Wybierz markę

Fiat Nuova 500

Lata 1955-1970 to jeden z najlepszych okresów w historii koncernu Fiat. Firma wypuściła na rynek model Nuova 500 oraz przejęła Ferrari i Lancię.W 1955 r. Fiat zaprezentował model 600. Samochód mierzył tylko 3,2 m długości, ale mieścił cztery osoby. Wyposażony był w umieszczony z tyłu 4-cylindrowy silnik o pojemności 0,6 l i mocy 21 KM. Napęd trafiał na tylne koła.

Fiat 600

Na bazie 600 powstał sedan, a także model Multipla. Ten ostatni był protoplastą segmentu MPV. Chociaż van miał niewiele ponad 3,5 m długości, mógł przewieźć nawet sześć osób. Fiat 600 w 1960 r. ewoluował w 600D. Dostał normalne drzwi (wcześniej były one otwierane „pod wiatr”) i silnik o pojemności 0,7 l (29 KM).

Fiat sprzedawał licencję na produkcję sześćsetki innym markom. W Hiszpanii auto było znane jako Seat 600, w bloku wschodnim jako Zastava 750, a w Niemczech jako NSU Jagst. Model 600 odniósł duży sukces. W latach 1955-1969 rozszedł się w liczbie niemal 2,7 mln sztuk.

Fiat 600 Multipla

W tym samym roku, w którym zadebiutowała sześćsetka, Fiat, Pirelli i Bianchi tworzą nową markę – Autobianchi. Zajmowała się ona głównie produkcją małych aut. Jej pojazdy były często droższe i lepiej wyposażone od podobnych Fiatów. Włoski koncern wykorzystywał Autobianchi do testowania nowych pomysłów.

W 1957 r. na rynek wszedł samochód, który stał się ikoną Fiata, czyli Nuova 500 (dosłownie 'nowa pięćsetka’). O tym aucie mówi się, że zmotoryzowało Włochy. W ciągu 18 lat produkcji powstało ok. 3,7 mln egzemplarzy modelu 500.

Fiat Nuova 500
Fiat Nuova 500

Pojazd był nieco mniejszy od 600 (2,97 m długości), ale podobnie zbudowany. Również miał napęd na tył i silnik umieszczony za kabiną pasażerską. Nuova 500 była pierwszym Fiatem z silnikiem chłodzonym powietrzem. Jednostka miała dwa cylindry, 0,5 l pojemności i rozwijała moc 13 KM. Auto było wielokrotnie modyfikowane. Fiat wprowadził też odmianę kombi o nazwie Giardinetta (’furgonetka’ po włosku).

Fiat 500 Giardinetta

W 1959 r. modele 1400 i 1900 zostają zastąpione przez 1800 i 2100. Były to duże auta, mierzące w zależności od wersji od 4,46 do 4,75 m. W gamie znajdowały się nadwozia sedan, kombi i coupé. Największy był sedan 2100 Speciale. Samochody te były pierwszymi powojennymi modelami Fiata napędzanymi przez rzędowe silniki 6-cylindrowe. Były to równocześnie pierwsze Fiaty z przednim zawieszeniem na drążkach skrętnych. Napęd przenosiła zsynchronizowana skrzynia biegów.

1800 i 2100 miały być samochodami prestiżowymi. Ich wyposażenie obejmowało np. szyberdach, radio z wysuwaną anteną, ogrzewaną tylną szybę. Były jednak wykonane przeciętnie i nie zdobyły popularności. Na początku lat 60. poddany modyfikacjom Fiat 1800 przeobraził się w 1800 B, a 2100 w 2300. Na bazie tego ostatniego powstało m.in. piękne 2300S Coupé.

Fiat 2300-S Coupe

Lata 60. to okres boomu gospodarczego we Włoszech. Rosnący popyt na auta powoduje, że przemysł motoryzacyjny staje się jedną z głównych gałęzi gospodarczych w Italii. Fiat w krótkim czasie podwaja zatrudnienie do 171 000 osób, buduje fabryki na południu kraju i za granicą. Roczna produkcja samochodów osobowych firmy w ciągu tej dekady urosła z ok. 425 tys. do 1,7 mln.

W 1961 r. Fiat prezentuje modele 1300/1500, plasujące się poniżej 1800/2100. Jak sama nazwa wskazuje, mierzące niewiele ponad 4 m samochody były napędzane motorami 1,3 i 1,5 l. W gamie znajdowały się sedan, kombi (Familiare) i kabriolet. Ghia z błogosławieństwem Fiata wytwarzała coupé 1500GT. Taką wersję nadwoziową produkowało też NSU. Do 1966 r. powstało ok. 600 000 Fiatów 1300/1500.

Fiat_1300-1500

Fiat 850, który wszedł do sprzedaży w 1964 r., przejął sporo mechanizmów po 600. Był jednak przestronniejszy, miał nowocześniejszy wygląd i nowy silnik. Chłodzona wodą 4-cylindrowa jednostka o pojemności 0,84 l rozwijała moc 37 KM. Warianty Coupé i Spider miały motory podkręcone odpowiednio do 47 i 49 KM. Fiat 850 Familiare zastąpił Multiplę i był wytwarzany aż do 1976 r. Szacuje się, że powstało od 2,6 do 2,8 mln sztuk 850.

Fiat 850 Sport Coupe

Na czele Fiata w 1966 r. stanął Giovanni Agnelli II, który dostał imię po swoim dziadku, założycielu włoskiego koncernu. Nowy szef przyczynił się do powstania AvtoVAZ. Zrestrukturyzował Fiata, wprowadził decentralizację w zarządzaniu i wyraźny podział na dwa główne działy: aut osobowych oraz użytkowych i traktorów.

Za jego panowania Fiat przejął kontrolę nad Autobianchi, a następnie Lancią i Ferrari (lata 1967-1969). Agnelli musiał się też mierzyć ze strajkami, które wybuchły w 1969 r. i trwały w sumie ok. 15 mln godzin. Fiat był wówczas prawdziwą potęgą, skupiał w sobie tak różne przedsiębiorstwa, jak linie lotnicze (Alitalia), producenci maszyn do pisania, elektroniki i farb czy firmy budowlane.

Fiat 124

Wróćmy do samochodów. Podczas Geneva Motor Show 1966 zadebiutował Fiat 124, który zastąpił modele 1300 i 1500. Zdobył on tytuł samochodu roku. Początkowo do jego napędu służył umieszczony z przodu silnik 1,2. Auto było sprzedawane jako sedan i kombi. Powstały też Coupé oraz Spider.

Wersję z otwartym nadwoziem zaprojektowała i produkowała Pinifarina. Była ona wyposażona w motor 1,4 o mocy 90 KM, następnie 110 KM. Odmiana Abarth miała silnik rozwijający 128 KM, mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu, niezależne tylne zawieszenie, aluminiowe drzwi, a także maskę i klapę bagażnika z kompozytów. Fiat 124 Spider odnosił liczne sukcesy w rajdach.

Fiaty 124 Abarth Rally (fot. sportingfiatsclub.com)

Fiat zbudował ok. 1,5 mln sztuk 124, a w sumie na całym świecie wyprodukowano ok. 4 mln egzemplarzy tego modelu. Licencję na produkcję sprzedano m.in. do Rosji, Turcji, Hiszpanii, Republiki Południowej Afryki, Malezji i Maroka.

Poza 124 w 1966 r. Fiat pokazał model Dino Spider. Piękne nadwozie zostało zaprojektowane przez studio Pininfarina. Pod maską pracował przebudowany silnik V6 Ferrari o pojemności 2,0 l i mocy 160 KM. Stajnia z Maranello chciała użyć tej jednostki w Formule 2, a żeby zdobyć homologację, musiała zamontować motor w 500 samochodach w ciągu 12 miesięcy. Rok po Spiderze światło dzienne ujrzało Dino Coupé marki Bertone, które miało dłuższy rozstaw osi.

Fiat Dino Spider (fot. RM Auctions)

Na początku następnej części cofniemy się jeszcze na chwilę do lat 60., żeby przyjrzeć się produkowanym na licencji Fiatom 124, 125 i 128, na bazie których powstały dobrze u nas znane Łady, duże Fiaty i Zastavy.

[blo-link-inner href=”https://blog.pgd.pl/dawno-dawno-temu-w-motoryzacji-historia-fiata-czesc-1″]Dawno, dawno temu w motoryzacji – czyli historia Fiata [część 1][/blo-link-inner]

[blo-link-inner href=”https://blog.pgd.pl/dawno-dawno-temu-w-motoryzacji-czyli-historii-fiata-ciag-dalszy-czesc-2″]Dawno, dawno temu w motoryzacji – czyli historii Fiata ciąg dalszy [część 2][/blo-link-inner]

Poprzedni wpis Następny wpis

    Szukasz auta dla siebie?
    Wypełnij formularz, a my się z Tobą skontaktujemy!