kobieta i samochód rajdowy - kierowczyni rajdowa - ABT CUPRA Extreme E

Jeszcze pod koniec ubiegłego tysiąclecia wydawnictwa poprawnościowe, nie wiedzieć czemu, przestrzegały przed używaniem słowa „kierowczyni”. Był wśród nich nawet „Nowy (wtedy) słownik poprawnej polszczyzny PWN” pod red. prof. A. Markowskiego. Można dziwić się takim zaleceniom, bo przecież jak daleko sięgam pamięcią, na przykład równolegle z rzeczownikiem „rozmówca” funkcjonował rzeczownik „rozmówczyni”. Może rzadziej go używałyśmy/używaliśmy, choć pozostawał w zgodzie z regułami słowotwórczymi, takim samymi jak choćby dla słów „sprzedawca” i „sprzedawczyni”. Dziś, nie że 8 marca, ale szeroko „dziś”, możemy słowa „kierowczyni” używać do woli, więc niech mu niechętny się odczepi. Poza regułami językowymi stoi za nami uzus społeczny, który słowo upowszechnił. Dlatego, między innymi za sprawą marki CUPRA, możemy pisać i mówić także: „kierowczyni rajdowa”, „kierowczyni wyścigowa”, co z radością czynię.

Kobiety w motosporcie

U zarania motoryzacji kobietom trudno było się za kierownice przebić. CUPRA stawia na kobiety w motosporcie. Robi to, choć CUPRY mają taki ładunek sportowego DNA, że niektórzy chcieliby powiedzieć „sportowe samochody to męskie samochody”. Prezentując zespół ABT CUPRA w wyścigach Extreme E, zwróciliśmy uwagę na podejście marki do równouprawnienia płci.  Otóż Extreme E to jedne z nielicznych dużych zawodów motosportowych, w których uczestniczą zespoły złożone z kierowców różnych płci. A CUPRA jako pierwsza marka motoryzacyjna ogłosiła swój udział w serii. Przy okazji wiadomego dnia, warto bliżej spojrzeć na kobiety w motosporcie.

Już krótka historia młodej marki CUPRA pokazuje, jak stawia ona na udział kobiet w zdominowanym przez mężczyzn sporcie. Obserwujący serię Extreme E wiedzą, że zespół zasiliły utytułowane mistrzynie – kierowczyni rajdowa Jutta Kleinschmidt i kierowczyni wyścigowa Claudia Hürtgen. Szansę na tytuły dostała także młoda utalentowana Klara Andersson. Nawet krótka historia CUPRY sięga jednak wcześniej. W wyścigach TCR w drużynie Cupra Racing w 2018 roku wzięły udział Alba Cano Ramirez oraz motocyklowa królowa Dakaru – Laia Sanz. Rok później kierowczyni Ramirez została pierwszą kobietą, która zdobyła tytuł mistrzyni TCR w zawodach Campeonato de España Resistencia.  W historii wyścigów z serii 24H Touring Car Endurance Series (TCR) ścigała się różnymi modelami stworzonymi przez dział CUPRA Racing. Były to przede wszystkim CUPRA Leon Competición TCR oraz Seat Leon TCR V2 DSG.kobieta przy samochodzie rajdowym - kierowczyni rajdowa - ABT CUPRA Extreme E

Doświadczone kierowczynie CUPRY w zawodach Extreme E

Poznawanie rozpoczynamy od Claudii Hürtgen, która jest jedną z najpopularniejszych niemieckich zawodniczek w świecie motosportu. Swoją karierę rozpoczęła na torach kartingowych, szybko jednak przeniosła się do niemieckiej Formuły 3. Podczas wyścigu w Monako w 1993 roku kierowczyni doznała obrażeń, które na dwa lata wykluczyły ją z rywalizacji. Kiedy wróciła, to  zdobyła mistrzostwo Austrii w wyścigach samochodów sportowych. W 2005 roku Hürtgen zdobyła mistrzostwo w zawodach VLN – została kolejną kobiecą mistrzynią po Sabine Schmitz w 1998 roku. Niemiecka kierowczyni z powodzeniem brała również udział w wyścigach 24-godzinnych. Największe sukcesy to zwycięstwo w Dubaju i drugie miejsce w klasyfikacji generalnej Spa 24 Hours. Zespół ABT CUPRA XE zasiliła w 2021 roku, dołączając do Mattiasa Ekströma w wyścigach z cyklu Extreme E.

Czy powinnam przypominać sukcesy Jutty Kleinschmidt? Hmm, może młodemu pokoleniu powinnam. To do tej pory jedyna kierowczyni, która wygrała prestiżowy rajd Paryż-Dakar w kategorii samochodów. Dokonała tego w 2001 roku, a w roku 1999 zajęła III miejsce, zaś w 2002 miejsce II. Warto przy tym pamiętać, że były to lata największej świetności legendarnego rajdu i najbardziej zaciekłej w nim rywalizacji. Jutta Kleinschmidt swoją przygodę z motosportem rozpoczęła od motocykli, do kokpitu samochodu przeniosła się w roku 1994. A ponieważ z łatwością zmieniała kierownice, to w 2013 otrzymała tytuł Międzynarodowej Federacji Motocyklowej FIM za zasługi dla sportów motocyklowych. W 2021 roku mistrzyni dołączyła do zespołu ABT CUPRA XE, najpierw jako zawodniczka rezerwowa, a następnie jako pełnoprawna kierowczyni.

I ta młoda kierowczyni

W minionym sezonie zawodów Extreme E do zespołu CUPRY dołączyła Szwedka Klara Andersson (lat 23). Miłość do motosportu jest u niej rodzinna; jej starsza siostra Magda jest zwyciężczynią Mistrzostw Europy FIA w rallycrossie. Podobnie jak Claudia Hürtgen, Klara Andersson swoją przygodę z motosportem zaczęła od kartingu, a w 2018 roku postanowiła wziąć udział w zawodach rallycrossowych. Jako kierowczyni rallycrossowa, w debiutanckim starcie w Mistrzostwach Szwecji w Rallycrossie w 2020 roku zajęła drugie miejsce w kategorii juniorów. Rok później, w swoim pierwszym sezonie w klasie seniorskiej SM 2150, w rywalizacji z ponad pięćdziesięcioma zawodnikami, wywalczyła najważniejszy tytuł. Znakomity debiut zaliczyła też w wyścigach Extreme E. Podczas zawodów Copper X-Prix w Chile stanęła na trzecim stopniu podium, z utytułowanym partnerem z zespołu Nasserem Al-Attiyahem u boku.

Jestem przekonana, że każda kierowczyni i każdy kierowca zespołu ABT CUPRA może liczyć na jednakowo mocny doping pracowników salonów CUPRY. Tym bardziej, że wiem, iż w CUPRA Studio w Warszawie, jak też w CUPRA Studio w Krakowie o samochodach ze sportowym DNA Panie i Panowie mogą porozmawiać również z paniami doradczyniami. Oczywiście także kierowczyniami.

Renata Sadowskakobieta i samochód rajdowy - kierowczyni rajdowa - ABT CUPRA Extreme E

 

Poprzedni wpis Następny wpis