Seicento to model, który w pewnym stopniu zmotoryzował nasz kraj. Następca Cinquecento, tak jak poprzednik, dostępny był też w wersji Sporting. Ale Sporting przy tym małym potworku to bardzo, bardzo powolne auto.

Novitec, bo właśnie on stworzył ten mały superwóz, ma wiele szalonych pomysłów, a ten na pewno był jednym z nich. Tego karkołomnego zadania – bo jak inaczej nazwać budowanie pojazdu, który może nieźle postraszyć Porsche Boxster – ekipa Wolfganga Hagerdorna podjęła się w 2003 roku.

Fabryczne Seicento Sporting było wyposażone w 1,1-litrowy silnik z rodziny FIRE, który charakteryzował się mocą 55 KM przy 5500 obr./min i momentem obrotowym 86 Nm przy 3250 obr./min. To wystarczało, żeby mały Fiat osiągał prędkość 143 km/h, ale do rozwinięcia planowanych przez specjalistów Noviteca 200 km/h sporo brakowało.

Wymagana była większa moc jednostki napędowej, ale też nie było prostą rzeczą wyciśnięcie jej z tak małej jednostki napędowej. W związku z tym inżynierowie ze Stetten postanowili wymienić motor na większy – 1,2-litrowy (montowany obecnie na przykład w Pandzie). Ten silnik już w odmianie seryjnej gwarantował 80 KM mocy, ale to jeszcze za mało jak na potrzeby Noviteca.

Mechanicy postanowili zainstalować turbodoładowanie. Tutaj pojawia się pewna niejasność – Novitec nazwał wóz Biturbo, co sugeruje, że są to dwa urządzenia (najpewniej w układzie równoległym), ale niektóre źródła mówią o jednym urządzeniu. Być może chodzi o turbo typu twin scroll. Tak czy inaczej pojawiła się też chłodnica oleju silnikowego i międzystopniowa chłodnica powietrza doładowującego. To ostatnie urządzenie oczywiście podnosi wydajność turbodoładowania.

W rezultacie spod maski wydobywało się 192 KM przy 6330 obr./min i 282 Nm momentu obrotowego przy 5440 obr./min.

Novitec Panda 100HP [106 KM]

W miejsce seryjnego układu wylotowego wmontowano sportowy, zakończony dwiema rurami. 5-biegowa seryjna skrzynia nie była odpowiednia po zmianie silnika, zatem zastąpiono ją pasującym 6-biegowym urządzeniem.

Oczywiście napęd to nie wszystko. Potrzebne były też wydajne hamulce, które zatrzymają to w sumie lekkie, ale jednak szybkie auto. Przednie hamulce przeszczepiono z Alfy Romeo 156, a tylne przeniesiono z Fiata Punto HGT. Ale to też jeszcze nie wszystko, bo trzeba było zająć się zawieszeniem. Nowe podwozie ma regulację wysokości i charakterystyki pracy.

Auto nie tylko zmieniło się pod względem mechanicznym, ale też wizualnym. Modyfikacje wyglądu po części są wymuszone ulepszeniami technicznymi. Na przykład pokrywa silnika otrzymała dodatkowy wlot i dwa wyloty powietrza. Przedni zderzak jest co prawda ten sam, ale nie taki sam, bo z przodu pojawił się wlot wentylacyjny. Z tylnym zresztą jest podobnie. Z tyłu na dachu pojawił się sporych rozmiarów spojler. Seicento porusza się na 15-calowych felgach o szerokości 7,0”, na które nałożono opony 195/45 R 15.

Z wnętrza zniknęła tylna kanapa i seryjne przednie fotele. Te ostatnie zastąpiono kubełkami. W tylnej części pojawiła się częściowa klatka bezpieczeństwa. Usunięto też wiele okładzin wygłuszających.

Pomiary na hamowni wykazały, że ten mały wariat potrafi rozpędzić się do 260 km/h. Na hamowni jednak nie ma zwykle oporów powietrza. Na drodze Seicento Biturbo osiągnęło prędkość 226 km/h, a do 100 km/h przyspieszyło w 5,80 s.

Seicento przygotowane przez Noviteca prawdopodobnie zostało wyprodukowane w jednym egzemplarzu. Prototypowy wóz nie tak dawno temu można było nabyć przez jeden portali motoryzacyjnych.

Dane techniczne

Silnik i napęd:

  • Typ: R4
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1242 cm3
  • Moc maksymalna: 192 KM przy 6330 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 154,59 KM/l
  • Maksymalny moment obrotowy: 282 Nm przy 5440 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: na przednie koła

Hamulce koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: tarczowe
  • Koła przednie: 7,0 x 15”
  • Koła tylne: 7,0 x 15”
  • Opony przednie: 195/45 R 15
  • Opony tylne: 195/45 R 15

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 770 kg
  • Stosunek masy do mocy: 4,01 kg/KM
  • Długość: 3332 mm
  • Szerokość: 1508 mm
  • Rozstaw osi: 2200 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,80 s
  • Prędkość maksymalna: 226 km/h
Poprzedni wpis Następny wpis