Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane
i umów się na jazdę próbną

  lub
Facebook


Najnowszy film
Mitsubishi Outlander 2,0 MIVEC Clarion – Outlander spoko? [test]

Mitsubishi Outlander (fot. Mateusz Krukowski)

Cieszą się Polacy, cieszy Ukraina, że tu dla nas wszystkich… budowa dróg się zaczyna. Może do końca się nie rymuje, ale przynajmniej jest zgodne z prawdą. Aby sprawdzić, jak przebiega ten proces, wybrałem się na przejażdżkę Mitsubishi Outlanderem w specjalnej wersji Clarion.

 

Czytając gazety jeszcze przed rozpoczęciem Euro 2012, można było popaść w depresję. Tu nie zdążyliśmy, tam jest nierówna nawierzchnia, a jeszcze gdzie indziej brakuje barier energochłonnych. Właśnie wtedy do dyskusji włączał się chór malkontentów z komentarzami pokroju „Polsce nigdy się nic nie udało”, „po co nam to Euro?” albo „co z tego, że mamy Euro, skoro i tak nie można kupić biletów na mecze”. Pod zmasowanym atakiem ciężkiej artylerii pesymizmu nawet ci myślący pozytywnie tracili entuzjazm.

Mitsubishi Outlander (fot. Mateusz Krukowski)

Na szczęście kiedy mistrzostwa ruszyły już na dobre, ludzie jakby zapomnieli o swoich wcześniejszych pretensjach i w końcu zaczęli się nimi cieszyć, a ja, korzystając z opustoszałych dzięki temu ulic, ruszyłem w trasę autem, które widzicie na zdjęciach.

Już na wstępie spotkała mnie miła niespodzianka – inteligentny kluczyk. Niby nic takiego, ale to bardzo przydatne udogodnienie. Wystarczy go mieć w kieszeni, podejść do drzwi, wcisnąć przycisk na klamce i można zajmować miejsce w środku. A tam czekały na mnie wygodne fotele, dobrze leżąca w dłoniach kierownica (choć przyznam, że mogłaby być trochę grubsza) i bardzo wygodny lewarek zmiany biegów, znajdujący się w zasięgu ręki. Szkoda tylko, że wnętrze jest trochę szare i smutne.

Mitsubishi Outlander (fot. Mateusz Krukowski)

Wszystko działa intuicyjnie, choć na początku miałem drobne problemy z opanowaniem stacji multimedialnej firmy Clarion, która jest centralnym punktem testowanego przez mnie egzemplarza. Na szczęście już po godzinie zabawy tym systemem miałem wszystko w małym palcu. W obsłudze menu pomaga precyzyjny dotykowy ekran – to praktyczne i wygodne rozwiązanie. Nie trzeba upychać niepotrzebnych przycisków, a wszystko to, co kierowca chce wybrać, znajduje się niemal stale na ekranie.

Co oferuje zestaw firmy Clarion? Oglądanie filmów DVD oraz możliwość słuchania muzyki z iPoda i kart microSD. Nie mogło zabraknąć systemu Bluetooth ani nawigacji GPS. Większość gadżetów nie budzi większych zastrzeżeń, ale mam drobną uwagę do pracy elektronicznego kompasu.

Mitsubishi Outlander (fot. Mateusz Krukowski)

Podążając wskazywaną przez niego trasą, z pewnością bez problemów trafi się do celu, a obsługa jest dość prosta, więc w czym rzecz? Problem jest z kobietą-przewodnikiem, czyli lektorem. Nie chodzi o to, że jest niekompetentna, bo tego zarzucić jej nie można. Została doskonale przeszkolona, ale jak na gadatliwą kobietę przystało, bywa czasem nieco namolna. Nawet wtedy, gdy już ją wyłączyłem, przed każdym skrzyżowaniami ściszała radio, chcąc podpowiedzieć, gdzie trzeba jechać, ale w ostatniej chwili orientowała się, że miała się nie odzywać.

W ramach pakietu Clarion oprócz wyżej wymienionych gadżetów na pokładzie Outlandera jest jeszcze kamera cofania. Kolejna przydatna rzecz, zwłaszcza gdy na parkingu czają się betonowe przeszkody, których nie widać w lusterkach. Szkoda tylko, że jeśli intensywnie świeci słońce, obraz wyświetlany na ekranie LCD nie jest w pełni czytelny.

Mitsubishi Outlander (fot. Mateusz Krukowski)

Jedną z największych zalet Outlandera jest wnętrze, przepastne jak trybuny Stadionu Narodowego. Z pewnością można by zmieścić w nim kilku emerytowanych piłkarzy z nadwagą. Spory jest też bagażnik, w którym zmieści się nawet najważniejszy atrybut każdego aktywnego kibica – telewizor. Taka przestrzeń bagażowa przydaje się, jeśli chce się oglądać mecze na działce. Aby jednak wpakować tam większy ekran, trzeba najpierw złożyć tylne siedzenia, co niestety nie należy do łatwych zadań.

Miało być o drogach. Są czy ich nie ma? Z tym jest różnie. Jedne zostały ukończone, inne nie, kolejne lada moment zostaną oddane do użytku, przynajmniej tak twierdzą politycy. Niedokończone drogi to idealna okazja, aby przetestować zawieszenie. Większość klientów właśnie po to kupuje auta typu SUV, aby odciąć się od wszelkich dziur i nierówności, jakie spotykają codziennie na polskich drogach.

Mitsubishi Outlander (fot. Mateusz Krukowski)

W roli takiego izolatora doskonale sprawdza się Outlander, który zapewnia bardzo wysoki komfort. Co prawda przy większych prędkościach potrafi się przez to nieco wychylać na zakrętach, ale SUV-em zwykle nie jeździ się na złamanie karku. Miękkie zawieszenie w połączeniu ze stosunkowo precyzyjnie działającym układem kierowniczym i długimi przełożeniami skrzyni biegów wchodzącymi z lekki oporem sprawiają, że Outlander jest idealnym autem do odpoczywania.

Podróż z jednego miasta do drugiego jest relaksująca, dzięki czemu Mitsubishi z pewnością przypadnie do gustu podróżnikom, którzy chcą w dogodnych warunkach dotrzeć na stadion. Szkoda tylko, że testowana przeze mnie wersja nie miała napędu 4×4 – o jeździe w terenie można więc zapomnieć.

Na deser zostawiłem to, co w samochodzie najważniejsze, czyli silnik. 147 KM przy 6000 obr./min i 199 Nm przy 4200 obr./min generowanych przez 2-litrowy motor benzynowy nie czynią z Outlandera demona prędkości, ale nie jest on też ospały. Żeby się nim rozpędzić, w miarę sprawnie trzeba kręcić silnik na wysokie obroty, co nie wszystkim przypadnie do gustu. Z drugiej strony nie ma co się dziwić – Japończycy słyną z wysokoobrotowych jednostek benzynowych. Przy dynamicznej jeździe Outlander spala nawet do 12 l/100 km w mieście, podczas dojazdu do stadionów w ruchu poza terenem zabudowanym zużycie spada do 7-8 l/100 km.

Mitsubishi Outlander (fot. Mateusz Krukowski)

Ile to wszystko kosztuje? Organizacja Euro podobno około 90 000 000 000 zł, a Mitsubishi Outlander jest dużo tańszy – zaledwie 95 190 zł. Właśnie na tyle została wyceniona testowana przeze mnie wersja Clarion (Intense Navi). Za te pieniądze oprócz wszystkich wyżej wymienionych gadżetów nabywca dostaje jeszcze skórzano-welurową tapicerkę, biksenony ze statycznym doświetlaniem zakrętów, przyciemniane tylne szyby, tempomat oraz czujniki zmierzchu, a także japońską niezawodność. Ceny podstawowej wersji Clarion (Intense) zaczynają się już od 89 900 zł.

Zapraszam także na wideotest Mitsubishi Outlander z silnikiem wysokoprężnym 2,2 DI-D i napędem 4×4.

Wysoki komfort jazdy

Stacja multimedialna Clarion

Pojemne wnętrze

Spore zużycie paliwa jak na oferowaną dynamikę

Problem z wyłączeniem lektora nawigacji

Testowany egzemplarz: Mitsubishi Outlander 2,0 MIVEC Clarion

Silnik i napęd

Układ i doładowanie: R4, wolnossący
Rodzaj paliwa: Benzyna
Ustawienie: Poprzeczne
Rozrząd: DOHC 16V
Objętość skokowa: 1998 cm3
Stopień sprężania: 10,0
Moc maksymalna: 147 KM przy 6000 rpm
Moment maksymalny: 199 Nm przy 4200 rpm
Objętościowy wskaźnik mocy: 73 KM/l
Skrzynia biegów: 5-biegowa, ręczna
Typ napędu: FWD
Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne: Tarczowe
Zawieszenie przednie: Kolumny typu MacPherson, stabilizator
Zawieszenie tylne: Multi-link
Układ kierowniczy: Zębatkowy
Średnica zawracania: 10,6 m
Koła, ogumienie przednie: 225/55 R18
Koła, ogumienie tylne: 225/55 R18

Masy i wymiary

Typ nadwozia: SUV
Liczba drzwi: 5
Współczynnik oporu Cd (Cx): b.d.
Masa własna: 1455 kg
Stosunek masy do mocy: 9,9 kg/KM
Długość: 4665 mm
Szerokość: 1800 mm
Wysokość: 1680 mm
Rozstaw osi: 2670 mm
Rozstaw kół przód/tył: 1540 mm
Prześwit (przód/tył): 215 mm
Pojemność zbiornika paliwa: 63 l
Pojemność bagażnika: 882 l

Specyfikacja użytkowa

Ładowność maksymalna: 625 kg
Maksymalna masa holowanej przyczepy: 1600 kg (z hamulcem)
Głębokość brodzenia: 400 mm
Kąt natarcia: 21 stopni
Kąt zejścia: 21 stopni
Kąt rampowy: 19 stopni
Kat przechyłu: b.d.

Osiągi

Katalogowo: Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,8 s
Prędkość maksymalna: 184 km/h
Zużycie paliwa (miasto): 9,7 l/100 km 12,0 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa): 6,3 l/100 km 7,5 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane): 7,5 l/100 km
Emisja CO2: 188 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP: 4 gwiazdki

Cena

Testowany egzemplarz: 95 190 zł
Model od: 89 690 zł
Wersja silnikowa od: 89 690 zł

Specjalne podziękowania dla Mateusza Krukowskiego za wykonanie sesji zdjęciowej.



Wróć

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003575461725 Andrew Batura

    on go katował w mieście 12L diesel w mieście masakra

    • Artur Kuśmierzak

      To nie jest diesel tylko benzyna to raz, a to dwa samochód tyle jechał przy dynamicznej, ale rozsądnej jeździe, poza tym auto było na dotarciu więc nie można było za bardzo go kręcić, a na dotarciu też więcej pali.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003575461725 Andrew Batura

    on go katował w mieście 12L diesel w mieście masakra

    • Anonim

      To nie jest diesel tylko benzyna to raz, a dwa samochód tyle palił przy dynamicznej, ale rozsądnej jeździe, poza tym auto było „na dotarciu” więc nie można było za bardzo go kręcić

  • drwall

    Kurcze czy naprawdę nie można zrobić ciemniejszej czcionki w  komentarzach?!
    mam skalibrowany monitor graficzny a czcionki są blade jak jasna cholera. Wypadałoby mieć trochę wyczucia w tej kwestii, przecież taką „bladość” się nie da po ludzku czytać.

    • Rafał Warecki

       Racja, poprawimy to

  • Marung69

    Jak widzę napis: „MIVEC” to od razu przychodzi mi na myśl Colt Cyborg R :)

  • Marung69

    Jak widzę napis: „MIVEC” to od razu przychodzi mi na myśl Colt Cyborg R :)

  • drwall

    Kurcze czy naprawdę nie można zrobić ciemniejszej czcionki w  komentarzach?!
    mam skalibrowany monitor graficzny a czcionki są blade jak jasna cholera. Wypadałoby mieć trochę wyczucia w tej kwestii, przecież taką „bladość” się nie da po ludzku czytać.

  • Rafał Warecki

     Racja, poprawimy to