Asia Cross Country Rally (AXCR) jest rajdem szczególnym, także ze względu na szczególną klasyfikację. Jest to klasyfikacja drużynowa zespołów, które zgłosiły przynajmniej dwie załogi i wszystkie one osiągnęły metę. Wygrywa ten zespół, który uzyska najkrótszy czas łączny dwóch swoich najlepszych załóg. Warunek osiągnięcia mety spełniły wszystkie trzy startujące w AXCR samochody Mitsubishi L200/Triton. A ponieważ dwa najszybsze wykręciły najlepszy czas łączny, team Mitsubishi Ralliart zdobył nagrodę zespołową Asia Cross Country Rally 2023. To jednoznaczne potwierdzenie jakości aut z trzema diamentami w logo.
W rajdach samochodowych, także oczywiście terenowych liczą się rzecz jasna sportowe emocje. Nie inaczej jest z Asia Cross Country Rally, który jest jednak rajdem wyjątkowym. To na jego wymagających trasach najpełniej weryfikuje się niezawodność i trwałość startujących w rajdzie aut. I dlatego tak ważna i cenna dla producentów jest nagroda zespołowa. Cenna także w dosłownym sensie, bo warunki na trasie, którą prowadzi rajd, pokrywają się z warunkami użytkowania samochodów terenowych na najważniejszym dla tego typu aut rynku. A jest to rynek Azji Południowo-Wschodniej, nie tylko krajów stowarzyszonych w ASEAN. Dążenie producentów do zdobycia nagrody zespołowej jest zatem w pełni zrozumiałe. Tak samo jak zrozumiała jest radość w Mitsubishi z osiągniętego sukcesu. Także dla nas – potencjalnych przyszłych użytkowników samochodów – bardzo ważna jest weryfikacja dzielności i niezawodności aut, której na trasach dowiodły Mitsubishi.
Znaczenie nagrody AXCR dla użytkowników Mitsubishi
Startujące w Asia Cross Country Rally 2023 Mitsubishi L200/Triton najnowszej generacji przeszły modyfikacje zgodnie z wymogami dla pojazdów grupy T1 FIA (Międzynarodowej Federacji Samochodowej). Mariusz Wróbel, koordynator serwisu Mitsubishi Japan Motors w Warszawie zwraca jednak uwagę na mimo wszystko niewielki zakres zmian. Opisaliśmy je, prezentując dane techniczne rajdowego Mitsubishi L200. I faktycznie, zmiany objęły przede wszystkim klatkę bezpieczeństwa i osłonę zderzaka. Poza tym konstruktorzy popracowali głównie nad zmniejszeniem masy auta, dlatego nawet skrzynia ładunkowa jest wykonana z włókna węglowego. Od samochodu z zeszłego roku rajdówkę AD 2023 odróżniają lekkie felgi aluminiowe i wąskie opony terenowe oraz wyczynowe podwozie. Zdecydowana większość elementów to jednak części zastosowane w wersji fabrycznej, cywilnej, takiej, z jakiej korzystają zwykli użytkownicy. – I z tego punktu widzenia sukces niezawodności Mitsubishi L200, potwierdzony zwycięstwem w klasyfikacji zespołowej, ma pełne prawo cieszyć. Może martwić tylko nas – pracowników serwisów – mówi z uśmiechem Mariusz Wróbel.
Mamy jednocześnie świadomość, że inżynierowie Mitsubishi Motors rozbiorą samochody, które przejechały rajd, do ostatniej śrubki. Dokładnie przebadają istotne podzespoły i elementy, by poznać to, co podczas rajdu się nie ujawniło. A wszystko po to, by wyciągnąć jak najwięcej wniosków z poligonu doświadczalnego, jakim jest rajd, szczególnie tak wymagający jak Asia Cross Country Rally. I znowu skorzystają na tym użytkownicy otrzymujący samochód z usuniętymi słabszymi punktami (słabszymi najmniejszymi śrubkami).
Asia Cross Country Rally 2023 od strony sportowej
Rajd AXCR odbywał się w Tajlandii i Laosie od 13 do 19 sierpnia, a obejmował dystans ponad 2033 km, w tym 974 kilometrów odcinków specjalnych. Do trzeciego etapu zawodnicy rywalizowali na odcinkach specjalnych w Tajlandii. Następnie, podczas czwartego etapu, przez Champasak wjechali do Laosu, gdzie pokonywali między innymi Paksong – wyżynny obszaru tego kraju. Meta szóstego etapu i całego rajdu była zlokalizowana w pobliżu Prasat Wat Phu. Szczególnie druga połowa rajdu w Laosie była dla samochodów i załóg prawdziwym wyzwaniem. Przebiegała ona przez teren obfitujący w strome trasy z dużymi wybojami, błotnistymi drogami oraz przeprawami przez rzeki. I to, jak pisaliśmy w zapowiedzi rajdu, w czasie wyjątkowo tam wtedy deszczowym.
Chayapon Yotha (Tajlandia) z zespołu Mitsubishi Ralliart nie powtórzył sukcesu z ubiegłorocznego rajdu, który wygrał. Ostatecznie znalazł się na podium klasyfikacji generalnej, zajął bowiem trzecie miejsce. Startujący po raz pierwszy w AXCR w barwach zespołu Mitsubishi Ralliart Katsuhiko Taguchi (Japonia) ukończył rywalizację na ósmym miejscu w klasyfikacji generalnej. Oni to właśnie w pierwszym rzędzie zapracowali na nagrodę zespołową Asia Cross Country Rally 2023, jaką zdobył Mitsubishi Ralliart Team. Rifatowi Sungkarowi (Indonezja) pozostało w tej sytuacji tylko ukończyć rajd, co oczywiście uczynił.
Waldemar Sadowski
Zdjęcia: Mitsubishi Ralliart Team