Datsun 210 Sakura
Datsun 210 Sakura

Nissan był po II wojnie światowej w rozsypce, podobnie jak cały japoński przemysł motoryzacyjny. Firma de facto od 1938 r. nie produkowała samochodów osobowych, z wyjątkiem dużego modelu 70 na potrzeby wojska. Jeszcze przed kapitulacją Japonii zakłady przestały też wytwarzać ciężarówki, m.in. z powodu braku materiałów.

Dowodzący sojuszniczymi wojskami okupacyjnymi generał Douglas MacArthur nie dopuścił do wywozu maszyn w ramach reparacji wojennych. Postawił na demokratyzację państwa i rozwój gospodarczy. W Kraju Kwitnącej Wiśni szalało bezrobocie, brakowało też sprzętu, który pomógłby w odbudowie. Jednym z filarów japońskiej ekonomii miała zostać branża samochodowa, w tym Nissan, funkcjonujący jeszcze pod nazwą Nissan Heavy Industries (przyjętą w 1944 r.).

Datsun 1121
Datsun 1121 (fot. earlydatsun.com)

Fabryka firmy w Jokohamie nie ucierpiała w nalotach, ale połowa zakładu jeszcze przez dziesięć lat po wojnie była zajęta przez aliantów. W dodatku wielu dotychczasowych dealerów zdecydowało się porzucić Nissana i sprzedawać auta marki Toyota. Słynny prezes Yoshisuke Aikawa trafił na 21 miesięcy do więzienia, oskarżony o zbrodnie wojenne i wspieranie japońskiego reżimu w Mandżurii. Dostał zakaz powrotu do Nissana.

Japonia potrzebowała ciężarówek. Inżynierowie Nissana w krótkim czasie zbudowali użytkowy model Datsun 1121, którego produkcja ruszyła w 1946 r. Bazował on na przedwojennym 17T, ale jego wygląd był dużo prostszy. Stal była towarem deficytowym, nie było też mowy o upiększaniu karoserii chromem.

Datsun 2124
Datsun 2124 (fot. earlydatsun.com)

W 1121 stosowano stare silniki Typu 7 (722 cm3). Samochód wytwarzano kilka miesięcy, a następnie zastąpiono Datsunem 2124, praktycznie takim samym pod względem konstrukcji, ale już lepiej wyglądającym. Auto wytwarzano w latach 1947-1949.

Pierwszym powojennym samochodem osobowym Nissana był Datsun DA. Był to ciągle model 1121, ale z inną karoserią. Produkcja trwała krótko, rozpoczęła się w listopadzie 1947 r. i była kontynuowana przez niecały rok. Niemniej jednak dla Nissana był to bardzo ważny krok do odbudowy dawnej pozycji.

Datsun DB
Datsun DB (fot. earlydatsun.com)

W 1948 r. firma zaprezentowała samochód, jakiego Japonia jeszcze nie widziała. Z opływowym i nowoczesnym Datsunem DB był jednak problem – był bezczelną kopią amerykańskiego Crosleya. Nissan nie poniósł jednak konsekwencji. Alianci nie chcieli narażać na straty przedsiębiorstwa, które było ważne dla podnoszącej się z gruzów gospodarki. Sam Crosley również odpuścił, borykał się bowiem z problemami na rodzimym rynku.

Szybki jak zając – historia Nissana [część 1]

Rok po premierze Datsuna DB przywrócona zostaje nazwa Nissan Motor Co., Ltd. Firma pokazuje też model DB-2, m.in. z inną atrapą chłodnicy. W 1950 r. debiutują Datsuny oparte jeszcze na konstrukcji wspomnianego przedwojennego 17T – użytkowy 4146 i osobowy DS. Auta dalej korzystały ze stareńkiego motoru o pojemności 722 cm3, którego moc została jednak podniesiona do 20 KM.

W 1952 r. Nissan podpisuje umowę z Austin Motor na budowę samochodów na licencji. Brytyjska firma, która niegdyś chciała oskarżyć Japończyków o plagiat, stała się partnerem, dzięki któremu przedsiębiorstwo z Jokohamy zyskało dostęp do nowoczesnych technologii i rozwinęło skrzydła.

Austin A40 Somerset produkcja
Pierwszy Austin A40 Somerset wyprodukowany przez Nissana (for. earlydatsun.com)

Pierwszy egzemplarz Austina A40 Somerset został wyprodukowany w 1953 r. Samochód powstał przy wykorzystaniu podzespołów z Anglii. Sedan o długości 4005 mm był napędzany silnikiem o pojemności 1197 cm3 i mocy 42 KM. W tym samym roku, w którym zakłady rozpoczęły wytwarzanie Austinów, w Nissanie wybuchł wielki strajk pracowników.

Od Datsuna 12 do torped – historia Nissana [część 2]

Trwał on aż 100 dni (niektóre źródła mówią nawet o 5 miesiącach) i zakończył się porozumieniem, na mocy którego powołano nowy związek zawodowy. Zastąpił on dotychczasowy, w którego strukturach dominowali komuniści.

Lata 1952-1953 to również okres, w którym Nissan zaprezentował silnik D10 o pojemności 860 cm3. W zależności od modelu rozwijał on moc 20 lub 24 KM. Jednym z samochodów wyposażonych w tę jednostkę był DB-5 (Deluxe Sedan), pierwszy pojazd z rodziny DB z bardzo dużą tylną szybą, i drugi z czterodrzwiowym nadwoziem.

Datsun DB-5
Datsun DB-5

Innym ciekawym modelem, pod którego maskę trafiła jednostka, był Datsun DC-3. Było to pierwsze podejście marki do segmentu samochodów sportowych. Auto rozwijało maksymalną prędkość 75 km/h i wyglądało trochę jak kreskówkowa wersja MG TC. Podzespoły pamiętały jeszcze czasy małych ciężarówek Datsuna z lat 30. i 40. DC-3 sprzedał się w liczbie 50 sztuk.

Datsun DC-3
Datsun DC-3

W 1952 r. książę Akihito został oficjalnie namaszczony na następcę tronu (dziś jest cesarzem Japonii). Z tej okazji na rynek trafiło auto produkcji Fuji Precision Industries o nazwie Prince. Auto było wyposażone w motor o wielkości 1484 cm3 i mocy 45 KM. Prince Sedan Deluxe to pierwszy japoński samochód, który miał zsynchronizowane więcej niż dwa biegi. Pojazd został oficjalnym autem księcia Akihito.

Piszę o tym samochodzie dlatego, że Fuji Precision Industries, które zmieni nazwę na Prince Motor Company, zostanie za kilkanaście lat przejęte przez Nissana. Dzięki temu włączy on do swojej oferty właśnie dużego sedana, jak i model sportowy, o którym poniżej.

Prince Sedan Deluxe (AISH-2)
Prince Sedan Deluxe (AISH-2)

Zapewne kojarzycie słynne sportowe Nissany z serii Skyline. Pierwszy model o tej nazwie był jednak zwykłym sedanem i został stworzony właśnie przez Prince. Skyline Deluxe, który zadebiutował w 1957 r., wyglądał jak auto rodem z USA. Do jego napędu służył motor o mocy 60 KM, który pozwalał pojazdowi osiągać maksymalną prędkość 120 km/h.

1958 to bardzo ważny rok w dziejach japońskiego przedsiębiorstwa. Po pierwsze, wprowadzono do sprzedaży mały model Datsun 210 – pierwsze auto wyposażone w nowoczesny silnik. Poprzednie były ewolucjami jednostek jeszcze sprzed II wojny światowej. Motor o pojemności 988 cm3 rozwijał moc 37 KM.

Prince Skyline Deluxe (ALSID-1)
Prince Skyline Deluxe (ALSID-1)

Po drugie, dwa egzemplarze 210 wzięły udział w morderczym australijskim rajdzie-maratonie Mobilgas Trial, którego trasa liczyła aż 16 250 km. Spośród 67 załóg zawody ukończyło 36, w tym 2 jadące Datsunami. Jeden z nich dojechał na 25. pozycji i wygrał w Klasie A.

Był to pierwszy międzynarodowy triumf w historii japońskiej motoryzacji. Dobry wynik w Australii sprawił, że Nissan przestał być anonimową marką dla klientów spoza Azji. Całkowity eksport podskoczył z 739 egzemplarzy w 1957 do 3232 sztuk w 1958 r. Dzięki Mobilgas Trial auta firmy zyskały status niezawodnych, zanim ruszyła ich sprzedaż na antypodach. Do 1963 r. Australia przegoniła pod względem importu Datsunów rynek amerykański.

Datsun 210 Fuji
Datsun 210 Fuji

Właśnie, Stany Zjednoczone. W 1958 r. Nissan rozpoczął sprzedaż swoich pojazdów w USA. Przedsiębiorstwo zaczynało od nawiązania współpracy z dwoma dealerami. Dwa lata później miała już 60 przedstawicieli, a do klientów trafiło 1640 Datsunów i Nissanów. Dużą popularnością cieszyły się szczególnie pick-upy.

W 1959 r. rusza pierwszy zakład poza Japonią – na Tajwanie. Rok później powstaje amerykańska spółka córka Nissan Motor Corporation. Z kolei w 1961 rozpoczyna się budowa zakładów w Meksyku i startuje nowy kompleks Oppama.

W tym okresie japońscy inżynierowie podejmują kolejną próbę budowy samochodu sportowego. Tak w latach 1958-1961 na rynek trafiają modele S211, SPL212 i SPL213. Ten pierwszy rozchodzi się w liczbie zaledwie 20 egzemplarzy, ten ostatni był już dziesięć razy popularniejszy.

Datsun SPL212
Datsun SPL212 (fot. earlydatsun.com)

Był to całkiem spory sukces, biorąc pod uwagę, że auta przeznaczono wyłącznie na eksport. SPL213 bazował na pick-upie, a pod maską miał motor o pojemności 1189 cm3 i mocy 60 KM. Trzy modele były początkiem serii Fairlady, z której wyrosły następnie słynne Datsuny Z, zwane japońskimi Porsche.

Poprzedni wpis Następny wpis