srebrny samochód premium przodem 3/4- test Volvo XC60 B4

Moda na oryginalne nadwozia modeli SUV, trafiła głównie i najpierw do klasy premium, jednak nie wszyscy producenci ulegli temu trendowi. Test Volvo XC60 przypomniał mi, że ma on w sobie coś tradycyjnego, a jednocześnie ponadczasowego. To zaś sprawia, że model długo będzie cieszył użytkownika atrakcyjną formą i stylem. Kto pamięta Volvo serii 200 i Volvo 850? Obydwa stały się kultowymi wersjami i legendami za życia. Co ważne, obydwa miały też linię nadwozia znacznie odbiegającą od formy lansowanej w tamtych czasach przez innych producentów. Takie samo odczucie zawładnęło mną, kiedy podchodziłem do auta, by zacząć test Volvo XC60. Są powody, dla których XC60 był najchętniej kupowanym modelem premium w Polsce.

Idealne proporcje SUV-a Volvo XC60

Na tle obłych kształtów konkurentów i charakterystycznych form opadającego dachu, Volvo XC60 jawi się jako kwintesencja klasycznej formy SUV. Za projekt nadwozia odpowiada Thomas Ingenlath, który opracował też modele XC90, S90, V90. To dlatego, samochód ma wiele charakterystycznych dla marki akcentów stylistycznych. Należą do nich m.in. przednie reflektory z motywem à la młot Thora, czy tylne lampy przywodzące na myśl model V90.

Volvo XC60 bazuje na tej samej płycie podłogowej SPA, na której zbudowano wszystkie aktualne modele serii 90. Właśnie ta nowa platforma dała stylistom dużą swobodę w kształtowaniu karoserii. Przy długości 488,8 cm (jest to o 4,4 cm więcej niż poprzednik), szerokość pozostała bez zmian (211,7 cm, licząc z lusterkami), ale model jest niższy od poprzednika o około 5 cm. Pozwoliło to nadać dynamicznych proporcji, jakich oczekujemy od współczesnych wersji SUV. Ważne też, że platforma SPA zagwarantowała lepsze rozplanowanie miejsca. Długość wzrosła bowiem o 4,4 cm, za to rozstaw osi aż o 9 cm. Jadący z tyłu pasażerowie, którzy – jako naturalne obciążenie – pomogli mi uczynić test Volvo XC60 bardziej realnym, chwalili komfort jazdy.  Nie mogli jednak stwierdzić, czy jest większy niż u poprzednika, bo go nie pamiętali albo nie znali. Mimo że XC60 obecnej generacji jest większe od poprzednika, to jest lżejsze o około 90 kg.kierownica i deska rozdzielcza samochodu premium - test Volvo XC60 B4

Skandynawski design wnętrza XC60

To już tradycja, że Volvo tak projektuje samochody, aby uwypuklić skandynawski design. We wnętrzu znajdziemy zatem piękne połączenie harmonijnych linii, wspaniałych materiałów i najnowocześniejszej technologii. Volvo XC60 doskonale odzwierciedla skandynawskiego ducha. Mamy tu bowiem grę kontrastowych kolorów z maksymalnym uwypukleniem jasności, aby wizualnie ocieplić wnętrze. Do wykończenia posłużyły wyłącznie naturalne materiały – skóra, drewno i metal. Prawdziwy smaczek to dekoracyjna listwa biegnąca od zegarów przez środek kokpitu aż do kratki wentylacyjnej pasażera. Jest wykonana z jednego litego kawałka matowego drewna.Stonowana elegancja wnętrza pozostaje w zgodzie z multimediami, które ze swej natury stonowane nie są. Dziś wszyscy chcemy łatwo korzystać z najnowszych technologii, funkcji łączności, różnych usług i aplikacji. To w prosty sposób przekłada się na coraz większe zainteresowanie funkcją Volvo On Call. Przeprowadzając test Volvo XC60, też się nią bliżej zainteresowałem. I wcale nie standardowo, nie ograniczając się do znalezienia stacji benzynowej mojej ulubionej sieci. Tak mnie wciągnęło, że nie tylko posłałem nawigacji adres ze swojego kalendarza spotkań, ale też poszukałem parkingu.

Na potrzeby XC60 firma zaktualizowała i ulepszyła system Sensus. Przypomnę tu, że Sensus dostarcza informacji i rozrywki oraz umożliwia obsługę funkcji, które mają ułatwić obsługę i eksploatację samochodu. Nowością jest teraz samoczynne, bezpłatne pobieranie przez pojazd aktualizacji map nawigacji. Jeśli pakiet aktualizacyjny nie przekracza 500 MB, kierowca nie musi odwiedzać serwisu, lecz samochód sam ściągnie dane, wykorzystując kartę SIM.

Cieszyło mnie, że test Volvo XC60 pozwolił mi korzystać ze Spotify, nie tylko na zasadzie sparowania telefonu z autem. Aplikację miałem bezpośrednio w systemie samochodu i widziałem ją jako odrębne urządzenie mobilne. Brzmienie zestawu audio Bowers&Wilkins w Volvo XC60 też cieszy, bo piętnaście głośników czyni z kabiny auta prawdziwą salę koncertową. Więcej multimediów wymaga więcej energii, więc do SUV-a Volvo trafił akumulator o odpowiednio powiększonej pojemności.skórzane fotele samochodu klasy premium, kokpit - SUV - test Volvo XC60 B4

Legendarne bezpieczeństwo Volvo

Aktualnie oferowany Volvo XC60 to jeden z najbezpieczniejszych samochodów, jakie kiedykolwiek zbudowano. Jest wręcz naszpikowany najnowocześniejszymi rozwiązaniami technologicznymi z tak od zawsze bliskiego szwedzkiej marce obszaru bezpieczeństwa. Przykładem może być jeszcze ulepszony system City Safety, który reaguje teraz przy różnicy prędkości pojazdów wynoszącej 60 km/h, a nie jak wcześniej 50 km/h. City Safety podejmie automatyczne hamowanie, jeśli wykryje ryzyko kolizji z pojazdem jadącym w tym samym kierunku. Reaguje także na ryzyko zderzenia czołowego przy skręcie w lewo na skrzyżowaniach. Te cechy znamy już z wcześniejszych systemów bezpieczeństwa Volvo. Nowością jest tutaj to, że jeśli system oceni, iż samo hamowanie nie wystarczy do uniknięcia zderzenia, to samochód przejmie kontrolę nad kierownicą i podejmie próbę ominięcia przeszkody. City Safety wykrywa oczywiście również pieszych, rowerzystów i duże zwierzęta, także w nocy.

Znany system BLIS dotąd ostrzegał o obecności innego pojazdu w martwym polu. Teraz został sprzęgnięty z mechanizmem, który nie pozwoli zderzyć się z pojazdem poruszającym się sąsiednim pasem. System przejmie bowiem kierowanie i zmieni tor jazdy XC60, co uchroni nas przed kolizją. Na szczęście jednak mój test Volvo XC60 nie dał systemowi okazji do pokazania tych najbliższych kolizjom funkcji w działaniu. XC60 ma też system Pilot Assist wspomagający jazdę na prostych odcinkach dróg.srebrny samochód premium tyłem 3/4- test Volvo XC60 B4

Istota klasy premium

Kiedy wsiądziemy do Volvo i zamkniemy drzwi, mimo woli pomyślimy o istocie klasy premium. W drogich wersjach samochodów popularnych marek mamy bowiem wyposażenie i wykończenie z najwyższej półki, ale często drobne niuanse psują całość. Dotyczy to m.in. dźwięku zamykania drzwi, przycisków otwierania okien, czy spasowania elementów tapicerskich. To ostatnie szczególnie można odczuć na konsoli między fotelami. Test Volvo XC60 nie dał mi szans, żebym mógł się czegoś przyczepić. Drzwi są masywne, a domykają się cicho i płynne. W przypadku uchylania okien, przyciski działają przy minimalnym nacisku i nie mają luzów, a szyby przesuwają się płynnie i bezgłośnie. Połączenie wszystkich elementów tapicerskich jest solidne i doskonale spasowane. W efekcie ani uderzenie nogą w konsolę między fotelami (przypadkowe, nie testowe ?), ani przejazd po wybojach nie spowodują drgań, trzeszczenia, czy jakichkolwiek niepożądanych dźwięków.

Zajmuję miejsce, ustawiam fotel (godna uwagi wielopunktowa regulacja), paruję telefon, przekręcam przycisk między fotelami, uruchamiam silnik. Także w tym wypadku czuję, że to klasa premium. Silnik pracuje bowiem bez żadnych odgłosów we wnętrzu i bez żadnych drgań. Mam wrażenia jak z hybrydy, którą ruszamy z wykorzystaniem silnika elektrycznego.

srebrny samochód premium bokiem - test Volvo XC60 B4

Wreszcie test Volvo XC60 na trasie i w mieście

Po włączeniu dźwigni wyboru jazdy na D (dźwigni z przezroczystego tworzywa), wyruszam w zwyczajową testową trasę z Warszawy do Krakowa. Trzeba przyznać, że jazda to kwintesencja przemieszczania się w wygodnym samochodzie. Po pierwsze, siedzimy wysoko, przez co doskonale widzimy sytuację na drodze. To przydatne zarówno w mieście (krawężniki, parkingi), jak i na trasie (większy zakres widoczności). Po drugie, test Volvo XC60 przeprowadzam wersją z dwulitrowym silnikiem benzynowym B4. Generuje on moc 197 KM przy prędkości obrotowej 4800 obr./min. i moment 300 Nm w zakresie 1500-4200 obr./min. W połączeniu z ośmiobiegową skrzynią przekładniową, pozwala on na przyspieszenie XC60 ze startu zatrzymanego do 100 km/h w 8,1 sek. Silnik nie jest wprawdzie rączym mustangiem, ale do swobodnego, płynnego przemieszczania w zupełności wystarcza. Z dziennikarskiego obowiązku podaję też, że prędkość maksymalna jest jak w każdym Volvo ograniczona do 180 km/h.

Jednakże to co zrobiło na mnie największe wrażenie, kiedy przeprowadzałem test Volvo XC 60 B4, to zużycie paliwa. Pomimo masy 1800 kg i kół o wymiarze 235/55R19, SUV Volvo zużywał w mieście 9,5 l/100 km. Ogromną zasługę w takim zużyciu paliwa ma układ mild hybrid, który pozwala na wykorzystaniu dodatkowej baterii. Doładowuje się ona podczas rekuperacji, a jej energia pozwala zasilić klimatyzację/ogrzewanie, czy podtrzymać pracę różnych układów podczas postoju w korkach. Dodatkowo zapewnia też oczywiście zastrzyk mocy podczas ruszania i przyspieszenia.

Na spalanie podczas dynamicznej jazdy w trasie nawet rekuperacja nie pomoże. Tym bardziej, że powierzchnię czołową XC60 też ma dużą (szerokość – 1902 mm, wysokość – 1658mm). W efekcie przy jeździe około 110 km/h pełnodystansowy test Volvo XC60 wykazał satysfakcjonujące zużycie około 8 l/100 km. Ale kiedy przycisnąłem do 140 km/h, to zobaczyłem na wskaźniku trzynastkę.kierownica, deska rozdzielcza, ekran dotykowy, aplikacje w samochodzie SUV premium - test Volvo XC60 B4

Adresaci Volvo XC60

Z pewnością jest to model dla osób szukających prawdziwej klasy premium, bo wieloma elementami przebija topowe wersje aut marek popularnych. Technicznie jego bezpośrednimi konkurentami są Audi, BMW, czy Mercedes, ale wyróżnikiem Volvo jest szlachetny styl. W przeciwieństwie do marek niemieckich, Volvo nie podąża za chwilowymi zmianami mody. Szwedzkie samochody emanują ponadczasowym dostojeństwem, które nie zniknie wraz ze zmianą motoryzacyjnych trendów. To samochód na lata, który zawsze długo będzie cieszył swoim stylem i doskonałością.

Niech mój test Volvo XC60 B4 będzie zachęta dla Pani i Pana do osobistego poznania cech tego SUV-a. A coś słyszałem w salonie Volvo Car PGD, że teraz na XC60 mają jakąś atrakcyjną ofertę leasingową. Muszę to sprawdzić…

Bogusław Korzeniowski

Tak, jest oferta – leasing 105%. Skoro inflacja rok do roku wyniosła 18,4%, jak dziś podał GUS, to wnioski nasuwają się same.

Test Volvo XC60 – zdjęcia

srebrny samochód premium bokiem - test Volvo XC60 B4 srebrny samochód premium przodem 3/4- test Volvo XC60 B4 srebrny samochód premium z przodu - test Volvo XC60 B4 srebrny samochód premium przodem - test Volvo XC60 B4 srebrny samochód premium przodem bokiem 3/4- test Volvo XC60 B4 srebrny samochód premium bokiem - test Volvo XC60 B4 srebrny samochód premium tyłem 2/3- test Volvo XC60 B4 srebrny samochód premium tyłem 3/4- test Volvo XC60 B4 srebrny samochód premium tyłem - test Volvo XC60 B4 reflektory młot Thora auto SUV premium - Volvo XC60 B4 tylne światła samochodu SUV premium - Volvo XC60 B4 deska rozdzielcza samochodu premium ozdobna listwa z drewna - test Volvo XC60 B4 kierownica, deska rozdzielcza samochodu premium - test Volvo XC60 B4 kokpit, deska rozdzielcza samochodu premium ozdobna listwa z drewna - test Volvo XC60 B4 kierownica i deska rozdzielcza samochodu premium - test Volvo XC60 B4 kierownica, deska rozdzielcza, ekran dotykowy, aplikacje w samochodzie SUV premium - test Volvo XC60 B4 konsola centralna samochodu klasy premium - test Volvo XC60 B4 drążek zmiany biegów auta segmentu premium - test Volvo XC60 B4 widok z lotu ptaka. kamery samochodowej, kamera 360, samochód segmentu premium - test Volvo XC60 B4 wskaźnik przebiegu i zużycia paliwa, spalania rzeczywistego - test Volvo XC60 B4 nawiewy, kierownica, deska samochodu premium - test Volvo XC60 B4 skórzane fotele auta segmentu premium - test Volvo XC60 skórzane fotele samochodu klasy premium, kokpit - SUV - test Volvo XC60 B4 tylna kanapa, skórzane fotele samochodu klasy premium, kokpit - SUV - test Volvo XC60 B4 skórzane fotele samochodu klasy premium - SUV - test Volvo XC60 B4 bagażnik z roletą samochodu SUV premium - test Volvo XC60 B4 bagażnik bez rolety samochodu SUV premium - test Volvo XC60 B4 bagażnik, złożone siedzenia samochodu SUV premium - test Volvo XC60 B4
Poprzedni wpis Następny wpis