Najnowszy film
Porada serwisowa – tańsze klocki hamulcowe to pozorna oszczędność, ale kłopoty pewne…

hamulce-6-1250x833

Ponieważ klienci serwisów często pytają od czego zależy cena klocków hamulcowych i czy nie warto zaoszczędzić, kupując tańsze zamienniki, zwróciliśmy się z wyjaśnieniem tego problemu do specjalistów z Grupy PGD.

Oto najważniejsze zasady o których warto pamiętać wybierając klocki hamulcowe.

Klocek hamulcowy nie jest jedynie kawałkiem blachy do której doklejono warstwę ścierną, ale rozwiązaniem testowanym laboratoryjnie, w którym warstwa ścierna jest sprawdzana pod kilkoma aspektami.

SONY DSC

 

  • Jednym z nich jest skład, który ma zapewnić dobre tarcie, gwarantujące wytracanie prędkości obrotowej koła. Nie można jednak w tym przypadku stosować idealnych ku temu składników jak domieszki rtęci, miedzi, kadmu, ołowiu, chromu, mosiądzu, czy molibdenu (zabrania tego homologacja ECE R-90). Wyeliminowanie tych domieszek to brak problemów, podczas tarcia okładzin-tarcza, z powstawaniem mikropyłów, które są szkodliwe dla zdrowia. Produkty, które spełniają te normy mają trwale umieszczony symbol ECE R-90. W tańszych produktach często symbolu tego nie ma, gdyż producent omija ten zakaz.

SONY DSC

  • Drugim jest dopracowanie mieszanki ściernej pod względem trwałości klocka. Nie może ona być zbyt „twarda” bo wprawdzie wytrzyma dłuższe przebiegi w trakcie eksploatacji, ale w tym przypadku usłyszymy nieprzyjemne piski podczas hamowania, a dodatkowo „twarda mieszanka ścierna” będzie skutkowała rysowaniem tarcz hamulcowych. Nie może jednak być zbyt miękka, gdyż taka okładzina szybko ulegnie zniszczeniu i klocki należałoby wymieniać po bardzo krótkim czasie eksploatacji.

SONY DSC

 

  • Trzecim czynnikiem są dokładne badania laboratoryjne zapewniające, że okładzina ścierna nie będzie mieć utraty własności podczas długotrwałej pracy w wysokich temperaturach (na tarczach hamulcowych jest temperatura przekraczająca 700 stopni Celsjusza, a długotrwała jazda z góry z naciśniętym hamulcem stale utrzymuje taką wartość) i zapewniać poprawność działania hamulców w każdych warunkach.

hamulce-3-1250x833

 

  • Czwartym aspektem jest fakt opracowania specjalnej okładziny dla każdej klasy samochodu indywidualnie, przyjmując do badań wagę samochodu i jego moc silnika (a więc także wielkość hamulca). Zastosowanie jednorodnej mieszanki do różnych samochodów sprawiłoby bowiem, że w małych samochodach klocki byłyby za drogie (gdyby nastąpiło zbędne użycie lepszych materiałów potrzebnych w modelach większych i szybszych), albo byłyby to klocki za słabe w samochodach większych i mocniejszych (gdyby nastąpiło użycie tańszych materiałów składowych, które będą odpowiednie dla samochodów mniejszych). Oczywistym jest, że producent zastosuje tę drugą opcję.

Uzyskanie niskiej finalnej ceny produktów jest zatem możliwe jedynie poprzez zastosowanie słabszej jakości materiałów ściernych, ograniczenie (często wyeliminowanie) badań laboratoryjnych, oraz uproszczenie do minimum procesu produkcyjnego i wyeliminowanie innowacji technologicznych.

hamulce-4-1250x833Warto też zauważyć, że „tanie zamienniki” w finalnym rozliczeniu wcale nie są tańsze, gdyż szybsze zużycie sprawia, że musimy kupić drugi komplet w czasie gdy klocki dobrego producenta będą wciąż w eksploatacji, lub przygotować się na przetoczenie, a nawet wymianę tarcz hamulcowych, zniszczonych wskutek nadmiernego rysowania przez okładzinę.

CZYTAJ TEŻ O ZJAWSKU FADING, CZYLI UTRACIE HAMOWANIA, ORAZ WPŁYW KLOCKÓW NA TĘ SYTUACJĘ

()



Wróć