Europejscy producenci prześcigają się w prezentacjach samochodów klasy średniej, Nissan natomiast nie zawraca sobie głowy sedanami, kompaktami i rodzinnymi kombi. Wybrał zupełnie inną drogę: postawił na SUV-y i crossovery. Najlepszym tego przykładem jest znany od lat model X-Trail. Wyparł on z rynku tradycyjną, średnioklasową Primerę. Powód? Więcej niż jeden.
Najważniejszym jest moda na SUV-y, która przywędrowała do Europy pod koniec lat 90. Ogromny popyt na samochody tej klasy sprawił, że wielu producentów straciło chętnych na obszerne sedany i kombi. Ci, którzy zareagowali odpowiednio wcześnie, skorzystali.
Doskonałym przykładem są japońscy producenci, tacy jak Nissan, Mitsubishi i Toyota. Zyskali bardzo mocną pozycję w Europie właśnie w segmencie średnich SUV-ów. Producenci z Europy trochę przysnęli, przez co musieli odrabiać lekcje kilka lat. W tym czasie japońskie SUV-y mocno ugruntowały swoją pozycję.
Japończycy nieprzypadkowo tak łatwo opanowali rynek SUV-ów. Nie bez znaczenia jest przecież ogromne, wieloletnie doświadczenie w budowie samochodów z napędem na cztery koła, zwłaszcza terenowych.
Kolejnymi powodami przejęcia przez SUV-y dużej części segmentu D są ich uniwersalność i – jak sama nazwa wskazuje – sportowo-użytkowy charakter. Napęd na cztery kola, wysokie zawieszenie, obszerne, a zwłaszcza wysokie wnętrze, wysoka pozycja za kierownicą, poczucie bezpieczeństwa… Można by długo wymieniać. Na dobrą sprawę trudno już znaleźć argumenty przemawiające za wyborem klasycznych sedanów i kombi.
X-Trail to jeden z liderów rynku i jedno z najlepszych aut w tej klasie. Od debiutu upłynęło już ponad 10 lat, a bryła i główny motyw stylistyczny w ogóle się nie zmieniły, co świadczy o strzale w dziesiątkę w kwestii sylwetki. Nissan nigdy nie robił tzw. babskich aut 4×4.
Wystarczy popatrzeć na Patrola, Pathfindera czy Navarę. Z tego nurtu nie wychodzi również X-Trail, z kanciastą bryłą typową dla terenówek. Spośród bogatej palety SUV-ów i crossoverów Nissana X-Trail upodobnił się do terenowego Pathfindera.
Nie ma tu żadnych eksperymentów stylistycznych, jak np. przejęcie przez Mitsubishi Outlandera wyrazu „twarzy” mniejszego Lancera. Kolejne faceliftingi nie wpłynęły na męski charakter auta. X-Trail wygląda po prostu dobrze i w ogóle się nie starzeje.
Podstawą sukcesu jest zwykle wygląd, ale nie mniej istotne jest także wnętrze. W X-Trailu jest dużo miejsca. Ani ilość przestrzeni dla pasażerów, ani pojemność bagażnika nie pozostawiają wątpliwości, że to pełnowartościowe auto sportowo-użytkowe. Wnętrze jest pełne schowków, uchwytów i pojemników na drobne przedmioty.
Do bagażnika o pojemności 480 l ułatwia dostęp klasycznie – jak na kombi – otwierana klapa. Jest duża, tak jak przestrzeń, która oferuje płaską podłogę i regularny kształt. Piętrowa konstrukcja bagażnika to nietypowe rozwiązanie. Po złożeniu tylnych foteli pojemność wzrasta niemal do 1800 l.
Samochód można obciążyć 500-kilogramowym ładunkiem, w tym aż 100 kg da się przewieźć na masywnych relingach dachowych. Do tego dochodzi możliwość holowania przyczepy o masie 2200 kg.
Początkowo kontrowersyjnie (po środku deski rozdzielczej) umieszczone wskaźniki wróciły na swoje miejsce. Nissan jest ergonomicznie rozplanowanym autem, przejrzystym i czytelnym.
Właśnie przejrzystość jest ogromną zaletą X-Traila. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widoczność we wszystkich kierunkach. Dzięki kanciastej bryle nadwozia świetnie wyczuwa się odległość do poszczególnych narożników. Ułatwiają to dodatkowo bardzo duże lusterka. Można również dokupić kamerę cofania.
Zawieszenie X-Traila zestrojono komfortowo – typowo dla tego segmentu. Jest to konstrukcja niezależna z wielołącznikową osią tylną. Nawet z 18-calowymi kołami nierówności nie robią na X-Trailu żadnego wrażenia. Dzięki temu nie tylko zapewnia on świetne warunki w czasie długich podróży, ale też na nierównych, nawet szutrowych, leśnych czy polnych drogach. Prześwit o wartości 210 mm zawstydziłby niejedno auto zwane terenówką.
Na drogach nieutwardzonych i w trudnych warunkach kierowcę wspomaga bardzo dobry układ napędowy o nazwie ALL MODE 4×4-i. Łączy on zalety napędu na jedną oś i napędu na cztery koła. Trzy tryby pracy pozwalają dostosować napęd do warunków drogowych. Jeśli ktoś nie chce się tym zajmować, układ działa w trybie AUTO.
Warto jednak mieć świadomość tego, co ma się pod ręką. Tryb 2WD to jazda z napędem przedniej osi, pozwalająca zaoszczędzić paliwo. Jazda w takim trybie jest o tyle łatwa, że nad stabilnością czuwa system ESP. Tryb AUTO to niemal to samo, ale w momencie wystąpienia poślizgu część napędu trafia na tylne koła poprzez wielopłytkowe sprzęgło sterowane elektronicznie. Tryb LOCK powoduje przekazywanie na stałe napędu na obie osie. Nie trzeba zatem poślizgu, aby tylne koła przenosiły część momentu obrotowego.
W bogatszych wersjach wyposażeniowych kierowcę wspomagają dodatkowo system ułatwiający ruszanie na wzniesieniu oraz układ pozwalający na bezpieczny zjazd ze stromych wzniesień.
Nissan X-Trail oferowany jest w dwóch wersjach silnikowych. Japoński producent zrezygnował zupełnie z jednostek benzynowych na rzecz wysokoprężnych silników 2,0 dCi o mocy 150 lub 173 KM. Do wersji 150-konnej można zamówić 6-biegową, automatyczną skrzynię biegów. Manualna również ma 6 przełożeń.
Silnik 2,0 dCi to nowoczesna jednostka napędowa z turbodoładowaniem i intercoolerem. W słabszej odmianie oferuje 320 Nm, a w mocniejszej 360 Nm momentu obrotowego. Oba silniki są mocne i elastyczne. Nie ma problemów z wyprzedzaniem na żadnym biegu. Ponadto ich apetyt na paliwo w granicach 5,5-7,8 l/100 km jest więcej niż zadowalający. Jedynie w wersji z automatem trzeba się liczyć z nieco podwyższonym spalaniem.
X-Traila jest oferowany w czterech wariantach wyposażeniowych. W każdej wersji auto ma klimatyzację, elektrycznie podnoszone szyby przednie i tylne, można też podłączyć telefon komórkowy poprzez Bluetooth. Standardy bezpieczeństwa obejmują przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, aktywne zagłówki w przednich fotelach, ABS, EBD, ESP i system USS (ułatwiający ruszanie na wzniesieniu).
Główne opcje obejmują ksenonowe lampy główne, relingi dachowe z wbudowanymi lampami dalekosiężnymi oraz nawigację satelitarną z ekranem wykorzystywanym również przez tylną kamerę parkowania.
O odpowiedni nastrój zadba seryjny system audio, rozbudowany w zależności od wersji wyposażenia. Najbogatsza zawiera system BOSE z 9 głośnikami. W każdej wersji wyposażeniowej można sterować nagłośnieniem bezpośrednio z koła kierownicy.
Ceny X-Traila zaczynają się od 118 500 zł brutto. Tyle kosztuje słabsza wersja silnikowa z pakietem wyposażenia XE. Lepiej wyposażona SE to wydatek rzędu 129 300 zł. Aby zakupić X-Traila z silnikiem 173 KM lub automatyczną skrzynią biegów (dostępne tylko w dwóch najbogatszych wersjach wyposażeniowych), należy się przygotować na koszt odpowiednio 147 600 zł i 149 400 zł.
Testowany egzemplarz: | Nissan X-Trail 2,0 dCI (150 KM) |
Nissan X-Trail 2,0 dCi (173 KM) |
Silnik i napęd |
||
Układ i doładowanie: | R4, turbodoładowany
Z intercoolerem |
R4, turbodoładowany
Z intercoolerem |
Rodzaj paliwa: | ON | ON |
Ustawienie: | Poprzeczne | Poprzecznie |
Rozrząd: | DOHC 16V | DOHC 16 V |
Objętość skokowa: | 1995 cm3 | 1995 cm3 |
Stopień sprężania: | 15,6 | 15,6 |
Moc maksymalna: | 150 KM przy 4000 rpm | 173 KM przy 3750 rpm |
Moment maksymalny: | 320 Nm przy 2000 rpm | 360 Nm przy 2000 rpm |
Objętościowy wskaźnik mocy: | 75,2 KM/l | 86,7 KM/l |
Skrzynia biegów: | 6-biegowa, MT lub AT | 6-biegowa, MT |
Typ napędu: | ALL-MODE 4×4 | ALL-MODE 4×4 |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane | Tarczowe, wentylowane |
Hamulce tylne: | Tarczowe, wentylowane | Tarczowe, wentylowane |
Zawieszenie przednie: | Kolumny typu McPherson | Kolumny typu McPherson |
Zawieszenie tylne: | Niezależne typu Multi-Link | Niezależne typu Multi-Link |
Układ kierowniczy: | Przekładnia listwowa | Przekładnia listwowa |
Średnica zawracania: | 11,6 m | 11,6 m |
Koła, ogumienie przednie: | 225/60 R17 | 225/55 R18 |
Koła, ogumienie tylne: | 225/60 R17 | 225/55 R18 |
Masy i wymiary |
||
Typ nadwozia: | Kombi | Kombi |
Liczba drzwi: | 5 | 5 |
Współczynnik oporu Cd (Cx): | bd | bd |
Masa własna(min./maks.): | 1605 / 1656 kg | 1615 / 1660 kg |
Długość: | 4635 mm | 4635 mm |
Szerokość: | 1790 mm | 1790 mm |
Wysokość: | 1700 mm | 1700 mm |
Rozstaw osi: | 2630 mm | 2630 mm |
Rozstaw kół przód/tył: | 1540 / 1545 mm | 1540 / 1545 mm |
Prześwit (przód/tył): | 210 mm | 210 mm |
Pojemność zbiornika paliwa: | 65 l | 65 l |
Pojemność bagażnika: | 479/1773 l | 479/1773 l |
Specyfikacja użytkowa |
||
Przestrzeń ładunkowa (dł/szer/wys): | 1088 / 1100 / 884 mm | 1088 / 1100 / 884 mm |
Ładowność maksymalna: | 565 kg | 555 kg |
Maks. masa przyczepy: | Z hamulcami 2000 kg
Bez hamulców 750 kg |
Z hamulcami 2200 kg
Bez hamulców 750 kg |
Głębokość brodzenia: | bd | bd |
Kąt natarcia: | 28 stopni | 28 stopni |
Kąt zejścia: | 24 stopnie | 24 stopnie |
Kąt rampowy: | 21 stopni | 21 stopni |
Kat przechyłu: | 49 stopni | 49 stopni |
Osiągi
|
||
Katalogowo: | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 11,2 s | 10 s |
Prędkość maksymalna: | 190 km/h | 200 km/h |
Zużycie paliwa (miasto): | 7,8 l / 100 km | 7,8 l / 100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | 5,5 l / 100 km | 5,5 l / 100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 6,4 l / 100 km | 6,4 l / 100 km |
Emisja CO2: | 168 g/km | 168 g/km |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | 4 gwiazdki | 4 gwiazdki |
Cena |
||
Wersja podstawowa: | 118 500 zł | 147 600 zł |
Wersja podstawowa
z automatyczną skrzynią biegów: |
149 400 zł | Nie oferowany |