Po dwóch ciasnych roadsterach dla prawdziwych mężczyzn, bardzo nowoczesnym jak na lata 90. czteroosobowym coupe oraz uniwersalnej Toyocie Celice przyszedł czas na auto dla fanów tuningu. Mitsubishi Eclipse drugiej generacji, znane np. z filmu „Szybcy i wściekli”, wydaje się stworzone tylko po to, aby wpaść w ręce młodych tunerów.
Eclipse 2G, oznaczone fabrycznym symbolem D30, zadebiutowało na rynku w 1995 roku, już pięć lat po premierze pierwszej generacji tego modelu. Nazwa Eclipse oznacza po polsku „zaćmienie”. Co ciekawe, pochodzi ona podobno od imienia angielskiego konia wyścigowego. W porównaniu z poprzednikiem nowsze Eclipse było nieznacznie większe, co nie oznacza jednak, że we wnętrzu tego, bądź co bądź, czteroosobowego coupe wygodnie zasiądzie rodzina z dwójką dzieci. Nawet maluchy na tylnych fotelach będą narzekały na brak miejsca, a kierowca może uderzać kolanem w otaczającą go konsolę środkową z twardych plastików.
Auto dzieliło płytę podłogową i większość podzespołów ze swoim poprzednikiem, dzięki czemu pasowało do niego większość części z pierwszej generacji Eclipse. W odróżnieniu od poprzednika nadwozie zostało całkowicie przeprojektowane, zrezygnowano z ostrych krawędzi na rzecz delikatniejszych, ale nie mniej dynamicznie wyglądających kształtów. Całkowicie zniknęły wysuwane przednie reflektory, tylny pas łączący lampy był węższy, a tylny zderzak bardziej masywny, dzięki czemu auto wyglądało agresywniej.
Podobnie jak 1G nowe Eclipse było dostępne na kilku rynkach zbytu, oprócz Japonii również w Stanach Zjednoczonych czy Kanadzie. W zależności od rynku pojazd sprzedawany był również jako Eagle Talon. Na portalach aukcyjnych można znaleźć mnóstwo takich aut sprowadzonych z Ameryki Północnej.
Eclipse z nadwoziem coupe było napędzane wyłącznie umieszczonymi poprzecznie z przodu, czterocylindrowymi dwulitrowymi silnikami DOHC produkcji Chryslera. W zaprezentowanej w 1996 roku otwartej wersji nadwoziowej GS Spyder, której nie produkowano w poprzedniej odsłonie auta, pojawił się wolnossący silnik SOHC o pojemności 2,4 litra produkcji Mitsubishi, który miał 141 koni mechanicznych.
W coupe były montowane wyłącznie szesnastozaworowe dwulitrowe motory, zależnie od wersji – wolnossące lub wyposażone w turbosprężarkę. Na naszym rynku najpopularniejsze są właśnie wolnossące odmiany wersji RS oraz GS produkujące 140 koni mechanicznych. Pierwsza setka w 9,4 sekundy i prędkość maksymalna 220 kilometrów na godzinę to jednak rozczarowujący wynik jak na auto o takim wyglądzie.
Kierowcy oczekujący sportowych wrażeń powinni wybrać 210-konną odmianę GS-T. Najbardziej łakomym kąskiem będzie jednak wersja GSX, która oprócz tego, że napędzał ją właśnie 210-konny motor, miała również napęd na wszystkie cztery koła – w odróżnieniu od innych modeli, które były przednionapędowe. Najlepiej będzie też wybrać auto z pięciobiegową, manualną przekładnią, jednak w naszym kraju mocniejsza, dobrze utrzymana (seryjna) odmiana z manualną skrzynią biegów jest prawdziwym rarytasem.
Mitsubishi Eclipse drugiej generacji, którego produkcję zakończono w 1999 roku, można kupić już nawet poniżej 10 000 zł, jednak takie auta z burzliwą, nieudokumentowaną przeszłością nie są dobrym obiektem zainteresowań. Mając w portfelu dwa razy więcej, czyli około 20 000 zł, bez trudu znajdziemy zadbany egzemplarz z rozsądnym przebiegiem w pożądanej wersji GSX.
Nawet tak dynamiczne nadwozie nie odstraszyło tunerów i do tej pory Eclipse drugiej generacji pozostaje najchętniej modyfikowanym autem. Czterocylindrowe jednostki napędowe są bardzo wytrzymałe i podatne nawet na eksperymenty domorosłych tunerów. Eclipse to auto, które zwraca uwagę przechodniów, a mimo stosunkowo niskiej ceny przykuwa również spojrzenia przedstawicielek płci pięknej, szczególnie tych młodszych.
Na pewno każdy fan motoryzacji widział kiedyś amerykański hit kinowy pod tytułem „Szybcy i wściekli”. Jednym z aut występujących w tej kasowej produkcji jest zielone Mitsubishi Eclipse drugiej generacji, w którym główny bohater filmu rozpoczyna swoją przygodę z nielegalnymi wyścigami. Film powstał w 2001 roku, kiedy na rynku dostępna była już trzecia tego modelu. Ze względu jednak na wysoką popularność za oceanem oraz mnóstwo części tuningowych to właśnie Eclipse drugiej generacji było jednym z głównych motoryzacyjnych bohaterów filmu.
Ceny wybranych części zamiennych:
- Sprzęgło – JC Premium 655 zł
- Pasek rozrządu – JC Premium 97 zł
- Termostat – HKT 88 zł
- Klocki hamulcowe przód – JC Premium 71 zł
- Klocki hamulcowe tył – JC Premium 60 zł
- Komplet uszczelek silnika – Ajusa 556 zł