nissan_patrol_hard_top

Nissan Patrol to jeden z najbardziej uznanych i lubianych samochodów terenowych świata. Sprawdzony w najprzeróżniejszych warunkach. Nierzadko pełnił służbę w siłach ONZ. Tworzył legendę niemal na całym świecie, od mroźnych arktycznych obszarów Islandii po pustynie Afryki i Azji.

Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że Nissan Patrol ma za sobą ponad 60-letnią historię. Ta zaś ma standardowy dla samochodów terenowych przebieg. Zaczęło się od wojska i Jeepa.

Dokładnie w 1911 roku Masujiro Hashimoto założył niewielką fabrykę w okolicach Tokio o nazwie Kwaishinsha Motorcar Works. Po 3 latach pracy stworzył pierwszy samochód o nazwie Type 31, a niedługo później wyprodukował Type 41. W 1918 roku wojsko zamówiło pojazd do służby, czego wynikiem był Type 51.

Datson Type10 (fot. en.nissan-club.eu)
Datson Type10 (fot. en.nissan-club.eu)

W połowie lat 20. firma otrzymała nazwę DAT Automobile Manufacturing Company, a na początku lat 30. została częścią koncernu Tobata Imono Company. Wykorzystywała amerykańskie podzespoły do produkcji samochodów masowych. Pierwszym modelem był Datson Type 10. Po krótkim czasie nazwę zmieniono na Datsun. W 1932 roku ruszyła jego seryjna produkcja. Powstawały kolejne wersje oznaczone Type 12, Type 13, Type 14 itd. Wersje nadwoziowe roadster, sedan czy Phaeton dawały klientom wybór. Jednak nas interesuje off-roadowa strona Datsuna.

Trzy lata po prezentacji pierwszego modelu pokazano pierwsze auto użytkowe o nazwie Datsun pick-up. Ten model rozpoczął serię pick-upów japońskiego producenta, ale nadal nie był to samochód terenowy. Choć firma próbowała stworzyć auto tego typu, powstawały tylko prototypy. Żaden nie był produkowany seryjnie. Jak w przypadku niemal wszystkich pierwszych terenówek bazą była oczywiście idea Willisa.

Pierwszym ważnym modelem w historii Patrola był 4W60 – konstrukcja bardzo podobna do Willysa, powszechnie nazywana Jeepem. Podobnie swoje pierwsze terenówki nazywały Toyota i Mitsubishi. Konstrukcja podobna, ale nie identyczna. Był to oczywiście pojazd z napędem na cztery koła.

nissan_patrol_31
Nissan 4W60 Patrol

Standardowo podstawę stanowiła rama, zawieszenie opierało się na mostach napędowych z lekkiej ciężarówki. Silnik benzynowy 3,6 l o mocy 85 KM zapewniał niezłe osiągi. Moment na koła trafiał za pomocą trzystopniowej przekładnii z reduktorem. Oczywiście nadwozie wzorowano na Willysie, a wnętrze stanowiły dwie ławki, pod którymi znajdował się zbiornik paliwa. Na tylnej ściance montowano koło zapasowe. Przednia dzielona szyba mogła się składać jak w Willysie.

[blo-link-inner href=”https://blog.pgd.pl/nissan-patrol-y61-samochod-legenda”]Nissan Patrol Y61 – samochód legenda[/blo-link-inner]

W 1953 roku na jego bazie powstała lekka ciężarówka z napędem 4×4 o nazwie 4W73. Pięć lat później zaprezentowano zmodernizowany model 4W65 z lekko zmienionym nadwoziem otwartym, ale tym razem z możliwością nałożenia plandeki. Dzięki temu możliwe było założenie drzwi. Również tylna burta mogła się otwierać. Szyba przednia już nie była dzielona. Największe zmiany zaszły jednak w zakresie stylistyki. Była bardziej japońska, toporna, z wyraźnie zarysowanymi nadkolami. Zmodernizowano również silnik, który po rozwierceniu do pojemności 4 l dawał 105 KM i jeszcze lepsze osiągi. Był to pierwszy model nazwany roboczo Patrol.

nissan_patrol_wagon
Nissan 4W66 Patrol Wagon

Jednak najważniejszym wydarzeniem było pokazanie samochodu o nazwie 4W66 z nadwoziem zamkniętym. Dawał on możliwość przewozu 8 osób. Nadwozie było w pełni zamknięte i przeszkolone. Z przodu dwa fotele, z tyłu dwie boczne ławki. Pierwsza prawdziwa terenówka, która przypominała dzisiejszego Patrola. A mimo to autem, które powszechnie uznaje się za pierwszego Patrola, był Nissan L60/G60. To ze względu na charakterystyczne oznaczenie modelu, które jest kontynuowane do dziś. Zresztą było to pierwsze auto, które oficjalnie nazywano Patrol, i tylko w ten sposób. Ta nazwa przetrwała do dziś.

nissan_patrol_lwb_soft_top
Nissan L60 Patrol

Pierwszy samochód serii 60 narodził się w 1960 roku. Zrezygnowano z charakterystycznej linii Willysa/Jeepa na rzecz czegoś bardziej oryginalnego. Trudno jednak nie zauważyć podobieństw do samochodów innego z producentów prekursorów, a mianowicie do Land Rovera. Wprawne oko dostrzeże wiele stylistycznych podobieństw do Serii II (m.in. układ maska-błotniki, drzwi boczne i boczna linia).

Pojazd tak naprawdę nieznacznie różnił się od 4W65 i 4W66. Tak jak w przypadku poprzednika powstały na początku dwie wersje nadwoziowe: otwarta z brezentowym dachem o oznaczeniu L60 (2 lata później wersja hardtop KL60) i zamknięta Wagon. Podobne do Land Roverów były rozstawy osi poszczególnych wersji nadwoziowych. Krótki 86,6 cala i długi 100 cali (Land Rover odpowiednio 88 i 109 cali). W późniejszym okresie powstała wersja z rozstawem takim samym jak w Land Roverach 110/Defender, czyli 110 cali.

nissan_patrol_hard_top
Nissan Patrol G60 Wagon

Wersje nadwoziowe to niejedyne, co łączyło L60/G60 z poprzednikiem. Pozostały jeszcze trzybiegowa skrzynia przekładniowa połączona z reduktorem i sztywne mosty napędowe przytwierdzone do ramy. Te zawieszono jak w ówczesnych konstrukcjach na resorach piórowych. Zmodernizowano 4-litrową jednostkę napędową, w której po raz pierwszy zastosowano system górnozaworowy (wcześniej był bocznozaworowy). Dzięki temu moc sięgała już 125 KM, a moment obrotowy 305 Nm. Wersja otwarta L60 ważyła 1550 kg.

Parametry jak na lata 60. imponujące. Auto osiągało 117 km/h. Mocy pierwszemu Patrolowi nigdy nie brakowało, czego nie można powiedzieć o późniejszych generacjach. Co więcej, w 1965 roku zmodernizowano Patrola i ponownie zwiększono osiągi silnika. Tym razem było to 145 KM i 319 Nm. Warto przy tym zaznaczyć, że benzynowa jednostka miała charakterystykę typową dla diesli. Moc maksymalna osiągana była przy 3800 obr./min, a moment obrotowy swój szczyt pokazywał przy 2000 obr./min.

nissan_patrol_pickup
Nissan Patrol Pick-up

W 1968 roku wprowadzono kolejne modyfikacje. Zaprezentowano pick-upa na bazie podwozia ze 110-calowym rozstawem osi. Lekka półciężarówka miała nie tylko ponadprzeciętne właściwości terenowe i znakomite osiągi, ale też ładowność wynoszącą 1 tonę. Modele ze średnim rozstawem osi oferowano z nadwoziem otwartym lub hardtop, dłuższe zaś jako zamknięte Station Wagon.

datsun_patrol_station_wagon
Nissan Patrol 160

Tak wyglądały początki pierwszego samochodu terenowego firmy Datsun/Nissan. Patrol był samochodem bardzo udanym, ale nie robił tak zawrotnej kariery na rynkach jak konkurencyjna Toyota Land Cruiser czy Land Rover. Był samochodem tańszym i równie trwałym. Nissan zadomowił się na rynku australijskim i bliskowschodnim, ale sprzedaż nie imponowała. Nie oferowano go nigdy na rynkach amerykańskich. Do końca lat 60. wyprodukowano niecałe 3000 sztuk serii 60. Dopiero na przełomie lat 70. i 80. zadebiutował nowy model. MQ/160 zupełnie zmienił wizerunek Patrola i to właśnie ta generacja podbiła serca klientów samochodów terenowych i zbudowała legendę Patrola.

Chcesz poznać całą historię firmy Nissan, czytaj:

Szybki jak zając  [część 1]

Od Datsuna 12 do torped  [część 2]

Od II wojny światowej do wejścia na rynek USA  [część 3]

Datsun 240Z i loty w kosmos  [część 4]

Datsun Sunny walczy z kryzysem paliwowym  [część 5]

Koniec Datsuna, początki Infinity [część 6]

Poprzedni wpis Następny wpis