Swój pierwszy elektryczny samochód Nissan zbudował w 1947 roku. Później w historii tego producenta nie brakowało aut napędzanych prądem, które znalazły nawet po kilkuset nabywców. Prawdziwym hitem okazał się jednak dopiero Leaf.
Wszystko zaczęło się w 2009 roku. Wtedy zaprezentowany został pojazd o nazwie EV-11. Nie był to właściwie koncept, a bardziej prototyp. Bazował on na modelu Tiida i napędzany był elektrycznym silnikiem. Moc generowana przez prąd w tym pojeździe wynosiła 80 kW, czyli w przeliczeniu 109 KM. Moment obrotowy był naturalnie znacznie większy – to nic nadzwyczajnego w przypadku pojazdów elektrycznych. W EV-11 wynosił 280 Nm.
EV-11 dysponował akumulatorem o pojemności energetycznej, wynoszącej 24 kWh. Była to konstrukcja litowo-jonowa. Zapewniała ona zasięg na poziomie 175 km w amerykańskim cyklu miejskim EPA LA-4.
Nissan Leaf został zaprezentowany niedługo po swoim prototypie. Jego prezentacja miała miejsce w Japonii i Stanach Zjednoczonych w grudniu 2010 roku. W 2011 pojazd trafił do Europy.
Leaf oznacza w języku angielskim liść, ale właściwie wyraz ten pochodzi od określenia Leading Enviromentally-friendly Affordable Family Car.
Pojazd bardzo szybko osiągnął sukces, nie tylko rynkowy. W 2010 roku zdobył on główną nagrodę w kategorii Green Car Vision Award. Rok później przyznano mu tytuły Samochodu Roku (Car of the Year) oraz Światowego Samochodu Roku (World Car of the Year).
Nissan to pionier w kategorii pojazdów elektrycznych również ze względu na bezpieczeństwo. Leaf był pierwszym samochodem napędzanym prądem, który zdobył w testach zderzeniowych Euro NCAP komplet 5 gwiazdek. Auto osiągnęło bardzo dobre, wysokie noty za poszczególne podkategorie: 89 proc. za bezpieczeństwo dorosłych pasażerów, 83 proc. za ochronę dzieci i 84 proc. za systemy bezpieczeństwa.
Początkowo zasięg na standardowym 24-kilowatogodzinnym akumulatorze Leafa wynosił około 170 km. Obecnie do dyspozycji za dopłatą jest 30-kilowatogodzinny pakiet ogniw litowo-jonowych. Leaf z tymi bateriami jest w stanie przejechać 250 km. Są one co prawda 21 kg cięższe niż standardowe, ale rekompensują to większą pojemnością energetyczną. Gwarancja na nie obejmuje 8 lat użytkowania lub 160 tys. km przebiegu.
W Polsce ceny Nissna Leafa zaczynają się od kwoty 128 000 zł. W tej cenie dostaniemy wyposażenie Visia i akumulatory o pojemności 24 kWh. Wyposażenia Acenta i Tekna oferowane są wyłącznie z bateriami 30 kWh. Ceny takiego Leafa startują w Polsce od 147 750 zł.
Obecnie Nissan Leaf jest najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym na świecie. Nabywców znalazło już ponad 220 tys. egzemplarzy tego auta. Największym rynkiem zbytu tego samochodu są Stany Zjednoczone. Tutaj Nissan sprzedał ponad 93. tys. egzemplarzy. Drugie miejsce zajmuje Japonia z 55 tys. sztuk. W Europie nabywców znalazło ponad 55 tys. Leafów.
Testowaliśmy już ten samochód na naszym blogu, jeśli jednak macie ochotę samodzielnie go sprawdzić, zapraszamy do umówienia się na jazdę testową.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=DA_Ljz0HY4g[/youtube]