
Z biegiem lat w segmencie K robi się coraz tłoczniej, a niemal każdy producent chce mieć w swojej ofercie małe MPV przeznaczone przede wszystkim do codziennych podróży po mieście. Reprezentantem Nissana w tej kategorii jest niezwykle popularny na naszych drogach model Note, budowany na wspólnej platformie z Renault i Dacią.
Pudełkowaty i dwubryłowy kształt nadwozia, wąskie słupki, szeroki rozstaw osi oraz krótkie zwisy sprawiają, że samochód wydaje się większy niż w rzeczywistości. Sylwetka modelu Note nie jest stylistycznym majstersztykiem, jednak dzięki przeprowadzonemu w 2009 roku liftingowi auto wygląda nowocześnie, lekkostrawnie i może się nawet podobać.

Dość typowo jak na MPV nakreślona linia nadwozia wyróżnia się kilkoma elementami. Duże przednie reflektory, zarysowane trzema krawędziami przyległymi do pokrywy silnika, błotników i zderzaka oraz tylne światła nachodzące na dach powodują, że nie da się pomylić tego modelu z żadnym innym obecnym na drogach.
Czarne słupki B i C mają sprawiać wrażenie jednej długiej szyby, a nakreślony delikatnym łukiem wysoki profil dachu dodawać choć trochę sportowego charakteru. Kształty modelu Note nie są jednak dziełem przypadku, stylistyczny polot schodzi tutaj na drugi plan, ponieważ samochód ten ma być przede wszystkim funkcjonalny. Zaglądając do środka, można się łatwo o tym przekonać.
Ascetyczne, ale dobrze spasowane i nieźle wykonane wnętrze składa się głównie z twardych plastików. Znajduje się w nim dużo zunifikowanych elementów z pozostałych modeli Nissana: od tapicerki, przez kierownicę, do panelu nawigacji – można odnaleźć tutaj wiele części wspólnych. Sama nawigacja (5-calowy wyświetlacz), będąca częścią rozbudowanego systemu Nissan Connect, ma przyjemny w dotyku, czuły panel dotykowy, ale za to dość mało dokładne mapy.
Cechami, które najlepiej opisują wnętrze Nissana Note, są prostota i ergonomia – wszystkie urządzenia pokładowe można obsługiwać z zamkniętymi oczami, jednak nie ma po co ich zamykać, aby nie ograniczać sobie świetnej widoczności, jaką oferują duża powierzchnia przedniej szyby i przeszklenia.

Pozycja na fotelu kierowcy jest dość wysoka i charakterystyczna dla minivanów. Kolumna kierownicza, skierowana nieco do pionu, regulowana jest niestety tylko w jednej płaszczyźnie. Siedziska są twarde, a co za tym idzie – nie męczą podczas dłuższych podróży. Wygodny jest także pojedynczy podłokietnik, ale przydałby się również przy fotelu pasażera.
Koło kierownicy też jest twarde, ale dodaje kabinie polotu dzięki przeszyciu czerwoną nicią. Za sprawą rozsądnego rozłożenia przycisków zapewnia wygodną obsługę urządzeń pokładowych, w tym całkiem przystępnie grającego audio. Za kierownicą znajdują się proste, czytelne zegary, które napiętnowane są chyba największym brakiem – brakiem wskaźnika czy choćby kontrolki temperatury cieczy chłodzącej.
W samochodzie producent ulokował bardzo dużo przydatnych schowków – podwójna półka (4+9 litrów) z chłodzeniem po stronie pasażera, schowek umieszczony centralnie na kokpicie, schowek pod fotelem pasażera, a nawet pojemny, dzielony schowek Flexiboard pod bagażnikiem. Dzięki nim w aucie łatwo się zadomowić ze wszystkimi podręcznymi przedmiotami.

Duża przestrzeń kabiny ma także jeden niezwykle silny w swojej klasie argument – miejsce na tylnej kanapie. Przesuwne siedzisko pozwala wybrać, czy chcemy wygodnie przewozić pięciu pasażerów (+16 cm miejsca na nogi), czy większy bagaż (280+157 litrów). Odległość między oparciem foteli przedniego rzędu a tylną kanapą mogłaby zawstydzić niejednego sedana z segmentu E. Oznacza to mniej więcej tyle, że w pięcioosobowej podróży przeszkadzać może tylko niska maksymalna ładowność, wynosząca zaledwie 396 kg.
Jednostka będąca źródłem napędu testowanego egzemplarza, czyli 88-konne R4 o pojemności 1,4 l, pracuje kulturalnie na niskich prędkościach obrotowych. Po przekroczeniu 3000 rpm zaczyna być nieco dokuczliwa, a i tak nie zagwarantuje jakichś większych emocji. Biegi trzeba wbijać stanowczo. Mimo że wchodzą bezproblemowo, pozostawiają wrażenie nieprecyzyjnej zmiany przez dość miękkie prowadzenie drążka. Przekładnia jest krótko zestopniowana, typowo do jazdy miejskiej i rozwijania niewielkich prędkości.

Zawieszenie auta pozwala na pokonywanie nierówności bez obaw o utratę plomb w zębach, jednak według mnie zestrojone jest trochę zbyt sztywno. Zapewne wynika to z potrzeby pewnego kompromisu, ponieważ samochód mimo swoich gabarytów i wysokiego środka ciężkości odpłaca się umiarkowanym przechyłem na łukach.
Nissan Note to według mnie synonim więcej niż poprawnej funkcjonalności na co dzień, dla ludzi w każdym wieku, którzy zaakceptują jego specyficzną stylistykę. Auto może zapewnić komfortową podróż nawet pięciu osobom, spełni wszystkie wymagania, jakie można postawić przed współczesnym samochodem rodzinnym, a w zamian zażąda całkiem rozsądnej ilości paliwa.
Dodatkowym atutem Nissana Note, który zwabia wiele osób do salonów, jest jego cena. Najtańszy egzemplarz kupimy już za 38 490 zł i miasto stanie się prostsze. Często można trafić także na ciekawe promocje, które wzbogacą skromne, podstawowe wyposażenie.
[plusminus]
+Wysoka funkcjonalność
+Świetna ergonomia wnętrza
+Atrakcyjna cena
-Dość słaby silnik
-Mała ładowność
[/plusminus]
Testowany egzemplarz: | Nissan Note 1,4 I-Way |
|
Silnik i napęd |
||
Układ i doładowanie: | R4, wolnossący | |
Rodzaj paliwa: | Benzyna Pb95 | |
Ustawienie: | Poprzeczne | |
Rozrząd: | DOHC 16V | |
Objętość skokowa: | 1386 cm3 | |
Stopień sprężania: | 9,9 | |
Moc maksymalna: | 88 KM (przy 5200 rpm) | |
Moment maksymalny: | 128 Nm (przy 3200 rpm) | |
Objętościowy wskaźnik mocy: | 63,5 KM/l | |
Skrzynia biegów: | 5-biegowa, ręczna | |
Typ napędu: | Przedni (FWD) | |
Hamulce przednie: | Tarczowe | |
Hamulce tylne: | Bębnowe | |
Zawieszenie przednie: | Kolumny typu McPherson | |
Zawieszenie tylne: | Belka skrętna | |
Układ kierowniczy: | Zębatkowy, wspomagany elektrycznie | |
Średnica zawracania: | 11 m | |
Koła, ogumienie przednie: | 185/55 R16 | |
Koła, ogumienie tylne: | 185/55 R16 | |
Masy i wymiary |
||
Typ nadwozia: | MPV | |
Liczba drzwi: | 5 | |
Współczynnik oporu Cd (Cx): | 0,330 | |
Masa własna: | 1092 kg | |
Stosunek masy do mocy: | 12,4 kg/KM | |
Długość: | 4100 mm | |
Szerokość: | 1691 mm | |
Wysokość: | 1550 mm | |
Rozstaw osi: | 2600 mm | |
Rozstaw kół przód/tył: | 1470 mm/1460 mm | |
Prześwit (przód/tył): | b/d | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 46 l | |
Pojemność bagażnika: | 280/437 l | |
Specyfikacja użytkowa |
||
Przestrzeń ładunkowa (dł./szer./wys.): | b/d | |
Ładowność maksymalna: | 396 kg | |
Maksymalna masa holowanej przyczepy: | z hamulcami 760 kg / bez hamulców 510 kg | |
Głębokość brodzenia: | b/d | |
Kąt natarcia: | b/d | |
Kąt zejścia: | b/d | |
Kąt rampowy: | b/d | |
Kat przechyłu: | b/d | |
Osiągi
|
||
Katalogowo: | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 13,4 s | |
Prędkość maksymalna: | 165 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | 7,2 l / 100 km | |
Zużycie paliwa (trasa): | 5,2 l / 100 km | |
Zużycie paliwa (mieszane): | 5,9 l / 100 km | |
Emisja CO2: | 139 g/km | |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | 4 Gwiazdki | |
Cena |
||
Testowany egzemplarz: | 49 990 zł | |
Model od: | 38 490 zł | |
Wersja silnikowa od: | 38 490 zł |