Mitsubishi Ralliart zdobywcą nagrody zespołowej Asia Cross Country Rally 2023

Asia Cross Country Rally (AXCR) jest rajdem szczególnym, także ze względu na szczególną klasyfikację. Jest to klasyfikacja drużynowa zespołów, które zgłosiły przynajmniej dwie załogi i wszystkie one osiągnęły metę. Wygrywa ten zespół, który uzyska najkrótszy czas łączny dwóch swoich najlepszych załóg. Warunek osiągnięcia mety spełniły wszystkie trzy startujące w AXCR samochody Mitsubishi L200/Triton. A ponieważ dwa najszybsze wykręciły najlepszy czas łączny, team Mitsubishi Ralliart zdobył nagrodę zespołową Asia Cross Country Rally 2023. To jednoznaczne potwierdzenie jakości aut z trzema diamentami w logo.

W rajdach samochodowych, także oczywiście terenowych liczą się rzecz jasna sportowe emocje. Nie inaczej jest z Asia Cross Country Rally, który jest jednak rajdem wyjątkowym. To na jego wymagających trasach najpełniej weryfikuje się niezawodność i trwałość startujących w rajdzie aut. I dlatego tak ważna i cenna dla producentów jest nagroda zespołowa. Cenna także w dosłownym sensie, bo warunki na trasie, którą prowadzi rajd, pokrywają się z warunkami użytkowania samochodów terenowych na najważniejszym dla tego typu aut rynku. A jest to rynek Azji Południowo-Wschodniej, nie tylko krajów stowarzyszonych w ASEAN. Dążenie producentów do zdobycia nagrody zespołowej jest zatem w pełni zrozumiałe. Tak samo jak zrozumiała jest radość w Mitsubishi z osiągniętego sukcesu. Także dla nas – potencjalnych przyszłych użytkowników samochodów – bardzo ważna jest weryfikacja dzielności i niezawodności aut, której na trasach dowiodły Mitsubishi.Załoga Mitsubishi Ralliart Team na mecie Asia Cross Country Rally 2023. Zdobycie nagrody zespołowej.

Znaczenie nagrody AXCR dla użytkowników Mitsubishi

Startujące w Asia Cross Country Rally 2023 Mitsubishi L200/Triton najnowszej generacji przeszły modyfikacje zgodnie z wymogami dla pojazdów grupy T1 FIA (Międzynarodowej Federacji Samochodowej). Mariusz Wróbel, koordynator serwisu Mitsubishi Japan Motors w Warszawie zwraca jednak uwagę na mimo wszystko niewielki zakres zmian. Opisaliśmy je, prezentując dane techniczne rajdowego Mitsubishi L200. I faktycznie, zmiany objęły przede wszystkim klatkę bezpieczeństwa i osłonę zderzaka. Poza tym konstruktorzy  popracowali głównie nad zmniejszeniem masy auta, dlatego nawet skrzynia ładunkowa jest wykonana z włókna węglowego. Od samochodu z zeszłego roku rajdówkę AD 2023 odróżniają lekkie felgi aluminiowe i wąskie opony terenowe oraz wyczynowe podwozie. Zdecydowana większość elementów to jednak części zastosowane w wersji fabrycznej, cywilnej, takiej, z jakiej korzystają zwykli użytkownicy. – I z tego punktu widzenia sukces niezawodności Mitsubishi L200, potwierdzony zwycięstwem w klasyfikacji zespołowej, ma pełne prawo cieszyć. Może martwić tylko nas – pracowników serwisów – mówi z uśmiechem Mariusz Wróbel.

Mamy jednocześnie świadomość, że inżynierowie Mitsubishi Motors rozbiorą samochody, które przejechały rajd, do ostatniej śrubki. Dokładnie przebadają istotne podzespoły i elementy, by poznać to, co podczas rajdu się nie ujawniło. A wszystko po to, by wyciągnąć jak najwięcej wniosków z poligonu doświadczalnego, jakim jest rajd, szczególnie tak wymagający jak Asia Cross Country Rally. I znowu skorzystają na tym użytkownicy otrzymujący samochód z usuniętymi słabszymi punktami (słabszymi najmniejszymi śrubkami).Załoga Mitsubishi Ralliart Team na mecie Asia Cross Country Rally 2023. Zdobycie nagrody zespołowej.

Asia Cross Country Rally 2023 od strony sportowej

Rajd AXCR odbywał się w Tajlandii i Laosie od 13 do 19 sierpnia, a obejmował dystans ponad 2033 km, w tym 974 kilometrów odcinków specjalnych. Do trzeciego etapu zawodnicy rywalizowali na odcinkach specjalnych w Tajlandii. Następnie, podczas czwartego etapu, przez Champasak wjechali do Laosu, gdzie pokonywali między innymi Paksong – wyżynny obszaru tego kraju. Meta szóstego etapu i całego rajdu była zlokalizowana w pobliżu Prasat Wat Phu. Szczególnie druga połowa rajdu w Laosie była dla samochodów i załóg prawdziwym wyzwaniem. Przebiegała ona przez teren obfitujący w strome trasy z dużymi wybojami, błotnistymi drogami oraz przeprawami przez rzeki. I to, jak pisaliśmy w zapowiedzi rajdu, w czasie wyjątkowo tam wtedy deszczowym.

Chayapon Yotha (Tajlandia) z zespołu Mitsubishi Ralliart nie powtórzył sukcesu z ubiegłorocznego rajdu, który wygrał. Ostatecznie znalazł się na podium klasyfikacji generalnej, zajął bowiem trzecie miejsce. Startujący po raz pierwszy w AXCR w barwach zespołu Mitsubishi Ralliart Katsuhiko Taguchi (Japonia) ukończył rywalizację na ósmym miejscu w klasyfikacji generalnej. Oni to właśnie w pierwszym rzędzie zapracowali na nagrodę zespołową Asia Cross Country Rally 2023, jaką zdobył Mitsubishi Ralliart Team. Rifatowi Sungkarowi (Indonezja) pozostało w tej sytuacji tylko ukończyć rajd, co oczywiście uczynił.

Waldemar Sadowski
Zdjęcia: Mitsubishi Ralliart Team

Asia Cross Country Rally 2023 – zdjęcia

Załoga Mitsubishi Ralliart Team na mecie Asia Cross Country Rally 2023. Zdobycie nagrody zespołowej. Mitsubishi L200/Triton podczas Asia Cross Country Rally 2023 Mitsubishi L200/Triton podczas Asia Cross Country Rally 2023 Mitsubishi L200/Triton podczas Asia Cross Country Rally 2023 Mitsubishi L200/Triton podczas Asia Cross Country Rally 2023 Mitsubishi L200/Triton podczas Asia Cross Country Rally 2023 Mitsubishi L200/Triton podczas Asia Cross Country Rally 2023 sia Cross Country Rally 2023 Załoga Mitsubishi Ralliart Team na mecie Asia Cross Country Rally 2023. Zdobycie nagrody zespołowej. Załoga Mitsubishi Ralliart Team na mecie Asia Cross Country Rally 2023. Zdobycie nagrody zespołowej.
Poprzedni wpis Następny wpis