkowite przeprojektować wnętrze. W efekcie nadano mu bardziej nowoczesny, wyrafinowany styl, spójny z wyglądem zewnętrznym pod względem elegancji i linearności. Jednocześnie zadbano jeszcze o poprawę praktyczności i bardziej funkcjonalnego wykorzystania przestrzeni oraz zaoferowania większych możliwości personalizacji.

Jeep Compass 4xe

Zmieniono wszystkie elementy, od deski rozdzielczej przez tunel centralny po panele drzwi. W rezultacie w testowym modelu było wyrafinowane, przestronne wnętrze wykończone materiałami najwyższej jakości i z nowoczesnymi technologiami.

Zastosowanie różnych materiałów i faktur, nadało nowej desce rozdzielczej trójwymiarowy efekt z poziomym „trójwarstwowym otwarciem”, przypominającym styl architektoniczny.

AUTA DOSTĘPNE OD RĘKI

Perełka stylistyczną jest m.in. centralny poziomy panel deski rozdzielczej. Ma on niezwykle cienkie wloty powietrza, które znikają prawie całkowicie w jego warstwowej strukturze.

Elementy sterujące są płynnie zintegrowane i łatwo dostępne, podobnie jak dotykowy ekran systemu Uconnect dominujący na środku deski rozdzielczej, teraz umieszczony wyżej i w bardziej ergonomicznej pozycji.

Celem zespołu projektowego była również poprawa funkcjonalności. Przeprojektowany tunel centralny znajduje się teraz wyżej i oferuje nowy, duży, prawie 5-litrowy schowek pod środkowym podłokietnikiem oraz dodatkowy schowek o pojemności 2,4 litra obok dźwigni zmiany biegów, do przechowywania mini-tabletu lub innych małych akcesoriów. Te liczne inteligentne rozwiązania zapewniają prawie trzykrotnie większą pojemność schowków.
Kolejną ważną nową, funkcją high-tech Nowego Compassa jest 10,25” cyfrowy zestaw wskaźnikó Full HD podkreślający nowoczesny charakter modelu.

Jeep Compass 4xe

Jeep Compass 4xe, czyli hybrydowe serce

O tym, że Jeep będzie miał napęd hybrydowy chyba nie śniło się nawet ekologom. Tymczasem wymogi odnośnie emisji spalin w UE zmusiły producenta do zastosowania takiego układu napędowego. Tyle tylko, że nie ograniczono się do prostego układu napędowego. Jest on zgodny z filozofią marki „jedź gdzie chcesz”.

Kluczowymi elementami napędu jeepa Compass 4xe są:
— 1,3-litrowy, czterocylindrowy, benzynowy silnik spalinowy z turbodoładowaniem o mocy 130 i momencie obrotowym 270 Nm.

— Dwa silniki elektryczne. Jeden znajduje się na przedniej osi i zestawiony jest z silnikiem spalinowym, który oprócz pracy w synergii z silnikiem, może w razie potrzeby działać jako generator wysokiego napięcia. Drugi z nich umieszczony jest na tylnej osi i dostarcza 60 KM mocy i 250 Nm momentu obrotowego, generując trakcję i odzyskując energię podczas hamowania. Łączna moc dwóch źródeł energii (elektrycznej i cieplnej) wynosi 190 KM.

— Akumulator 11,4 kWh, 400 Volt znajduje się w bezpiecznym miejscu pod siedzeniem w drugim rzędzie.

Jeep Compass 4xe

Compass 4xe – Napęd przedniej osi

Dzięki zintegrowaniu elektrycznego urządzenia na pasku pomocniczym możliwe było zaprojektowanie sterowania, która optymalizuje dynamikę i wydajność silnika spalinowego oraz automatycznej skrzyni biegów. Rezultatem jest napęd osi przedniej przewyższający wszelkie porównywalne konwencjonalne układy napędowe, potrafiący zapewnić dynamiczne, płynne i wydajne działanie.

Akumulator pozwalający na zachowanie pojemności bagażnika i przestronności kabiny pasażerskiej.

W akumulatorach litowo-jonowych o mocy 11,4 kWh i napięciu 400 V stosuje się kobalt, nikiel, mangan/ grafit. Akumulator jest umieszczony pod drugim rzędem siedzeń, gdzie zabezpieczony jest przed zewnętrznymi elementami. Umieszczony w stalowej obudowie akumulator ma specjalny obwód nagrzewnia i chłodzenia, który utrzymuje jego optymalną temperaturę, zapewniając optymalną wydajność.

Warto zwrócić uwagę, że w modelach Jeepa 4xe, dzięki niewielkiemu rozmiarowi modułu ładującego umieszczonego w bagażniku oraz umieszczeniu silnika elektrycznego pod podłogą, pojemność bagażnika jest praktycznie taka sama jak w wersji z silnikiem konwencjonalnym (420 litrów z oparciem ustawionym pionowo).

Jeep Compass 4xe

Zelektryfikowane tryby jazdy

Użytkownik Compassa 4xe może spersonalizować doznania z jazdy zgodnie ze swoimi potrzebami i rodzajem podróży.

System ma trzy tryby pracy – hybrydowy, elektryczny i E-save. To w jakim trybie chce jechać, wybieramy przyciskiem po lewej stronie kierownicy.

Poniżej szczegółowe informacje:

HYBRID – domyślny tryb wybierany podczas uruchamiania samochodu. Silnik spalinowy i silnik elektryczny współpracują ze sobą w zależności od rodzaju drogi, podczas faz odzyskiwania energii w trakcie hamowania. Początkowo, system preferuje jazdę elektryczną (zatem energia jest dostarczana przez silnik elektryczny na koła tylne). Kiedy akumulator osiągnie minimalny poziom naładowania, przełączany jest na napęd spalinowy. System steruje uruchomieniem i pracą silnika za pomocą algorytmu zaprojektowanego w celu maksymalizacji poziomów wydajności.
Algorytm optymalizacji jazdy w trybie HYBRID przeznaczony jest do zarządzania najkorzystniejszą konfiguracją samochodu, uwzględniając następujące czynniki:
Poziom energii (stan naładowania) pakietu akumulatorów.
Mapy wydajności silnika elektrycznego i spalinowego.
Polecenia wydawane przez kierowcę.
Sytuacje związane z podróżą i otoczeniem (gradienty, temperatura otoczenia itp.).

Jeep Compass 4xe

Praca silnika spalinowego podczas jazdy zależy od różnych kombinacji powyższych czynników. Gdy poziom naładowania akumulatora jest niski, silnik spalinowy włącza się, aby zapewnić moment obrotowy potrzebny na przednie koła, kompensując brak napędu elektrycznego z kół tylnej osi.

ELECTRIC – tryb w pełni elektryczny, który zapewnia zasięg do 50 km. Samochód porusza się wyłącznie przy użyciu energii elektrycznej, tak długo jak ma wystarczająco naładowany akumulator. System automatycznie przełącza się w tryb HYBRID, gdy akumulator rozładuje się poniżej bezpiecznego poziomu lub w razie konieczności gwałtownego przyspieszenia. Maksymalna prędkość w tym trybie wynosi 130 km/h.

E-SAVE – tryb podtrzymywania ładowania lub ładowania akumulatora podczas jazdy z silnikiem spalinowym. Tryb E-SAVE obsługuje dwa tryby wtórne. Są to:

— Oszczędzanie baterii – utrzymuje naładowany akumulator, używając w większości silnika spalinowego;

– Ładowanie baterii – ładuje akumulator do 80%, wykorzystując pracę silnika spalinowego, który napędza połączony przedni generator elektryczny

Jeep Compass 4xe

Hamowanie odzyskowe

Jak w przypadku każdej hybrydy, Jeep 4xe umożliwiający odzysk energii kinetycznej podczas fazy zwalniania i hamowania. Energia jest magazynowana w akumulatorze, a nie rozpraszana w postaci ciepła na tarczach hamulcowych. Tradycyjny układ hamulcowy jest używany, aby zatrzymać samochód w razie awaryjnego hamowania lub podczas jazdy z bardzo niską prędkością.

W trasę, czyli sprawdzam

Włączamy silnik i jak każda hybryda ruszamy z napędem elektrycznym. O tym jak szybko włączy się napęd spalinowy zależy poziom naładowania akumulatora. Z Warszawy do Krakowa jechałem jako hybryda i przy przejeździe trasy 310 km ze średnią prędkością 87 km/h, zużycie benzyny wyniosło 7,4 l/100 km.

Chcąc dokładnie sprawdzić eksploatację modelu jako wersja elektryczna, podłączyłem wtyczkę ładowania i przeżyłem szok. W samochodzie jest bateria o pojemności 11,4 kWh, czyli taka sama jak jest większości modeli PHEV. Jednakże o ile zawsze naładowanie takiej baterii z domowego gniazdka trwa ok 6 godzin, w tym wypadku jest to jedynie 3 godziny!!!

Jeep Compass 4xe

Zważywszy zaś, że moja praca odbywa się głównie w domu, ale trzy/cztery razy dziennie muszę wyjechać (trasy po ok 25 km), samochód jeździł głównie jako wersja elektryczna. Za każdym razem po dojeździe do domu podłączałem wtyczkę i zawsze ruszałem w pełni naładowanym modelem. Koszty takiej eksploatacji to ok 20 zł za 100 km w mieście.

Chcąc jednak dokładnie sprawdzić, jakie jest zużycie paliwa w przypadku jazdy tylko jako hybryda, po całkowitym wyczerpaniu akumulatora (zawsze zostaje ok 3% pojemności) rozpocząłem jazdę z wykorzystaniem układu hybrydowego. W sumie przejechałem w mieście 142 km. Silnik elektryczny napędzał koła w tym czasie przez 47 km, a jednostka spalinowa przez 95 km. W efekcie pojazd na tej trasie zużył średnio 7,6 l/100 km.

Jeep Compass 4xe

Nie są to wartości duże zważywszy, że jazda była tylko w mieście czyli następowało częste ruszanie, a masa własna Compassa 4xe razem z kierowcą wynosi 1935 kg.

W gorszych warunkach

Obok dźwigni zmiany biegów jest także przełącznik SAND/MUD-SNOW-AUTO-SPORT. Wybierając jeden z tych systemów, algorytm pracy układu włącza najbardziej optymalne przełączenia napędów i reakcję na pedał hamulca i przyspieszenia. Nie mieliśmy okazji sprawdzić tego układu, gdyż obecnie skupiliśmy się na układzie hybrydowym. Te systemy sprawdzimy przy kolejnym testowaniu Jeepa 4xe.

Dla kogo?

Z całą pewnością grupa potencjalnych klientów jest bardzo duża. Zadowoleni będą jeżdżący głównie w mieście, a szukający stylowego i ekonomicznego modelu. Powody do satysfakcji będą też mieli jeżdżący w terenie, gdyż momentalny moment obrotowy na kołach od silników elektrycznych zapewni doskonałą trakcję. Wielbiciele samochodów Jeep mogą zaś mieć pewność, że jest to klasyczny samochód tej marki. Można wręcz powiedzieć mały Grand Cherokee.
Jedno co łączy wszystkich potencjalnych nabywców, to gruby portfel. Prezentowany model kosztował bowiem 202 000 zł,

Bogusław Korzeniowski

Jeep Compass 4xe
Poprzedni wpis Następny wpis