Mitsubishi Outlander PHEV zwyciężyło w swojej klasie w rajdzie Australasian Safari 2014. Auto zostało przygotowane przez prywatny zespół Team Mitsubishi Ralliart Austarlia. Wsparcia technicznego udzielało oficjalnie Mitsubishi Motors Corporation.

Hybryda typu plug-in w rajdzie jeszcze nie tak dawno byłaby rozpatrywana wyłącznie w kategorii science fiction. Obecnie wciąż jest to egzotyka, ale pionierów chętnych do przecierania szlaków nie brakuje, więc aut z napędami spalinowo-elektrycznymi mamy w sporcie motorowym coraz więcej.

Rajd Australasian Safari odbył się w dniach 19-27 września w zachodniej części Australii. Outlander PHEV zespołu Team Mitsubishi Ralliart Australia przejechał metę po przebyciu 3529 km. Japońska hybryda potrzebowała na pokonanie tej trasy 57 godzin 49 minut i 14 sekund. Ten czas zagwarantował Outlanderowi 19. miejsce w klasyfikacji generalnej i pierwsze w swojej klasie A1.6.

Rajdowa wersja Outlandera PHEV została przygotowana przez zespół zgodnie z regułami narzuconymi przez FIA. Zmiany były w przypadku tej klasy stosunkowo nieduże i obejmowały przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa i wytrzymałości. Auto zostało wyposażone w większy niż standardowy zbiornik paliwa, klatkę bezpieczeństwa, zestaw wyczynowych podzespołów, w tym zawieszenie, opony, hamulce oraz spodnią płytę ochronną. Za zasilanie tej rajdówki odpowiadał standardowy napęd hybrydowy z systemem S-AWC.

W prologu Outlander PHEV zespołu Mitsubishi Ralliart Australia zajął 15. miejsce w klasyfikacji generalnej. Pierwszy odcinek po bezdrożach pozwolił wykorzystać możliwości napędu hybrydowego. Auto skutecznie przedarło się na metę spadając jedynie o dwie lokaty. Kolejny dzień na wybojach przyniósł awans japońskiej hybrydy o jedno miejsce. Trzeci dzień był bardziej wymagający. Załoga trzy razy musiała zmagać się z przebitymi oponami. Mimo to znowu udało się awansować. Po tym odcinku Outlander PHEV zespołu Mitsubishi Ralliart Australia był już na 13. pozycji.

Niestety, czwartego dnia zawodnicy mieli pecha. Na jednym z wybojów poważnie uszkodzili przekładnię kierowniczą. Naprawa kosztowała zespół 16 godzin 50 minut kary ze względu na to, że nie wystartował on w piątym starciu. To przesunęło Outlandera na 17. pozycję.

Kolejny odcinek znów przyniósł problemy. Podczas wyprzedzania wolniejszych pojazdów Outlander PHEV uszkodził zawieszenie z jednej strony. Naprawy oznaczały kolejną karę. Tym razem 16 godzin i 42 minuty. Tym sposobem Mitsubishi spadło na 20. pozycję w klasyfikacji ogólnej.

Załoga nie poddała się mimo trudów. Team Mitsubishi Ralliart Australia stanął na nogi i siódmego dnia uzyskał 2. czas w swojej klasie. Tym samym przeskoczył na 19. pozycję w klasyfikacji ogólnej. Mitsubishi Outlander PHEV rajd Australasian Safari 2014 zakończyło z pierwszym miejscem w swojej klasie.

Wsparcie, które zagwarantowało Mitsubishi Motors Corporation przyniosło obopólne korzyści. Zespół miał mocne zaplecze techniczne, a japońskie przedsiębiorstwo mogło zdobyć cenne informacje o tym jak napęd hybrydowy w Outlanderze sprawuje się w bardzo trudnych warunkach. To przełoży się na ulepszenie systemu w dalszej perspektywie.

Poprzedni wpis Następny wpis